AktuelnoIstorijaOnline plus

LISTA: Najvažniji modeli automobila proizvođeni od strane pojedinačnih nacija

15.1KPregleda

Trenutno na svetu ima oko 200 zemalja. U većini njih se ne proizvode automobili, a ima onih koji su svoje pogone rasuli po globusu.

 

Dakle, nacija koje proizvode vozila nema mnogo, a svaka od njih ima najmanje jedan legendaran model od velikog značaja. Nominovati samo jedan po zemlji nije lako, tako da svako „demokratski“ može da dovede u pitanje ovaj izbor. Pa, da krenemo…

 

Australija: Holden Monaro

 

Treću generaciju kupe verzije Holden Commodorea sami Australijanci verovatno ne smatraju svojim najznačajnijim automobilom, ali on ipak zaslužuje ovo mesto zbog internacionalnog uticaja, koji daleko nadmašuje ostale Holdene.

 

 

Prodavan je u Velikoj Britaniji kao Vauxhall Monaro i u SAD kao Pontiac GTO. Decembra 2004., prodato je više GTO primeraka u Americi nego Monara u Australiji tokom čitave godine. Poslednji GTO je proizveden nekoliko nedelja nakon što je poslednji primerak s Holdenovom značkom sišao s proizvodne trake 2006.

 

Češka Republika: Škoda Favorit

 

Mada se ne radi o nekom izuzetnom automobilu, Favorit je značajan jer je označio preporod Škode nakon decenija provedenih u posleratnoj osrednjosti. Potpuno drugačiji u odnosu na modele sa zadnjim pogonom koje je zamenio, ovaj hečbek s prednjim pogonom je dizajnirao niko drugi do italijanski Bertone.

 

 

Volkswagen grupa je preuzela akcije Škode po prvi put 1991., na polovini životnog veka Favorita. Zatim je usledila Felicia, koja je bila prva Škoda razvijena s Volkswagenovom podrškom. Suštinski, radilo se o revidiranom Favoritu dopadljivijeg izgleda i bolje opremljenom. Ipak, to je bio početak nečeg velikog. Danas se Škoda smatra proizvođačem vozila koja pružaju vrhunski odnos uloženog i dobijenog.

 

Francuska: Citroën 2CV

 

Popularni „Spaček“ se smatrao primitivnim i čudnog izgleda od samog početka, ali je bio veoma popularan među pripadnicima prvobitne ciljne grupe vozača, koji nisu mogli da priušte ništa drugo. Kasnije, postao je omiljen među ekscentrično nastrojenim.

 

 

Citroen ga je kreirao pre Drugog svetskog rata, i kao što smo naveli u priči o najboljim francuskim automobilima u istoriji, uspešno ga sakrio od nemačkih okupatora. S prodajom je krenuo 1948., da bi konačno bio penzionisan 1990. U međuvremenu, imao je jaku konkurenciju u Renaultu 4, koji mnogi u Citroenu smatraju uljezom na teritoriju koja njima pripada. 2CV ostaje jedan od najvoljenijih automobila sa znakom „ševrona“ i ujedno jedan od najdugovečnijih.

 

Italija: Fiat 500

 

Nuova 500 je zamenio prethodni model nadimka „Topolino“ 1957. Sićušan, spor i jednostavan, bio je jeftin prevoz koji su Italijani želeli. Gotovo četiri miliona primeraka je prodato u 18 godina, ne računajući derivate koje su po licenci proizvodili Neckar, Steyr-Puch i ostali.

 

 

Italija je iznedrila brojne superautomobile, ali nijedan od njih nije bio tako voljen kao Nuova 500. Njegovom stajlingu se automobilska javnost divi i dan danas, a u to ime je 2007. lansiran moderan Fiat 500, mnogo veći i s mehaničkog aspekta potpuno drugačiji automobil.

 

Japan: Toyota Corolla

 

Toyota voli da ističe da je Corolla najpopularnije svetsko ime za jedan model automobila, koje se našlo na gotovo 50 miliona prodatih vozila. Modele ovog naziva nalazimo u svakoj dekadi još od šezdesetih, a indikativno je da sem imena, od generacije do generacije imaju malo toga zajedničkog.

 

 

Japanska marka očigledno sjajno obavlja posao s Corollom, koja je i 2019. bila najpopularniji model automobila na planeti, kao i u prvoj polovini 2020. Corolla nije samo automobil, ona je institucija.

 

Jugoslavija: Zastava 750

 

„Mališan“ koji se proizvodio u Zavodu Crvena Zastava u Kragujevcu, bio je jugoslovenska verzija Fiata 600, kao što je to bio Seat 600 u Španiji. Pod licencom je proizvođen od 1962., a bio je duže karoserije u odnosu na Fiatovu verziju.

 

Milicijski „Fića“. Izvor: Wikipedia

 

Zastava 750 je imala motor od 767 „kubika“, koji je isporučivao 25 konja, dok je „moćniji“ 750 SE raspolagao s čitavih 30. Kasnije, tokom osamdesetih, na scenu je stupila Zastava 850, s motorom veće radne zapremine. Naravno, čuven je po svom nadimku „Fića“/“Fićo“/“Fičo“/“Фиќо“. Mnogi verovatno ne znaju da je ovaj nadimak potekao od glavnog lika stripa koji je objavljivala „Borba“ tokom prvih godina proizvodnje ovog kultnog YU modela.

 

Južna Koreja: Hyundai Pony

 

Naravno, niko ne bi mogao ozbiljno da tvrdi da je Pony najbolji južnokorejski automobil. Uprkos pouzdanoj mehanici izvorno iz Mitsubishija i karoseriji koju je dizajnirao Italdesign Giugiaro, bio je daleko od vodećih svetskih modela kada se pojavio 1975.

 

 

Ipak, radilo se o prvom modelu automobila iz Južne Koreje, koji se izvozio u druge zemlje, inicijalno u Južnu Ameriku, kasnije u Evropu i konačno Kanadu. Na ovaj način je Hyundai privukao pažnju međunarodne javnosti, započevši proces kroz koji je uz sestrinsku Kiju postao jedan od vodećih svetskih proizvođača automobila.

 

Kina: Qoros 3

 

Kineske automobilske kompanije su razvile reputaciju proizvođača nebezbednih vozila, često „neautentičnog“ dizajna. Međutim, Qoros 3 Sedan je doveo u pitanje prethodno navedene tvrdnje. Na prvom mestu, radi se o dopadljivom modelu koji nije ničija kopija. Ono što je još važnije, reč je o prvom kineskom automobilu koji je od Euro NCAP-a dobio pet zvezdica.

 

 

Pored toga, Euro NCAP je proglasio Qoros za najbezbedniji automobil koji je testirao 2013.

 

Nemačka: Volkswagen „buba“

 

Začeta od strane Adolfa Hitlera lično i spasena od strane britanske armije posle rata, originalna „buba“ je neko vreme bila glavni oslonac automobilske industrije u Nemačkoj, ikona „hipi“ pokreta u SAD i jeftino, pouzdano i popularno vozilo širom sveta.

 

 

Oko 1972. je po prodaji pretekla Ford Model T, da bi na kraju dostigla brojku od preko 20 miliona. Bez ovog automobila, ne bismo danas imali imperiju zvanu VW, koja pod svojim krovom ima imena kao što su Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche i Škoda.

 

Nizozemska (Holandija): DAF 600

 

Nizozemska automobilska industrija je gotovo u potpunosti bila bazirana na proizvodnji vozila dizajniranih u drugim zemljama. Međutim, tu je i DAF, uspešan proizvođač kamiona, koji je od 1958. pa do sredine sedamdesetih isporučivao veoma interesantne automobile.

 

 

Svi oni, od originalnog 600, pa do 66 koji je bio u prozvodnji kada je Volvo preuzeo kompaniju, posedovali su rani oblik u to vreme više nego egzotičnog CVT menjača. Nijedan drugi proizvođač se nije posvetio ovom tipu transmisije u istoj meri, ali su sofisticiranije verzije postale popularne alternative konvencionalnim automaticima.

 

Rumunija: Dacia Sandero

 

Kada je započela proizvodnju Renaulta 8 pod licencom 1968., niko nije ni sanjao da će Dacia postati etablirana marka, poznata van granica svoje zemlje. Sada, kada je u vlasništvu Renaulta, postala je značajan igrač u automobilskoj industriji, poznat po proizvodnji jeftinih i jednostavnih vozila.

 

 

Uprkos uspehu Dustera, hečbek Sandero je najpopularniji Dacijin model. Po Jato Dynamicsu, 2019. je bio sedmi najbolje prodavani model u Evropi, samo 235 jedinica iza petoplasiranog.

 

Rusija: VAZ-2101

 

Van Rusije, ovaj model je poznatiji kao Lada 1200, koja je iznedrila čitav niz automobila, što je kulminiralo Ladom Rivom. Svi su bili bazirani na Fiatu 124 iz 1966. (mada značajno modifikovanom za rusko tržište). Proizvodili su se do 2012. u matičnoj zemlji, kao i još nekoliko godina u Egiptu.

 

 

Lada je tretirana kao neobičan fenomen kada se pojavila na zapadu ranih sedamdesetih, ali je naravno bila predmet viceva, budući da je u velikoj meri zaostajala za ostatkom industrije. Ipak, mnogi kupci su to ignorisali, posebno oni kojima je samo bilo bitno da je automobil jeftin.

 

SAD: Ford Model T

 

Bilo je prosto neizbežno da ovaj automobil bude 1999. proglašen za „automobil stoleća“. Zaboravite na zamršenost masovne proizvodnje na pokretnoj traci za montažu i kontrolne jedinice koje mogu zbuniti svakoga ko prvi put pokušava da vozi ovaj stari Ford.

 

 

Značaj Modela T je u tome što je ovaj automobil motorizovao široke narodne mase u Americi, a zatim i u drugim zemljama. Preko 15 miliona primeraka je proizvedeno po nekim procenama do maja 1927., što je i dan danas jedna od najviših „cifara“ u istoriji automobila.

 

Španija: Seat 600

 

Mada se proizvodio u Barseloni, Seat 600 je bio španski koliko i parče pice ili tanjir špageta. Ipak, na neki način je najvažniji automobil koji je proizvođen na španskom tlu.

 

 

Bio je dovoljno jeftin da ga većina Španaca može priuštiti i dovoljno popularan (u jednom periodu je na njega moralo da se čeka dve godine) da pomogne formiranju i održavanju 10.000 radnih mesta. Smatra se delimično odgovornim za ekonomski „bum“ nazvan „Špansko čudo“, koji je započeo krajem pedesetih, izvadivši Španiju iz ekonomske izolacije i siromaštva.

 

Švedska: Saab 92

 

Saab je morao da uči stvari o proizvodnji automobila u vreme kada je razvijao svoj prvenac, ali kao iskusan proizvođač aviona, bio je dobro upoznat s aerodinamikom i znao je da napravi izuzetno čvrstu strukturu. I jedan i drugi aspekt su bili evidentni kod Saaba 92, koji je lansiran decembra 1949., mnogo pre nego što su takve stvari počele da se smatraju značajnim u okviru automobilske industrije.

 

 

Švedska marka je bila poznata kao inovator, od svog začeća pa do propasti, ali verovatno nijedan drugi model švedske kompanije nikada nije isporučio vozilo tako šokantne vrednosti kao što je to bio briljantni 92.

 

Velika Britanija: Morris Mini

 

Pored svojih genijalnih tehničkih atributa, Mini je tokom šezdesetih godina ostvario neverovatnu „četvorostruku“ reputaciju. Bio je ikona pop kulture, automobil u kojem su se vozile slavne ličnosti, „opasan“ takmičar u automobilskim trkama kako na lokalnom tako i međunarodnom planu i potpuno razuman izbor za one koji su želeli malo, ali iznenađuje prostrano svakodnevno vozilo.

 

 

Nijedan drugi britanski model, a verovatno nijedan drugi proizvođen u ostatku sveta, nije uspeo na ovaj način da objedini sva četiri aspekta. I on, kao i Fiat 500, dobio je svog modernog naslednika s kojim nema dodirne tačke.

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

Naslovna fotografija: Wikipedia

2 Komentara

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery