Kralj lavova
Još od testiranja standardne verzije, pa zatim i GT-a, jedva smo čekali da vidimo kakvo „pakovanje“ je Peugeot predvideo za perjanicu – 308 GTi
Francuska marka je bila na visini zadatka, a kako i ne bi s obzirom na bogatu ekspertizu u ovom domenu. Peugeot 308 GTi by PeugeotSport donosi proverenu formulu, prilično ustaljenu u današnjem svetu „hot hečeva“. Ispod haube nosi 1,6 litarski THP (turbo) S&S motor, koji dolazi u dva nivoa snage, sa 270 ili 250 „konja“. Tu je i Torsen diferencijal, sportski podešena šasija i Peugeotov i-Cockpit. Pored toga što donosi obilje snage, ovaj motor je izuzetno efikasan. Iz fabrike javljaju da troši u proseku tek 6,0 l benzina, a emisija CO2 mu iznosi 139 g/km.
Još od lansiranja legendarnog 205 GTi, Peugeot je prodao više od 800.000 svojih sportskih modela
Performanse za primer
Još od lansiranja legendarnog 205 GTi, Peugeot je prodao više od 800.000 svojih sportskih modela: 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16, 208 GTi, RCZ R… a sada je na red došao i 308 GTi.
Ukoliko ste se pitali šta znači ono „by PeugeotSport“ u nazivu modela, odgovor je da se to odnosi na tim koji je odgovoran za razvoj ovog „hot heča“. Dakle, imamo posla sa „pedigriranim sportistom“.
Model sa 250 ks do „stotke“ ubrzava za 6,2 sekunde a distancu od 1000 m pokriva za 25,6 sekundi
Peugeot 308 GTi postavlja novi rekord u segmentu kada je u pitanju odnos snage i mase, sa samo 4,46 kg po konjskoj snazi. Sprint do „stotke“ obavlja za okruglo 6,0 sekundi, a iz stanja mirovanja prevaljuje 1000 m za 25,3 sekunde.
308 GTi 270 je opremljen Torsen diferencijalom sa ograničenim proklizavanjem, Carbone naplacima od 19 cola, obuvenim u Michelin SuperSport pneumatike. Snažniji model poseduje prednje diskove od 380 mm sa crvenim PeugeotSport čeljustima i jedinicama od 268 mm pozadi.
Model sa 250 ks do „stotke“ ubrzava za 6,2 sekunde a distancu od 1000 m pokriva za 25,6 sekundi, zahvaljujući odnosu snage i mase od 4,82 kg/ks.
Ovaj sportski hečbek je dostupan u ekskluzivnoj kombinaciji „Ultimate“ crvene i „Perla Nera“ crne boje. Ukupno je šest atraktivnih boja dostupno za 308 GTi: „Ultimate“ crvena, „Magnetic“ plava, „Perla Nera“ crna, „Artense“ siva, „Pearlescent“ bela i „Hurricane“ siva.
Šasija je podređena vozaču, a ono što dodatno poboljšava vrhunski ugođaj je zvuk iz izduvnih cevi uz i-Cockpit i sportske kadice.
Atrakcija
Pored boja koje će privlačiti poglede prolaznika, sveukupan dizajn 308 GTi je na suptilan način učinjen posebnim sa izraženim sportskim izrazom.
Enterijer drži korak sa spoljašnjošću u smislu sportskog dizajna
Karoserija je 11 mm bliža tlu a farovi u LED tehnologiji počivaju s obe strane ekskluzivne, crne maske hladnjaka. Na prednjem delu, ispod odbojnika, nalaze se i dva spojlera a bočni pragovi su takođe preoblikovani. Zadnji deo krase dva naglašena završetka izduvnih cevi uz vidljivu GTi oznaku.
Enterijer drži korak sa spoljašnjošću u smislu sportskog dizajna. Antracit tema sa crvenim šavovima na armaturnoj tabli, tapacirungu, panelima vrata, ručici menjača i patosnicama, maksimalno doprinosi sjajnom sportskom ambijentu. Na pragovima se nalaze PeugeotSport i GTi „potpisi“.
U GTi 270 verziji, PeugeotSport kadice su presvučene kožom i alkantarom, pružajući odlično lateralnu podršku. Volan je kompaktan, presvučen kožom, sa GTi logoom na dnu i crvenim „nišanom“.
Veliki ekran osetljiv na dodir čini prirodno jedinstvo s instrument tablom, i „šlag je na torti“ kada je reč o Peugeot i-Cockpitu.
DriverSport paket pruža vozaču maksimalan „oktanski“ doživljaj. Pritisak na taster „Sport“ na centralnoj konzoli menja boju instrumentacije iz bele u crvenu, pruža dodatne informacije vezane za performanse, a zvuk motora postaje grleniji.
Ceo pogon je kalibrisan za visoke performanse
Sportista
Peugeot je marka koja je iskusna kada je reč o automobilskom sportu. Tim inženjera iz PeugeotSport divizije je upravo odgovoran za kreiranje ovog modela.
Novi 308 GTi je profitirao na uštedi na masi, čemu je doprinela EMP2 platforma, kao i upotreba kompozitnih materijala i čelika visoke čvrstine. Posledica je već spomenuti odnos snage i mase.
Francuski „hot heč“ poseduje i širi trag točkova – 1.570 mm napred i 1.554 mm pozadi. „Obuven“ je u performantne Michelin SuperSport pneumatike dimenzija 235/35 R19.
Ceo pogon je kalibrisan za visoke performanse. Pseudo MacPherson prednje ogibljenje je preciznije a zadnja torziona osovina obezbeđuje optimalno prijanjanje za voznu podlugu. Komponente ogibljenja su takođe doprinele smanjenju mase sa polu šupljim horizontalnim stabilizatorima i aluminijumskim ramenima.
Posledica je preciznija vožnja, posebno u krivinama, što dodatno može da se zahvali i pneumaticima optimizovanim za prednji pogon. Torsen diferencijal za ograničenjim proklizavanjem je inkorporiran u pogonski sklop i značajno doprinosi bržoj vožnji kroz krivine. Odziv sa točkova je osetno kvalitetniji, a zajedno sa Torsen diferencijalom dolazi i sistem kontrole trakcije sa ESP-om koji dozvoljava ostvarivanje viših lateralnih sila. Naravno, ESP može biti u potpunosti isključen.
Motor
Reč je o novoj Evro 6, četvorocilindarskoj jedinici. Isporučuje 169 ks po litri, što je najveća specifična snaga u segmentu. Rekordna je i niska potrošnja, od samo 6 l benzina na 100 km.
Da bi se osigurala konstantnost performansi, klipovi se hlade od dole putem sistema dvostrukog ubrizgavanja ulja
Motor koristi benzin od 95 ili 98 oktana, isporučujući maksimalno 200 kW/270 ks i 330 Nm maksimalnog obrtnog momenta, dostupnog između 1.900 i 5.000 o/min. Pritisak ubrizgavanja iznosi 200 bara, a u „crveno“ se ulazi na 6.500 o/min.
Kompresioni odnos iznosi 9,2:1, a što se samih komponenti motora tiče, klipovi su od kovanog aluminijuma urađeni u takmičarskom maniru, sa ojačanom klipnjačom i ležajevima, uz takođe ojačane spojeve.
Da bi se osigurala konstantnost performansi, klipovi se hlade od dole putem sistema dvostrukog ubrizgavanja ulja. Izduvna grana je napravljena od čelika, da bi se izborila sa visokim temperaturama, koje idu i do 1.000 °C.
Peugeot 308 GTi je opremljen posebno razvijenim kompresionim sistemom hlađenja, koji se nalazi ispod odbojnika
Da bi izvukao maksimum iz potencijala motora, tim se fokusirao na pad pritiska, ciljajući kako usis tako i izduv. Da bi dovoljno vazduha ušlo u motor i da bi se zadovoljili parametri količine i temperature, Peugeot 308 GTi je opremljen posebno razvijenim kompresionim sistemom hlađenja, koji se nalazi ispod odbojnika. Na izduvnom otvoru motora, izduvni gasovi se efikasnije izbacuju putem potpuno revidiranog sistema, od katalizatora do samih izduvnih cevi.
Do koje mere se obraćala pažnja na detalje dokazuju i krući nosači motora. Agregat je uparen sa šestostepenom manuelnom transmisijom, koja je „nabildovana“, da bi se bolje nosila sa obrtnim momentom od 330 Nm. Zupčanici su tretirani ugljenikom i azotom, što ih čini otpornijim na habanje.
Nakon Peugeota 308 GT, kojeg smo imali na testu (u novom broju magazina) i koji nam je zagolicao maštu, zaista bismo voleli da testiramo i perjanicu – 308 GTi.
Pavle Barta
1 Komentar
Comments are closed.
[…] je da od krosovera 2008 preuzme organizaciju unutrašnjosti i pogonski sklop, međutim sa novim 308 stiže i nekoliko hibridnih rešenja budući da će biti prebačen na novu fabričku platformu […]