AktuelnoOnline plusVesti

Čudno i teško rođenje Zastave 101

7.3KPregleda

Zastava 101. najpopularniji model u istoriji domaće auto industrije

 

 

Na Salonu automobila u Beogradu, 16. aprila 1971. predstavljen model Zastava 101. Posle njega više ništa nije bilo isto.

 

Vrlo zanimljiva priča o „rođenju“ Zastave 101 je počela 1967. u projektnom birou FIAT fabrike u Torinu, kada je Dante Điakosa u saradnju sa dizajnerskom kućom Boano razvijao revolucionarni model FIAT 128.

 

 

U trenutku kada se automobilom smatala samo limuzina sa uzdužno postavljenim motorom i pogonom na zadnje točkove, jedino su britanski Mini Moris i francuska Simka 1100 (prvi evropski hečbek) počeli da menjaju mišljenje javnosti.

 

 

 

U tom trenutku, Aurelio Lampredi, tvorac motora za FIAT 500, predstavio je svoj novi, SOHC kompaktni motor namenjen modelu FIAT 128.

 

 

 

Izlaskom na tržište 1969, Fiat 128 je potpuno potukao  svoju konkurenciju i postaje najmoderniji model srednje klase na svetu, najprodavaniji automobil u Evropi i dobija titulu automobila godine.

 

Dante Điakosa je istovremeno ispitivao prototipove salon – limuzine, familiare – karavan, kao i tada pionirske hečbek verzije Fiata 128.

 

Međutim, istraživanje tržišta je pokazalo da evropska javnost nije spremna za hečbek, a šefovi u Torinu, i pored Điakosinog insistiranja na hečbek verziji Fiata 128 odbija ideju kao rizičnu.

 

 

Sa druge strane „bare“ odvija se jedna paralelna priča u Jugoslaviji, u Zavodima Crvena Zastava pod vođstvom legendarnog direktora i mašinskog inženjera, Prvoslava Rakovića  koji se sa ove vremenske distance može smatrati tvorcem domaće autoindustrije.

 

 

Naša Zastava je u tom trenutku uspešno osvojila proizvodnju Zastave 750 i ZASTAVE 1300 , međutim sve je ukazivalo da su ovi modeli već zastareli, naročito kada je izvoz u bio u pitanju.

 

 

 

Gledajući u napred, rukovodstvo Zavoda Crvena Zastava usvaja odluku da se krene sa razvojem novog projekta ’’Nacionalno vozilo’’

 

 

Tim iz Zastave na čelu sa direktorom Rakovićem, 1969. odlazi u Torino i počinje pregovore sa Fiatom o proizvodnji novog licenciranog modela. Sa druge strane sedi, takođe entuzijastični Dante Điakosa koji uočava priliku za ostvarenje svog sna, hečbek FIAT 128.

 

 

Posle više dana pregovora, kocka je bačena i Jugoslavija dobija vrlo povoljnu licencu za proizvodnju najmodernijeg automobila u Evropi.

 

 

 

Krajem 1970, model bez imena je bliže predstavljen, sa nekoliko šturih fotografija, a automobilska javnost je bila oduševljena kada je na Salonu automobila u Beogradu 15. marta 1971. i zvanično predstavljen model Zastava 101, derivat italijanskog Fiata 128 sa praktičnijim petim vratima. Serijska proizvodnja je počela godinu dana kasnije i uz  manje izmene se proizvodio sve do 1979. godine.

 

Izvor: zastava101.serbianforum

Foto: arhiva VG, Wikipedia

 

 

BONUS PLUS: Milicija u Zastavi 101 trenira strogoću

 

 

Top Reviews

Video Widget

gallery