Vožnja u zimskim uslovima pri niskim temperaturama može imati značajan efekat na potrošnju goriva. Što se konvencionalnih, benzinski pogonjenih vozila tiče, potrošnja pri -7 stepeni Celzijusa u gradu je oko 15 odsto veća nego pri „plus“ 25.
Uticaj niske temperature na elektrifikovana vozila je još izraženiji. Hibridna vozila, koja se oslanjaju na veću bateriju, mogu pri hladnim vremenskim uslovima doživeti pad ekonomičnosti od oko 30 odsto, dok je on kod čisto električnih vozila oko 40 odsto. Testovi koji su sprovedeni u kontrolisanim, laboratorijskim uslovima, kažu da tako stoje stvari.
Ispitivanja pokazuju da tokom gradske vožnje, konvencionalni automobil pogonjen benzinskim motorom troši oko 15 odsto više goriva kada je atmosferska temperatura -7 stepeni Celzijusa u poređenju sa situacijom kada ona iznosi 25 stepeni. Kada su u pitanju kratke vožnje od 5-6 kilometara, potrošnja može da bude veća i za do 24 odsto.
Kao što smo spomenuli, uticaj niske temperature na hibride je još veći, a njihova ekonomičnost biva lošija za 30 do 34 odsto pod navedenim uslovima.
Što se električnih vozila tiče, u mešovitom režimu vožnje, njihova „potrošnja“ raste za 39 odsto, a autonomija može da se „skrati“ za do 41 odsto. Oko dve trećine dodatne energije se u ovom slučaju troši za zagrevanje kabine.
Uticaj hladnog vremena može da varira u odnosu na model automobila. Ipak, ono na šta treba računati je da će vozila pogonjena benzinskim motorima trošiti 10 do 20 odsto goriva više u gradskoj vožnji, odnosno 25 do 45 odsto više u slučaju prelaženja kratkih distanci.
Kada govorimo o hibridima, njihova ekonomičnost pada od 20 do 40 odsto u gradskoj vožnji, odnosno 15 do 33 odsto prilikom kratkih relacija.
Kada grejanje kabinskog prostora nije u upotrebi, ekonomičnost elektromobila je osam odsto lošija pri -7 stepeni Celzijusa (u odnosu na 25 stepeni). Autonomija je kraća za 12 odsto.
Zašto automobili zimi „više troše“?
Hladni vremenski uslovi utiču na ponašanje vozila na više načina:
- Trenje u motoru i menjaču se povećava pri niskim temperaturama zbog hladnog ulja i drugih tečnosti u sistemu.
- Motoru je potrebno više vremena da dostigne optimalnu radnu temperaturu. Ovo je izraženije prilikom prelaženja kratkih distanci, jer automobil više vremena provodi u režimu vožnje koji nije optimalan u smislu efikasnosti.
- Grejanje kabine, sedišta, odmrzavači stakala i ventilatori, koriste više električne energije.
- Zagrevanje automobila pre polaska takođe negativno utiče na potrošnju.
- Hladan vazduh je gušći, što povećava aerodinamički otpor vozila, posebno na autoputu, gde su brzine veće.
- Pritisak u pneumaticima pada kada je temperatura niska, što povećava otpor pri kotrljanju točkova.
- Performanse akumulatora takođe padaju što je hladnije, tako da je za alternator teže da ga održava napunjenim. Ovo takođe utiče na performanse sistema regenerativnog kočenja na hibridnim, „plug-in“ hibridnim i električnim vozilima.
Kada je zima oštra, potrošnja raste još više.
- Kada su putevi prekriveni snegom i ledom, smanjuje se prijanjanje pneumatika, što podrazumeva rasipanje energije.
- Bezbedne brzine na klizavim putevima su poslovično mnogo niže nego što je to uobičajeno slučaj, što dodatno povećava potrošnju, posebno kada je brzina kretanja vozila ispod 50-60 km/h.
- Korišćenje pogona na sve točkove povećava potrošnju goriva.
Šta možemo da uradimo da bismo smanjili potrošnju?
Možda nećete moći u potpunosti da izbegnete uticaj hladnog vremena na ekonomičnost automobila, ali možete sebi pomoći nekim jednostavnim stvarima:
- Parkirajte vozilo na toplije mesto po mogućnosti, kao što je recimo garaža.
- Spajajte vožnje koliko je to moguće, jer na taj način imate manje hladnih startova i manje vremena provedenog u zagrevanju motora i kabine.
- Minimizujte zagrevanje motora u „leru“. Većina proizvođača (kao i mi) preporučuje lagano kretanje nakon tridesetak sekundi. Motor se zagreva brže tokom vožnje, a neke tečnosti, poput ulja u menjaču, jedino tako mogu dostići optimalnu radnu temperaturu, što mnogi vozači previđaju, pa nakon što pet minuta zagrevaju motor u mestu bez potrebe, povećavajući na taj način potrošnju i emisiju, „nagaze“ papučicu gasa, što zna da bude veoma štetno po nezagrejani pogonski sklop vozila.
- Ne koristite grejače i odmrzavače duže nego što je potrebno.
- Proveravajte redovno pritisak u gumama.
- Koristite motorno ulje koje proizvođač preporučuje za eksploataciju tokom hladnog vremena.
- Uklonite sve dodatke koji povećavaju otpor vazduha a koje trenutno ne koristite, kao što su krovni nosači na primer.
- Ukoliko vozite „plug-in“ hibridno ili električno vozilo, grejanje kabine dok je vozilo „na punjaču“ može produžiti autonomiju.
- Takođe u slučaju da posedujete „plug-in“ hibrid ili elektromobil, korišćenje grejača sedišta a ne kabine može uštedeti energiju i produžiti domet.
Vrele Gume