Maroko predstavio prvi marokanski brend automobila srednje klase i prototip vozila na vodonik
Tokom prva tri meseca 2023. izvoz automobilske industrije Maroka iznosio je 3,4 milijarde dolara
Predstavljen je prvi marokanski proizvođač automobile kao i prototip vozila na vodonik koji su razvili marokanski preduzetnici, dva inovativna projekta koja će ojačati promociju oznake „Made In Marocco“(Napravljeno u Maroku) i konsolidovati poziciju ove države kao konkurentne platforme za proizvodnju automobila.
U Maroku je 15. maja u prisustvu marokanskog kralja Mohameda VI i drugih visokih državnih zvanica tokom posebne ceremonije svečano predstavljen prvi marokanski automobile srednje klase i prvi prototip marokanskog vozila na vodonik. Ceremonija je održana u Kraljevskoj palate u Rabatu. Ova dva značajna i inovativna projekta predstavljaju veliki ponos i šansu marokanske nacionalne industrije koja se ovim četvorotočkašima hrabro zaputila u novu eru autoindustrije i visoke tehnologije.
Nije na odmet reći da Maroku uopšte nije strana proizvodnja automobila i da je ona već dugi niz godina značajan činilac ekonomskog rasta ove afričke kraljevine.
Naime, Maroko je trenutno vodeći proizvođač automobila na afričkom kontinentu. Tokom prva tri meseca 2023. izvoz automobilske industrije Maroka iznosio je 3,4 milijarde dolara, što je povećanje od 44% u odnosu na prethodnu godinu.
Dve pomenute inicijative marokanske autoindustrije podudaraju se sa visokim ambicijama i strateškim planovima marokanskog kralja, koje imaju za cilj da usmere privatni sektor ove afričke države u usponu ka produktivnim investicijama, posebno u domenu naprednih, visokih tehnologija i sfera koje će biti dominantne u bliskoj budućnosti. Cilj je takođe da se stimuliše osnivanje i rad kompanija nove generacije u Kraljevini Maroko.
Kompanija “Neo Motors” prva te vrste u 100% vlasništvu marokanskog kapitala, zaslužna je za proizvodnju novog marokanskog automobila
Plan ove kompanije je da proizvodi vozila kako za domaće tržište, tako i za izvoz, otvarajući preko 500 radnih mesta. Očekuje se da će “Neo projekat” imati godišnji proizvodni kapacitet od 27.000 primeraka. U februaru je Marokanska agencija za bezbednost na putevima dala konačno zeleno svetlo za proizvodnju prvog vozila “Neo Motorsa”.
“Neo Motors” je trenutno u procesu otvaranja industrijskog kompleksa u Ain Aoudi, nekoliko kilometara izvan glavnog grada Rabata. Kompanija je pokrenula pretproizvodnju, a zvaničan početak proizvodnje u halama je zakazan za jun 2023.
Početna cena prvog automobila “Made in Morocco” za domaće tržište trebalo bi da iznosi 170.000 MAD (dakle oko 15.000 američkih dolara).
Pored ovog toliko iščekivanog afričkog četvorotočkaša, tog toplog i prijatnog 15. maja svetlost dana ugledao je i nesvakidašnji, inovativni prototip prvog vozila na vodonik nazvanog HUV (Hydrogen Utility Vehicle), tzv. NamX koncept. Ovo revolucionarno vozilo koje koristi uloške vodonika za pokretanje motora našlo se takođe pred visokim zvanicama Kraljevine Maroko i pokazalo sve mogućnosti i kreativne kapacitete ove severnoafričke države.
Tom prilikom kralj Maroka podvukao je još jednom svoju iskrenu i čvrstu nameru da nastavi sa podsticanjem pionirske nacionalne preduzetničke inicijative, kao i kontinuiranu podršku kompanijama privatnog sektora i njihovim ambicioznim projektima, posebno kada u njima učešće uzimaju mladi, talentovani i obrazovani Marokanci.
Konkretno projekat NamX, prototip vozila na vodonik, delo je francusko-marokanskog biznismena Faouzi Annajah, koji je i predsednik kompanije. Planirano da se vozilo nađe na fabričkim trakama od 2025. NamX pokreće svoje motore koristeći vodonik, kao odgovor na rastuću potražnju za hibridnim automobilima usred međunarodnog trenda preorijentisanja ka čistim izvorima energije i dekarbonizaciji.
Proizvođači kažu da će HUV model biti opremljen centralnim rezervoarom za vodonik, dopunjen sa šest zamenljivih kapsula kako bi se obezbedio veliki domet vožnje i olakšalo brzo punjenje vodonikom za svega nekoliko minuta.
U septembru 2022. Maroko je pokrenuo ambiciozan industrijski plan sa ciljem da poveća kapacitet proizvodnje električnih automobila u roku od dve godine. Cilj je da godišnja proizvodnja dostigne 100.000 jedinica u periodu od dve do tri godine, duplo više od trenutne proizvodnje. Ambicija Maroka jeste da postane glavno čvorište za proizvodnju električnih automobila ohrabrena značajnim kapacitetima zemlje u oblasti proizvodnje zelenog vodonika.
BONUS VIDEO : Maroko iz ugla putopisnog serijala Planetarijum (RTS1/RTV1)