BMW test centar
U elektronskom pismu koje je, prosleđeno na redakciju, ekskluzivno pozivalo redakciju VG na prezentaciju testnog centra stajala je sledeća rečenica: “Please do not underestimate the importance of this event. If we want to maintain and further strengthen the BMW technology and innovation leadership in the perception of the public we need ongoing media coverage.”
Iskreno, pre posete novom BMW-ovom testnom centru, nije mi baš najjasniji bio smisao ovakve prezentacije, ali gore navedena rečenica do sada još nikada nije ovako jasno izašla iz neke od kompanija, i sigurno je zaintrigirala osetljive medijske uši.
Poseta BMW-ovom Energy and Environmental Test Centre, u koji je prvi bavarski proizvođač uložio više od sto trideset miliona evra, je organizovana svega nekoliko sedmica posle njegovog otvaranja, za veoma mali broj novinara.
Kakv je to projekat, osim invetiranih miliona, pokazuje ukupna instalisana snaga od 15 megavata, odnosno prosečna potrošnja struje od 8 MW, što je potrošnja nekog manjeg grada!! U tri paralelne hale, koje spolja gledane izgledaju poput spojenih gigantskih lego kocki, ugrađena je sva potrebna oprema za skoro kompletno ispitivanje automobila, u realnim uslovima vožnje. Sve što su dosad, u raznim krajevima sveta, radile čitave ekspedicije stručnjaka, mehaničara i testnih vozača, sada se obavlja u okviru matične fabrike, svega nekoliko kilometara od centrale BMW-a.
Obimna i detaljna ispitivanja, kojima se podvrgavaju desetine testnih vozila,širom sveta, i kojima se naprave milioni testiranih kilometara, predstavljaju uobičajenu praksu pre uvođenja svakog novog modela. To je vrlo zahtevno, naporno i skupo, a teško je pogoditi optimalni trenutak za svako konkretno ispitivanje. Ne pada uvek sneg ili kiša, odnosno sija sunce kad se želi, odnosno planira. Zbog toga se svaki pojedini ciklus ispitivanja makar u nekom detalju razlikuje od drugoga. Teško je sve precizno ispitati a većina novih modela ima dečje bolesti, koje se javljaju u prvoj tržišnoj godini.
Veliki napredak u odnosu na konkurenciju će sebi sasvim sigurno osigurati novi testni centar BMW-a, jer će omogućiti realizaciju svih potrebnih ispitivanja na jednom mestu, bez prevelike potrošnje ali i rasipanja ljudskih energetskih i finansijskih resursa.
U ovom potpuno novom ispitnom kompleksu, mogu se simulirati baš svi uslovi u kojima se može naći kupac bavarskog automobila – od polarno hladnih, do pakleno vrućih. Vazduh može da bude suv kao u Sahari ili vlažan kao u monsunskim oblastima. Može se istovremeno i podešavati i vazdušni pritisak, koji ima veliki uticaj na optimalan rad mašine, od standardnog do onoga na kultnom američkom vrhu Pikes Peak (4200 m). Naravno, ugrađen je i moćan vazdušni tunel, koji simulira najveće brzine, a u kojem bi se mogli ispitivati manji avioni.
Obimna i detaljna ispitivanja, kojima se podvrgavaju desetine testnih vozila,širom sveta, i kojima se naprave milioni testiranih kilometara, predstavljaju uobičajenu praksu pre uvođenja svakog novog modela. To je vrlo zahtevno, naporno i skupo, a teško je pogoditi optimalni trenutak za svako konkretno ispitivanje. Ne pada uvek sneg ili kiša, odnosno sija sunce kad se želi, odnosno planira. Zbog toga se svaki pojedini ciklus ispitivanja makar u nekom detalju razlikuje od drugoga. Teško je sve precizno ispitati a većina novih modela ima dečje bolesti, koje se javljaju u prvoj tržišnoj godini. Veliki napredak u odnosu na konkurenciju će sebi sasvim sigurno osigurati novi testni centar BMW-a, jer će omogućiti realizaciju svih potrebnih ispitivanja na jednom mestu, bez prevelike potrošnje ali i rasipanja ljudskih energetskih i finansijskih resursa. U ovom potpuno novom ispitnom kompleksu, mogu se simulirati baš svi uslovi u kojima se može naći kupac bavarskog automobila – od polarno hladnih, do pakleno vrućih. Vazduh može da bude suv kao u Sahari ili vlažan kao u monsunskim oblastima. Može se istovremeno i podešavati i vazdušni pritisak, koji ima veliki uticaj na optimalan rad mašine, od standardnog do onoga na kultnom američkom vrhu Pikes Peak (4200 m). Naravno, ugrađen je i moćan vazdušni tunel, koji simulira najveće brzine, a u kojem bi se mogli ispitivati manji avioni.
Kao što ste već navikli na ekskluzivne vesti od Tima VG, koji je jedini, iz naše zemlje imao priliku da uđe u ovaj centar, pa i u komoru rashlađenu na -20 o C, u kojoj je duvala snežna mećava tipična za sever SAD-a. U sredini je, pod punim opterećenjem, radio BMW 530d GT, a ispitivali su se problemi nakupljanja kristalnog snega u usisnom delu, što može poremetiti i zaustaviti rad motora, i uticati na njegovo optimalno hlađenje.Za imidž bavarske marke to bi bilo nedopustivo. Stručnjacima će to omogućiti sprovođenje potrebnih dorada. U ovim smo uslovima bili svega nekoliko minuta, dovoljno da vidimo sve što nas je zanimalo, ali ne predugo, kako ne bi promrzli usred Minhena. Mnogo lepše smo se osećali u komori zagrejanoj na +35 i obasjanoj moćnim simulatorom sunca. To nas je podsetilo na nadolazeće leto. Dizelska je petica radila pod punim opterećenjem, uz istovremeno kočenje, što je diskove užarilo do crvenog usijanja na preko 800 o C. Time se, u jednom postupku, proveravaju pogonski i kočioni mehanizmi, što ubrzava i pojeftinjuje ispitivanje.
Testiranja se sprovode u svim okolnostima sa kojima mogu biti suočeni vlasnici BMW-a na svim kontinentima. To će omogućiti povećanje kvaliteta jer se svaki test može ponavljati bezbroj puta, uz sprovođenje dorada i poboljšanja. Iako neće potpuno prestati potreba za realnim ispitivanjima, ipak će ih ostati samo pet do deset posto, za potvrdu najvažnijih testova.
Ovakva ispitivanja smanjenja otpora, ekstremnih klimatskih uslova i zagrevanja odnosno hlađenja su od velike važnosti zbog toga što aktivno prate sve strože standarde za smanjenje potrošnje goriva, štetnih emisija ugljen dioksida, a istovremeno se bave najtežim zadatkom koji je postavljen pred celokupnu auto industriju koji se ogleda u sve većoj potrebi vozila za električnom energijom, i eksperimentima vezanim za sprečavanje rasipanja energije, pre svega u formi toplotne. Ovaj testni centar je jasno pokazao pravc kojim se kreće BMW – iskorištenje raspoložive enrgije uz istovremenu posvećenost suštini ovog brenda koja se ogleda u dinamici vožnje i vrhunskom kvalitetu njegovih proizvoda. Jedan od mnogobrojnih primera ekološke svesnosti je svakako i pažnja posvećena odvođenju izduvnih gasova iz testnog centra u atmosferu. Osigurana je potpuna, hermetička zatvorenost uz prilagođen pritisak u odvodnim cevima, kako bi se osigurali potpuno jednaki uslovi, kao da gasovi slobodno izlaze iz izduvnih cevi – bez povećanja ili smanjenja otpora, koji bi uticali na rad motora.
Lidija Piroški