Postoje ljudi koji voze „nepopularne“ automobile, o kojima se čak raspredaju negativne priče i izmišljaju vicevi, ali ih njihovi vlasnici jednostavno vole i uživaju u njima. Oni nikako „nisu jasni“ onima drugima, koji više cene filozofiju „kud svi Turci tu i mali Mujica“.
Danas, u doba interneta i društvenih mreža, gde svi voze „brze“, „pouzdane“, „neuništive“ automobile, a i „razumeju“ se u njih bolje od samih kreatora, često može da se stvori pogrešna slika o mnogim stvarima. S druge strane, čovek se pita, kako da svi ti „ekscentrični milioneri“ svoje vreme troše na društvenim mrežama, umesto da žive život koji im njihov novac pruža? Ako niste znali, radi se o „stručnjacima“ koji će vam nabrojati sve mane S klase a da nikada nisu ni seli u nju. Obično su „pročitali na internetu“ ili im je to „rekao prijatelj (koji je neverovatno upućen)“, što je njihovim „kvantnim umovima“ bilo dovoljno da izvedu precizne zaključke.
Iz naše, novinarske perspektive, uvek nekako podrazumevamo da je čitalac pročitao članak pre komentarisanja, ali tokom poslednje decenije uzdizanja interneta, uočili smo da to baš i nije tako. Shvatili smo u međuvremenu da stvari nikako nije dobro uzimati zdravo za gotovo, posebno kada se radi o postupcima i mišljenjima drugih ljudi.
Hajde da ovde napravimo paralelu s vozilima, posebno onima koje većina drugih vozača ismeva na internetu. Dobar primer je Fiat Multipla, mada je i Alfa Romeo često na nišanu mahom „germanofila“, kojih u regionu ima „koliko nećeš“.
Kada živite u zemlji gde su nemački automobili predmet obožavanja, bilo da se radi o „golfu dvojci“ ili nekoj „bembari“, uvek ćete biti predmet šala ukoliko ste vlasnik recimo Alfe Romeo, Citroena, Rovera ili ne daj bože Saaba… I mada ste svesni zabluda koje druga strana „neguje“, teško ćete uspeti da joj se suprotstavite, jer je to „borba“ poput one koje vode kreacionisti s jedne i naučnici s druge strane. Činjenice i verovanja ne možete staviti jedne naspram drugih jer se radi o potpuno različitim logičkim kategorijama. Međutim, na internetu je i to „moguće“. Dakle, ovde se ne radi o znanju ili direktnom iskustvu, već o čistim predrasudama baziranim na verovanjima, urbanim legendama i „rekao mi prijatelj“ ili „moj stric je vozio“ pričama.
Naravno da velika većina „kritikovanih“ vozila uopšte nije tako loša kao što to „internet stručnjaci“ tvrde. Štaviše, loša reputacija je u najvećem broju slučajeva u velikoj meri „naduvana“ od strane „hejtera“. Ako ništa drugo, zvanične statistike se nekako nikada ne podudaraju s njihovim stavovima.
Jasno, postoje slučajevi kada dolazi do grešaka. Nije li jedna Toyota, koja je poslovično u samom vrhu kada je o pouzdanosti i kvalitetu reč, doživela jedno od najmasovnijih (i najozbiljnijih) povlačenja na korektivnu intervenciju. Mnogi s nipodaštavanjem gledaju na Mazdu MX-5 zbog „nedostatka snage“, nemajući pojma do koje mere taj automobil stavlja osmeh na lice svaki put kada se u njega uđe.
Nije to slučaj samo kod nas. Automobilske predrasude vladaju i u dugim zemljama, tako da je priča „pravi automobil u pogrešnim zemljama“ univerzalna.
Vozite Saab recimo? Verovatno ste jedini na parkingu, u ulici, najčešće i na putevima. Slično se može reći za neke druge modele automobila u nekim drugim zemljama. Kada odlučite da prodate vaš (redak) automobil, vrlo je verovatno da ćete biti predmet zluradih komentara na internetu, koji su posledica prethodno stečenih predrasuda. Međutim, nema razloga za očaj, jer zapravo niste uradili ništa loše, posebno ako ste iskreni ljubitelj automobila, koji je znao da ceni to što poseduje i u skladu s tim ga održava.
Tu dolazimo do suštine priče. Ako volite automobil koji vozite, i u isto vreme je malo onih koji poseduju isti model ili marku u vašem okruženju, uopšte se ne radi o tome da nešto nije u redu s vama ili vozilom, već je samo reč o tome da vozite model automobila „u pogrešnoj zemlji“.
Naravno, ovo važi samo u slučaju da iskreno uživate u tom automobilu, bez obzira na to što drugi u isto vreme ne mogu da shvate kako ste mogli da obavite tako „lošu“ kupovinu. Ako vam ograničenost budžeta primera radi, dozvoljava samo kupovinu Yuga, a mrzite ga iz dna duše, tu se naravno ne radi o filozofiji „pravi automobil, pogrešna zemlja“. Ukoliko ga ipak volite, sjajno!
U nekim zemljama možete da vidite ogroman broj izvesnih modela automobila, kao što je to recimo slučaj s Lancijom Ypsilon u Italiji. Naravno, reč je o vozilu koje se isključivo prodaje u svojoj matičnoj zemlji, i to vrlo dobro.
Pored Ypsilona, u Italiji je veliki broj Fiata 500 i Alfi, ali i mnogih drugih neitalijanskih modela. Suprotno onome što internet „stručnjaci“ tvrde, svi ti ljudi uživaju u svojim limenim ljubimcima, i pazite sad, niko se ne žali da mu „delovi otpadaju“, niti ima vozila koja su „ispustila dušu“ na semaforu.
Jasno je da će „hejteri“ nastaviti da „hejtuju“ na internetu, ali ako uživate u svom italijanskom automobilu na Balkanu, francuskom u Nemačkoj ili britanskom u Italiji, to je sasvim u redu. Kupili ste automobil da biste uživali, i koliko god to izgledalo „čudno“ u očima drugih ljudi, to ste uradili sebe radi ne zbog njih.
Priredio: Pavle Barta