BMW Serije 5 protiv rivala
Novi BMW Serije 5 (530d) je ekipa iz AutoExpressa uporedila sa najljućim rivalima, Mercedes-Benzom E Klase E350 CDI i Audijem A6 3.0 TDI.
Sve tri luksuzne limuzine odlikuju uglađeni šestocilindarski motori, i gomila inovativnih sistema i tehnologija. Za početak, novi BMW je nešto skuplji od rivala, a „Adaptive Drive“ tehnologija šasije je izostala kod test modela iz Bavarske. Da li je BMW otišao korak dalje u odnosu na rivale pogledajte u AutoExpressovom uporednom testu kojeg smo priredili za vas:
Motori
U Velikoj Britaniji čak 90 odsto primeraka Serije 5 se proda sa dizel motorima. Za očekivati je da hit bude 520d sa četvorocilindarskim motorom, koji će stići u leto. BMW-ov aluminijumski 3,0 litarski redni šestocilindaski dizel agregat isporučuje 242 KS, uz 540 Nm maksimalnog obrtnog momenta, i najpotentniji je u „trojci“, barem na papiru. Mercedesov 3.0 V6 raspolaže sa 228 KS, uz identičan maksimalni obrtni moment od 540 Nm. Audi se (kao i obično) smestio između sa 237 KS i 500 Nm.
Mada su sva tri motora izuzetni primerci rafiniranosti, snage i ekonomičnosti, BMW-ov je najimpresivniji. CDI iz E Klase u poređenju sa bavarskim motorom zvuči grublje, a ni Audijev TDI ne poseduje tu kulturu rada.
A6 gubi bitku kada je u pitanju isporučivanje snage jer mu nedostaje „linearnost“ rivala. Dok BMW pruža „dug talas“ obrtnog momenta, Audijev je nagao, što je naglašeno i šestostepenim Tiptronic menjačem koji prosto „žudi“ za „kick downom“. Sa kraćim prenosnim odnosima u odnosu na rivale, čini se da je Audiju potreban jedan stepen prenosa više.
BMW-ova osmostepena jedinica je opcija i donosi pravo zadovoljstvo sa glatkim, gotovo neprimetnim promenama stepena prenosa. Automatika je standardna kod E350, a 7G-Tronic postavka naginje ka promeni stepena na niže prilikom jakih ubrzanja. Kada je potrebno, ona inteligentno izbegava menjanje brzina. Ipak, bez kompletne manuelne kontrole, Mercedesove performanse se ispoljavaju prilikom „kick downa“.
Mada su sva tri konkurenta prilično blizu, preteška E Klasa nije mogla da drži korak na stazi. Mercedes je bio četiri deseta dela sekunde sporiji od 530d od 50 do 80 km/h, odnosno šest desetinki pri ubrzavanju od 80 do 110 km/h. Serija 5 je zaokružila sprint do „stotke“ za 5,8 sekundi, što je čini najbržom i sa najboljim odzivom. BMW ima najbolji odziv prilikom međuubrzanja, i tu je nadmašio Audija. Osmostepena menjačka kutija doprinosi rafiniranosti izdanja bavarskog pulena, ali i ekonomičnosti. BMW 530d krstari brzinom od 110 km/h pri samo 1500 o/min, dok je Audiju sa šestostepenim menjačem potrebno 2200 o/min. BMW takođe emituje najmanju količinu CO2 u atmosferu – 160 g/km, što je prilično manje u odnosu na Mercedes i Audi koji emituju 180 g/km nepoželjnog gasa. Dakle, BMW najbolje „ide“, ima najbolju kulturu rada, najčistiji je, i najmanje troši. BMW je za motor dobio 5 zvezdica, a Mercedes i Audi po 4.
Enterijeri
U ovoj klasi automobila se očekuje visok nivo komfora i kvaliteta enterijera. A6 pruža najmanje prostora za noge putnika na zadnjoj klupi, dok prilično visoko postavljena sedišta redukuju prostor u visini glava. Zahvaljujući dužim međuosovinskim rastojanjima, BMW i Mercedes pružaju obilje prostora.
Ipak, veliki tuneli transmisije kod sva tri modela rezultiraju time da se putnik u sredini neće osećati lepo prilikom putovanja kao ova dvojica pored prozora. Audi zaostaje kada je prostor putničkog odeljka u pitanju, ali je jedini kod koga se zadnja sedišta mogu sklopiti kao standardna opcija. Kod BMW-a i Mercedesa se to dodatno naplaćuje. A6 ima najveći prtljažnik, sa 546 l zapremine, što je 6 l više od E Klase i 26 l više od BMW-a. Sva tri modela imaju obilje hi-tech opcija u cilju pružanja što većeg zadovoljstva putnicima prilikom vožnje, tako da su oni tretirani na način koji je bio rezervisan u prošlosti za više klase vozila. Treba spomenuti da jedini Audi u ovom slučaju ima navigacioni sistem kao standard. BMW Serije 5 ne razočarava ni u jednom momentu ni u ovom domenu. Poznata „minimalistička“ forma i jednostavnost, uz vrhunski kvalitet prosto plene. BMW vodi i po pitanju kvaliteta materijala i završne obrade. Široka mogućnost podešavanja sedišta i upravljača omogućava pronalaženje savršene pozicije prilkom vožnje, kao i sjajnu preglednost. Za razliku od BMW-a, uspravna armaturna tabla E Klase i oštre ugaone linije kabine čine da se ne osećate prijatno na način kao što pruža bavarski model. A6 je pomalo „potrošen“. Vozačka pozicija je nešto viša u odnosu na rivale, a armaturna tabla deluje „prenatrpano“. Što se tiče materijala i završne obrade, sve je na Audijevom nivou, ali nije bilo dovoljno za pobedu u ovoj kategoriji.
U ocenjivanju enterijera je BMW dobio 5 zvezdica, a Mercedes i Audi po 4.
Vožnja
Očekivanja kupaca kada je E segment u pitanju su više nego visoka. Ovi automobili moraju biti komforni, sa dozom luksuza, ali u isto vreme performantni i zabavni. Tradicionalno, BMW-ovi automobili su uvek imali „oštrije“ i preciznije upravljanje od takmaca, a i najnoviji model ne razočarava na tom planu. Mada su mnogi fanovi BMW-a bili zabrinuti zbog povećanih gabarita nove Serije 5, ona je ponovo podigla standard u klasi kada je u pitanju dinamičnost u vožnji. Sa Adaptive Drive postavkom koja uključuje varijabilne amortizere i aktivne horizontalne stabilizatore, Serija 5 je neprikosnovena u ovoj kategoriji, međutim, testirani model nije bio opremljen dotičnim sistemom. Da li je to uticalo na krajnje rezultate?
Bez obzira na neravnine na putevima i 18-o inčne točkove, Serija 5 se vozi uglađenije u odnosu na Audi. Vazdušno ogibljenje E Klase pruža vožnju kao na „jastucima“, ali u smislu ponašanja na putu, BMW pravi najbolji kompromis. Mada aktivni horizontalni stabilizatori pružaju još veću preciznost u vožnji, i bez njih je Serija 5 lider u klasi kada je reč o vožnji u krivinama. Bez obzira na usku krivinu ili veliku neravninu, BMW se drži u ravnoteži, dok Mercedes poskakuje i proklizava.
Na zavojitim putevima Serija 5 pleni preciznošću i oštrinom, dok E Klasa (sa AirMATIC oslanjanjem) pati od „zakasnelih reakcija“, i ni u jednom momentu ne parira BMW-ovoj agilnosti i odzivu.
Audijeva pomalo preterana servo asistencija se ne može porediti sa odzivom i osećajem koji pruža BMW. Ipak, zahvaljući čvršćoj kontroli karoserije u odnosu na E350, A6 je ubedljiviji od Mercedesa prilikom oštre vožnje. Naravno, tome doprinosi i pogon na sva četiri točka, mada impresivno mehaničko prijanjanje 530d znači da bi nedostatak trakcije mogao da bude tema samo u klizavim uslovima vožnje. Čak i tada, u potpunosti se može osloniti na efikasnu kontrolu stabilnosti.
Ovo je zapravo dokaz do koje mere BMW-ova šasija generiše više „gripa“ za podlogu jer Mercedes mnogo češće „poziva u pomoć“ kontrolu trakcije u odnosu na svog „sportskijeg“ rivala.
Kada je reč o vožnji, BMW je dobio 4 zvezdice, Mercedes 3, baš kao i Audi.
Stajling
Kupci ovakvih automobila najčešće pripadaju „menadžerskoj“ populaciji, kod koje dobar izgled mnogo znači, kao i renomiran bedž, naravno. U pojavi se traži „zrelost“, i utvrđene vrednosti, tako da dizajnerske egzibicije nisu česte kada govorimo o E segmentu. Ipak, uvek postoje izuzeci, kakav je primera radi bila prošla generacija Serije 5, čije je pojavljivanje svojevremeno izazvalo dosta komešanja. Šesta generacija „petice“ je nešto konzervativnija, što joj možda i više priliči. Ona ne dobija „na prvu loptu“, pre bi se moglo reći da polako ulazi „pod kožu“.
E Klasa pored Serije 5, što se profila tiče, izgleda za nijansu „kvadratičnije“. Karakter je posebno izražen kroz prednji deo automobila, za razliku od zadnjeg koji nije toliko prepoznatljiv. Mada je doza luksuza tu, E Klasi nedostaje pojava Serije 5 pri direktnom poređenju. Ipak, čini se da Mercedes sledi svoju filozofiju „nepreterivanja“ u detaljima, što ga obično čini najkonzervativnijim u segmentu u kome su mu konkurenti Serija 5, A6 i Jaguar XF. Što se A6 tiče, mora se uzeti u obzir da je u prodaji od 2006., da je restilizaciju doživeo 2008., što znači da je pri kraju svog „životnog“ veka, tako da se njegovo ocenjivanje mora uzeti s rezervom, mada mu se dobar izgled nipošto ne može poreći.
I u ovoj kategoriji je BMW odneo pobedu sa 4 zvezdice, dok ga Mercedes i Audi prate sa po 3.
Zaključak
Svi znaju da je BMW klasa za sebe, ali večno je pitanje ko je najbolji kada je u pitanju „velika trojka“ koju još čine Audi i Mercedes-Benz. BMW Serije 5 je u prethodnom poređenju lako odneo pobedu. „Petica“ nije revolucionarna, ali jeste moderna. Kabinski prostor je dobitna kombinacija funkcionalnosti i stila. Čak i bez inteligentnog Adaptive Drive sistema, 530d pruža vozaču najviše uživanja ali i komfora u vožnji. Činjenica je da SE testirani model košta više u odnosu na direktne konkurente, ali 3,0 litarski redni „šestocilindraš“ pruža najviše snage, najbolje performanse, uz najmanju potrošnju i emisiju CO2. Zapravo je mnogo teže bilo proglasiti drugoplasiranog nego pobednika. Audi je skuplji od Mercedesa u ovom slučaju, ali je i bolje opremljen. Mada pokazuje već svoje „godine“, nema problema sa kvalitetom izrade i imidžom, ali komfornija vožnja, više prostora i „ostvareniji“ motor su „za dlaku“ postavili E Klasu na drugo mesto.