Da li će udruživanje snaga biti dovoljno?
Lista novih čisto električnih modela automobila neprestano raste. Bilo da se radi o priuštivim modelima kao što su Chevrolet Bolt EUV i ID.3 ili „šestocifreni“ Porsche Taycan i Tesla Model S Plaid, elektromobila ima po svačijoj meri.
S druge strane takođe se povećava spisak modela sa SUS motorima koji dobijaju „otkaz“, što nimalo ne raduje velike igrače u naftnoj industrij i snabdevačke gigante. Oni naravno sve rade ne bi li usporili tempo elektrifikacije.
Rojters izveštava da je Udruženje proizvođača motora i opreme (MEMA), lobistička grupa koja predstavlja preko 1.000 snabdevača u SAD, izjavila senatskom pododboru za prevoz da bi trebalo da se Bajdenova administracija usredsredi na postavljanje novih regulatornih zahteva za vozila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem umesto da se zalaže za baterijski pogon.
Ukratko, radi se o nastavku unapređivanja benzinskih motora što je duže moguće da bi se sprečio gubitak radnih mesta. „Ako tranzicija ka elektrifikovanoj floti bude prebrza, mogli bismo da izgubimo 30 odsto radnih mesta u snabdevačkim kompanijama“, rekla je En Vilson, viša potpredsednica MEMA-e za odnose s vladom.
Trenutno, oko 560.000 ljudi u SAD radi u industriji proizvodnje automobilskih delova.
Vilsonova je naglasila da će tradicionalna vozila biti na putevima još najmanje dve decenije, tako da je važno obezbediti ključne komponente. „Motori, menjači, sistemi prečišćavanja izduvnih gasova i drugi delovi, neće biti proizvođeni za baterijske i automobile na gorivne ćelije“, dodala je ona. Ipak, njeni napori u ubeđivanju možda nisu dovoljni.
Aktuelna administracija je čistu energiju i elektrifikaciju vozila stavila na listu prioriteta. Predložen je investicioni plan u infrastrukturu vredan 174 milijarde dolara, u koji su uključene poreske olakšice za kupce električnih automobila, uz milione stanica za punjenje. Međutim, on ne poziva na ukidanje benzinskih motora u potpunosti, jer podrazumeva prisustvo hibrida i „plug-in“ hibrida.
Nada postoji da će slobodno tržište na kraju odlučiti u korist BEV-a tek delimično, zahvaljujući poreskim olakšicama, stanicama za punjenje i sopstvenim inicijativama proizvođača automobila.
„Ekološki podobno“ i „održivo“ ubrzo postaju sinonimi za „luksuzno“ i „premijum“, ali će se blagovremeno preliti i na mejnstrim ponudu.
Sa svoje strane, naftna industrija nastoji da blokira napore da se obezbede subvencije za punjenje elektromobila, kao i predložene poreze na emisiju CO2.
Ipak, ono što je izvesno je da velike naftne kompanije i grupe kao što je MEMA mogu da se trude iz petnih žila da argumentuju svoje stavove, ali ono što u najboljem slučaju mogu postići su ograničena odlaganja.
Vrele Gume