AktuelnoOnline plusPR

Saobraćajne gužve i rešenje

3.04KPregleda

Gužve u gradskom saobraćaju su problem koji muči ne samo naše već i građane širom sveta

 

Detaljna studija belgijske konsultantske kuće Transport & Mobiliti Leuven otkrila je da mala promena u strukturi upotrebe vozila i prelaska sa automobila na motocikle značajno smanjuje zagušenja i saobraćajne gužve i emisiju štetnih gasova.

 

 

Istraživanje

Studija, koja je predstavljena na konferenciji Acosijacije evropskih proizvođača motocikala (ACEM) 2012 u Briselu, pokazala je da ako se samo 10 % svih automobila zameni motociklima u saobraćaju na ispitnom području, ukupni gubici svih vozila, u vremenu provedenom u saobraćajnoj gužvi, umanjuju se za 40 %.

Pri tome ukupno smanjenje emisije štetnih izduvnih gasova iznosi 6 % (1 % zbog drugačije strukture vozila u saobraćaju, odnosno zbog upotrebe motocikala, i 5 % zbog smanjenja vremena rada SUS motora usled manje gužve u saobraćaju). I to bez predviđenog kontigenta električnih motocikala i skutera!

 

 

Utvrđeno je da ukoliko bi 25% vozača automobila prešlo na upotrebu motocikla, saobraćajne gužve bi se u potpunosti eliminisale. Rezultati su proizašli iz studije za deo autoputa između Leuvena i Brisela u Belgiji.

 

Slična studija bi sigurno dala drugačije rezultate na drugim putnim pravcima, jer efekti promene prelaska sa jednog na drugu vrstu vozila zavise od konkretne saobraćajne situacije. Indikativno je i to da je studija je rađena za deo autoputa, na kojem su gužve u saobraćaju mnogo manje nego u gradskim sredinama.

 

 

Saobraćajne gužve koje se stvaraju na svakom uskom grlu imaju različite karakteristike i zavise od lokalnih okolnosti, poput kapaciteta saobraćajnica, kvaliteta javnog prevoza, usklađenosti rada svetlosne signalizacije itd.

 

Istraživači su rezultate studije pretočili u matematički model i primenili simulaciju na celu belgijsku mrežu autoputeva. Simulacijom se došlo do takvih rezultata koji ukazuju da bi vreme koje vozila provedu u sobraćaju, bilo kraće za 15.000 sati dnevno, zbog smanjenja saobraćajnih gužvi, i to samo u Belgiji!

 

 

Vreme svakodnevno izgubljeno u u saobraćajnim gužvama globalno, tokom putovanja na posao, je stravično.

 

Proverljivost

Tačnost ovih rezultata proverljiva je i u praksi. Uzmimo za primer Ho Ši Min (nekadašnji Saigon), grad  u Vijetnamu sa 7,5 miliona stanovnika i skoro 5 miliona motocikala, i ubedljivo najzahtevnijim saobraćajnim okruženjem na svetu. Uske ulice 300-godišnjeg Saigona bi bile konstantno zakrčene ukoliko bi stanovnici umesto motocikla u saobraćaju koristili automobile.

Čak i u špicevima na glavnim saobraćajnicama, gde se ponekad može videti kilometrima duga kolona motocikala, protok saobraćaja ostaje izuzetno visok i nikada nema saobračajnih gužvi.

 

 

Rešenje ovako velikog problema je uvek komplikovano i skupo, i mora se doneti na sistemskom nivou i to unapredjenjem infrastrukture i javnog prevoza pre svega. Do tada, nadamo se da će nadležne institucije koje sigurno prepoznaju problem, a ne rešavaju ga, ponuditi alternativu koja nudi najbrže i najjeftinije retšenje, promovisati i stvariti okruženje pogodno upotrebi dvotoškaša, i dati podsticaje za to.

 

 

Do sistemskog rešenja, jasno je, jedina alternative gradskim gužvama je dvotočkaš

 

Top Reviews

Video Widget

gallery