AktuelnoOnline plusVesti

Vizija: „0“ stradale dece u saobraćaju

2.16KPregleda

Smer koji život čuva

 

U skladu sa činjenicom da je Švedska, država sa najmanjim brojem stradale dece u saobraćaju na svetu, kao i njihovom strateškom vizijom koja glasi „0“ stradale dece u saobraćaju, danas je u Ambasadi Kraljevine Švedske u Beogradu održan skup sa temom značaja bezbednosti dece u saobraćaju sa posebnim akcentom na smer kojim se deca najbezbednija u saobraćaju.

 

Aleksander Pejre Dutrej (Alexander Peyre Dutrey), zamenik ambasadorke Švedske i Slaviša Lakićević, načelnik uprave policije, MUP Srbije

 

Na svaka četiri minuta na putevima širom sveta jedno dete izgubi život.

 

 

Bezbednost dece u saobraćaju mora da se unapredi. I kao putnika, i kao pešaka, i kao biciklista… Deca su posebno ugrožena, jer nemaju dovoljno iskustva ni znanja o bezbednom učestvovanju u saobraćaju.

 

Branko Stamatović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije

 

Tokom prethodnih deset godina u Srbiji je u saobraćaju smrtno stradalo 126 mališana ili 4 kompletna razreda!!!

 

Prema Agenciji za bezbednost saobraćaja Srbije (ABS), u saobraćajnim nezgodama deca najviše smrtno stradaju kao putnici u vozilima (56%); zatim kao pešaci (29%); i na kraju kao biciklisti (12%).

 

Osim toga, velika zastupljenost mališana koja su smrtno stradala u svojstvu putnika u vozilu, u ukupnom broju smrtno stradale dece u saobraćaju, se svakako može dovesti u vezu sa podatkom da je upotreba sistema zaštite za decu unutar vozila za teritoriju Srbije ispod 20%. 

 

 

Nasuprot Srbije, Švedska je zemlja u kojoj nema poginule dece u nesrećama i koja je razvila sopstveni sistem bezbedne vožnje za najmlađe.

 

 

Ova skandinavska zemlja prva je uvela obavezno vezivanje pojasa, a potom i obavezno sedište za decu postavljeno u pravcu suprotnom od kretanja vozila.

 

Danas se Švedska smatra jednom od najbezbednijih zemalja u saobraćaju s upotrebom pojasa od 96% do 97%. 

 

„Godine 1997. švedski parlament predstavio je inicijativu „Vizija 0“, s namerom da smanji broj smrtnosti i teških povreda u saobraćaju na nulu. Nismo još dostigli cilj, ali radimo svi zajedno na tome i Vlada i kompanije, te je taj broj, prvi put prošle godine, bio ispod 200 poginulih. Postavili smo kamere na javna mesta, uveli ograničenje vožnje i učinili puteve bezbednim i sigurnim. Kroz bilateralnu saradnju sa Srbijom, švedski stručnjaci su radili na zajedničkim projektima s ciljem unapređenja srpske putne mreže, integracijom i povećanjem bezbednosti na putevima i zaštitom okoline tokom izgradnje puteva.“ istakao je Aleksander Pejre Dutrej (Alexander Peyre)

 

 

 

 

 

Opšte je poznato da je za decu najbezbednija vožnja u auto sedištu. Pogotovo kada je sedište okrenuto u suprotnom smeru od kretanja vozila. 

 

 

Razlog je to što je glava deteta nesrazmerna u odnosu na telo. Ona je do 25% ukupne telesne težine u poređenju sa odraslom osobom, kod kojih glava čini samo oko 6% ukupne telesne težine. U isto vreme, vrat deteta je izuzetno ranjiv, jer još nije u potpunosti razvijen.

 

 

 

Frontalni testovi sudara pokazuju da su sile koje deluju na vrat oko pet puta jače kada dete sedi okrenuto u istom smeru kretanja automobila u odnosu na suprotan smer. Tokom udara u dečije auto sedište okrenuto ka napred, telo sila izbacuje iz sedišta automobila, samo je kaiš taj koji drži gornji deo tela na mestu. Ali, glava i dalje želi da se pomeri napred. To rezultira prenošenjem sila sudara na vrat deteta, stvarajući ogroman pritisak u vratu.

Najveća prednost auto sedišta okrenutog u suprotnom smeru je što podržava detetova čitava leđa, vrat i glavu, raspoređujući sile sudara na veću površinu i zbog toga značajno smanjuje sile koje deluju na vrat. Zato sedište automobila okrenuto u suprotnom smeru pruža vašem detetu bolju zaštitu. Ujedno i smanjuje rizik od povreda u slučaju sudara. 

 

Mlađani putnik biće do pet puta sigurniji u auto sedištu okrenutom u suprotnom smeru od kretanja automobila u odnosu na isti smer.

 

 

U slučaju sudara njegove šanse za preživljavanje ili izbegavanje ozbiljnih povreda toliko se puta povećavaju.

 

Inače, auto sedište okrenuto u suprotnom smeru od kretanja vozila, ili kako ga mnogi zovu “unazad”, švedska je inovacija. Patentirano je šezdesetih godina prošlog veka, i verovatno je uticalo da upravo Švedska bude najsigurnija zemlja u svetu po pitanju bezbednosti dece u saobraćaju.

 

Nažalost, istraživanja pokazuju da roditelji u našoj zemlji poklanjaju nedovoljno pažnje bezbednosti svoje dece u vozilima. U Srbiji tek svako treće dete uzrasta do 12 godina koristi sigurnosnu opremu i auto sedišta.

 

Roditelji, budite strpljivi sa mališanima tokom putovanja. Ne vole sva deca da se voze. Neka se bune kada ih postavite u njihovo sedište. Plač, dreka i dečije negodovanje ne treba da budu razlog da se predomislite i izvučete ga iz sedišta.

 

 

Dete nije bezbedno u naručju odrasle osobe!

 

 

Takođe, niti ukoliko je vezano pojasom za odrasle koji ne odgovara njegovoj visini. Usled nepravilne upotrebe sigurnosni pojas u slučaju sudara detetu može naneti dodatne povrede.

Dete se može vezati sigurnosnim pojasom bez upotrebe auto sedišta kada postigne težinu od 36kg ili visinu od 150cm. Tako i zakon nalaže. Kako bi auto sedište pružilo adekvatnu zaštitu, neophodno je ispuniti tri uslova:

1. auto sedište odgovara težini deteta i ispunjava bezbednosni standard;
2. auto sedište je ispravno postavljeno u automobilu;
3. dete je ispravno vezano u auto-sedištu.

Znači, pravilna upotreba auto sedišta za decu, naravno, smanjuje rizik od povreda. Mališanima treba odabrati odgovarajuće sedište primereno njegovom uzrastu i montirati ga prema uputstvu proizvođača. Takođe, mali putnik mora biti ispravno vezan, bez debelih jakni i kaputića. Obratite pažnju i koji je vek trajanja auto sedišta. Jer, ako je istekao njegova funkcionalnost je smanjena, morate ga zameniti.

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery