AktuelnoOnline plusVesti

Suša na obali Save

4.55KPregleda

Više brodova, čamaca i motora nego kupaca. Jedna kriza je prošla, dolazi nova!?

 

 

Još pre samo nekoliko meseci, dakle jesenas, pokušaj kupovine novog automobila, broda, čamca, motora i kampera delovao je kao nemoguća misija. Već ovog proleća situacija je sasvim iznenađujuće drugačija!

 

 

U tom duhu, „nema robe-nema popusta“ održana su i dva vrlo uspešno organizovana sajma u Beogradu. Međunarodni automobila i takođe međunarodni Sajam nautike.

 

I dok su se automobilisti provukli „kao pas kroz rosu“ i ipak zabeležili kakvu-takvu prodaju, nautički deo je bar prema prvim nagoveštajima sa sajma blizu debakla.

 

 

 

I jednim i drugima je zajedničko da se lageri automobila i plovila (kojih navodno nema) ne smanjuju a da se gle čuda odjednom i iznenada obezbeđuju fabrički kontigenti novih, drastično skupljih modela koji očigledno svoje kupce nisu našli na zapadnom tržištu. 

 

Danas za bilo koju od „igračaka za odrasle“ treba izdvojiti najmanje 30 do 50% više novca nego pre dve ili tri godine 

 

 

U ovom trenutku, praktično niodakle imamo desetine novih brodova koji nemaju kupce, umesto dva Adria kampera, iz fabrike stiže njih tuce, naravno skuplji i do 50% nego pre nekoliko godina a šleperi novih automobila tek kreću…

 

 

Trenuta kriza ili početak globalnog sunovrata?

 

Ako je suditi po globalnim dešavanjima odgovor je jasan. Iz negativne kamate i gotovo besplatnog finansiranja, sada je cena naglo poskupelog proizvoda porasla dodatno za nekih 5-6 pa i 9 procenata kamatnih davanja godišnje, što za prosečnih 6 godina finansiranja poskupljuje proizvod za 35-45%.

 

 

Američki model Sea Ray 320 danas je u prodaji skuplji 3 do 4 puta nego njegov prethodnik od pre desetak godina 

 

 

Obrni – okreni dolazimo do činjenice da je luksuzan automobil, brod ili kamper u proseku bezmalo dvostruko skuplji nego pre korone, što nam govori da će kupaca biti sve manje a naročito onih koji žive od realnih izvora novca i svoga rada.

 

 

Ko je kriv za ovakvo stanje?

 

Ako tražimo uzroke, dovoljno je reći nakon pandemije, nemački tenkovi su udarili na ruske, američka federalna banka je kao od šale odštampala 400 milijardi dolara da pokrije gubitke banaka, kineski juan postaje svetska obračunska valuta, biznisi pucaju, korupcija raste. Ako ostane samo na krizi ove vrste, možemo reći da smo dobro i prošli.

 

 

Ima li dobrih strana?

 

 

Kao uvek, iz svake loše situacije može se izvući i nešto dobro. U ovom nautičkom slučaju je to što domaća brodogradnja postaje sve ozbiljnija i što smo na Beogradskom sajmu nautike upoznali nekoliko plovila izrađenih po svetskim standardima, što se posebno odnosi na brend Advance koji je i regionalni igrač u kategoriji „rib“ plovila.

 

 

 

Primetan je i rast kvaliteta domaće brodogradnje malih čamaca od 5.000 do 15.000 evra poput Pannon Boats, Elko Marine, Tri Princeze, kao i skroman nastup elektrifikacije nautičkog sektora.

 

 

 

Za oko stručnjaka ali i publike, zapeli su i aluminijumski ribo-lovački čamci Dragon Alu Boats iz Hrvatske u smislu dopadljivog i originalnog pristupa nekim nautičkim rešenjima.

 

 

 

 

Šta dalje? 

 

U mutnim vremenima valja biti oprezan i čuvati bele pare za crne dane. Budući da ploviti se mora, san o vlasništvu broda pametno je da sačeka bolja vremena uz adekvatnu ponudu čartera koju je predstavila kompanija NCP Charter iz Šibenika koja je u saradnji sa Adria Libar u Beogradu najavila i jedan potpuno novi, humaniji pristup najmu plovila i edukaciji nautičara. Tom prilikom je publici predstavljen nautički potencijal šibenskog arhipelaga, jednog od najlepšeg na Mediteranu.

 

 

 

 

Sve u svemu, sajam nautike po kvalitetu i organizaciji iznad očekivanja u vremenima kada su prilično tmurni oblaci zatvorili vidik na horizontu.

 

 

 

I još nešto ako je za utehu, dobar deo svega viđenog na sajmu uskoro će biti i na našim testovima, da bar lepo maštamo…. 

 

 

 

Tekst: Miodrag Piroški
Foto: Lara Piroški
Video&post produkcija: Miroslav Šosberger 

 

 

BONUS PLUS: Šta nam nudi mala brodogradnja 

 

 

 

 

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery