AktuelnoOdržavanje vozilaOnline plus

Modifikovani sistem prečišćavanja izduvnih gasova donosi veću potrošnju goriva

3.11KPregleda

Konverzija sistema za prečišćavanje izduvnih gasova za posledicu ima veću potrošnju goriva, pokazuju testiranja koje je izvršio ADAC. 

 

Naknadno instalirani katalizatori bi trebalo da zaštite vlasnike automobila s dizel agregatima od eventualnih zabrana. Po ADAC-u, oni snižavaju emisiju omraženih azotnih oksida. Međutim, s druge strane, doprinose većoj potrošnji goriva.

 

Andreas Šojer, savezni ministar saobraćaja u Nemačkoj, bio je najveći zagovornik implementacije dodatnih katalizatora u starije dizel automobile. On je usvojio pravila vezana za konverziju, upravo ona s kojima su proizvođači automobila obećali da će se uskladiti i kompletirati prve implementacije u prvoj polovini 2019.

 

 

„Pretpostavljam da svi poštuju utvrđeni raspored“, izjavio jej svojevremeno za Hannoverische Allgemeine Zeitung, kao da je želeo da se stvari odigravaju brže. Inače, on se već duže vreme bori za unapređenje hardvera, što ne čudi, jer se radi o prilično populističkom potezu, a Šojer je pre svega političar.

 

Pionirski posao su uradili drugi, poput ADAC-a. U 2018., ova automobilska asocijacija je započela testiranje kompleta za modifikaciju izduvnog sistema. Stručnjaci su prešli desetine hiljada kilometara ovim modelima automobila s navedenim  komponentama:

  • VW T5 opremljen katalizatorom firme Oberland-Mangold
  • Opel Astra sa sisemom pročišćavanja izduvnih gasova proizvođača Twintec
  • Fiat Ducato s katalizatorom firme HJS

 

Međutim, Fiat je posle 30.000 kilometara doživeo incident bez mogućnosti popravke. Pored toga, ADAC je automobile analizirao i na laboratorijskom planu, da bi upravo obelodanio rezultate.

 

Potrošnja goriva raste s implementacijom SCR katalizatora

 

Oni su bili mešoviti. Mada je emisija azotnih-oksida značajno redukovana kod testiranih vozila zahvaljujući novom sistemu kontrole izduvnih gasova, to nije bespogovorno bilo u skladu s oficijelnim limitima koje nalaže EU. Pored toga, automobili su često trošili poprilično više dizel goriva.

 

 

To se posebno odnosi na zimske uslove, kada su zahtevi za dodatnom energijom povećani. Razlog je sasvim konkretan, jer katalizatori moraju da se zagreju na radnu temperaturu od više od 200 stepeni Celzijusa. Ovaj proces zahteva elektricitet koji proizvodi – dizel. Svi testirani modeli su iskazali povećanu potrošnju goriva. „Dok je sistem Oberland Mangolda u Volkswagenu T5 ostvario dodatnu potrošnju od sedam odsto i blilzu je dozvoljene prekomerne potrošnje goriva, vrednosti koje su ostvarili Fiat Ducato i Opel Astra s 12 do 13 odsto, značajno su više“, saopštio je ADAC.

 

Moguće je dodatno optimizovati aparatu

 

Dakle, nijedno od vozila koje je testirala nemačka asocijacija nije uspelo da bude u skladu s oficijelnim zahtevima Federalnog ministarstva saobraćaja. Po novouspostavljenim smernicama organa vlasti, automobilima je dozvoljeno da troše samo šest odsto više goriva.

 

Međutim, po ekspertima, ovo ne znači da unapređenje hardvera neminovno dovodi do preterane potrošnje. Ovaj stav ima smisla, jer istini za volju, tek se započelo s razvojem i testiranjem ovih sistema za pročišćavanje izduvnih gasova, koji mogu biti dodatno optimizovani. Pre svega, menadžment energije mora biti „izbrušen“.

 

Dodatna potrošnja bi takođe trebalo da bude niža za vozila u kojima SCR katalizator može biti implementiran bliže motoru. Naravno, ovakvo rešenje za posledicu ima njegovo brže zagrevanje. Inženjeri koji rade na modifikaciji bi mogli inicijalno da se fokusiraju na dizel modele, kod kojih distanca između SCR katalizatora i motora to omogućava.

 

Dodatni napori uloženi u razvoj bi mogli da se isplate, jer sistemi zapravo ispunjavaju svoj konkretni zadatak prilično dobro. Oni redukuju emisiju azotnih oksida za do 70 odsto, pokazuju podaci istraživanja.

 

„Osnovne  performanse SCR katalizatora nisu degradirale ni nakon 50.000 pređenih kilometara“, uputili su u pisanoj formi istraživači šefu tehnološkog odseka ADAC-a, Rajnhardu Kolkeu. Najbolji rezultati su postignuti kod vozila poput VW-a T5, gde su proizvođači pripremili instalaciju SCR sistema, posebno onih predviđenih za izvoz u SAD.

 

Fiat Ducato takođe poseduje dovoljno prostora za laku instalaciju SCR katalizatora, rezervoara i kontrolne jedinice. Najteža modifikacija je bila kod Opel Astre. Tu je Twintec morao da vrši „egzibicije“ da bi uklopio sve komponente. Posledica toga je da je Astra najfrekventnije patila od tehničkih smetnji.

 

Sistemi (za sada) nisu u skladu s regulativom

 

Najveći izazov za inženjere je predstavljao visok nivo emisije azotnih-oksida vozila pre konverzije. Senzori su registrovali do 2.000 miligrama azotnog-oksida po kilometru pre nego što su izduvni gasovi preusmereni u instalirani SCR katalizator. Limit koji nalažu Evro 5 standardi iznosi 180 miligrama, mereno po oficijelnoj testnoj proceduri.

 

S obzirom da je temperatura vazduha već u jesen između 5 i 13 stepeni Celzijusa, sofver u velikoj meri isključuje sistem prečišćavanja izduvnih gasova. „Vrlo visoka emisija u tom slučaju ne podleže kontroli željenog nivoa, bez obzira na efikasne implementirane sisteme i redukovanje azotnih-oksida na do 1.400 miligrama po kilometru“, izvestili su ADAC-ovi eksperti.

 

 

Dakle, čak i u slučaju tako visoke redukcije, to nije dovoljno za usklađivanje s tehničkim smernicama. One dozvoljavaju maksimum od 270 miligrama po kilometru i 540 miligrama pri temperaturi ispod 5 stepeni Celzijusa. Samo ukoliko ostvari vrednosti ispod navedenih, dizel s modifikovanim izduvnim sistemom može da dobije dozvolu za ulazak u gradsku zonu  sa zabranom za Evro 5 dizele.

 

ADAC zahteva garancije

 

Pri letnjim temperaturama, modifikovani Fiat, Opel i VW, uspevali su da se održe u okviru zadatih limita. Međutim, što se jesenjeg perioda tiče, sistemi prečišćavanja izduvnih gasova ova tri automobila su nekada limit od 270 miligrama prelazili dvostruko. Zimi, dodatne performanse tretmana izduvnih gasova su i dalje između 38 i 53 odsto. Međutim, oni i dalje nisu mogli da se zadrže ispod zimskog ograničenja od 540 miligrama.

 

Iz perspektive potrošača, testiranje je ostalo nedorečeno, jer nije odgovorilo na brojna pitanja, zaključuje ADAC. „Vozačima je potrebna garancija da kupuju pouzdan i izdržljv proizvod, koji će im osigurati učešće u saobraćaju u godinama koje dolaze, bez da moraju da se brinu o pretećim dodatnim troškovima.“ Nemačka asocijacija takođe zahteva tehnička poboljšanja i garancije od proizvođača.

 

Kada je o aktuelnoj politici reč, sve su glasniji zahtevi da se pomogne kompanijama. Savezna vlada bi trebalo da im pomogne finansijski, sugerisao je SPD (Socijaldemokratska partija Nemačke). Za kompanije koje se bave modifikacijama, nije lako da dobiju pozajmice. Buduće tržište se čini previše nesigurnim za mnoge investicione kompanije, što u velikoj meri zavisi od broja gradova u koje će biti uvedena zabrana automobila s dizel motorima.

 

Pavle Barta

Izvor: ADAC

Top Reviews

Video Widget

gallery