
Prvi veliki strani investitor brže-bolje rasprodao sve akcije BYD
Warren Buffett odnosno njegova investiciona kompanija se povukla iz BYD-a: da li to znači da kineski automobili ulaze u problematičan period?
Jedna od najpoznatijih investicija u svetu završila se posle 18 godina. Voren Bafet, možda i najpoznatiji investitor na planeti, odlučio je da proda sve akcije kineske kompanije BYD, najvećeg proizvođača električnih automobila u Kini.
Bafet je 2008. godine kupio oko 10% BYD-a za 230 miliona dolara. U međuvremenu, vrednost mu je skočila više hiljada procenata, pa je Bafet zaradio milijarde, i kroz rast vrednosti i kroz dividende
Samo od dividendi njegova kompanija je inkasirala desetine miliona dolara godišnje.
Ukratko – napravio je ogroman posao. Mi smo pratili taj zanimljiv put, pre nego što kod nas uopšte znalo za ovaj brend:
BYD tehnološka i berzanska enigma!
Ali ono što je sada vrlo zanimljivo nije koliko je zaradio – već zašto izlazi iz te priče.
Zašto je Bafet sada rekao „dosta“?
1. Pad prodaje u Kini
BYD već četiri meseca zaredom beleži pad prodaje na domaćem tržištu.
2. Cenovni rat
Kineski proizvođači automobila obaraju cene da bi opstali u trci, ali to jede profit
Upozorenje vlasti – sam predsednik Kine, Xi Jinping, upozorio je auto-kompanije da uspore. Smanje rizike, prestanu sa neprofitabilnom praksom prodaje vozila ispod cene koštanja. Da prestanu sa praksom neplaćanja dobavljačima i da ne grade fabrike koje ne donose zaradu.
Drugim rečima: sistem ozbiljno škripi. Moguće mnogo više nego što se to vidi kroz spoljne analize!?
Izlazak Bafeta iz igre, poznatog po tome da ulaže samo u stabilne i dugoročno zdrave firme, je jasan znak da rizik postaje preveliki.
Šta to znači za kupce u Srbiji?
Za nas, koji poslednjih godina sve više gledamo kineske automobile na ulicama i razmišljamo o kupovini, ovo nije nevažna vest. Ako se jedan od najvećih investitora povukao jer vidi probleme u kineskoj auto-industriji, logično je da se zapitamo:
– Postoji li kvalitetno a jeftino?
– Kakav je uopšte dugoročni kvalitet BYD automobila (koji inače nisu poznati po dugovečnosti) ako dolaze iz faze masovnog pojeftinjenja proizvodnje?
– Hoće li kineske firme moći da ispoštuju garancije ako finansijski pritisci postanu prejaki?
– Da li će delovi i servis za te automobile biti lako dostupni ako dođe do zastoja u lancu snabdevanja?
Bafetov izlazak iz BYD-a nije samo računica jednog investitora. To je jasan signal da kineska auto-industrija ulazi u turbulentan period.
A to znači da bi i kupci u Srbiji trebalo dobro da razmisle pre nego što donesu odluku – da li je pametno vezati se za automobilsku marku čija budućnost može biti nestabilna?
Lidija Piroški