Bliska budućnost
Mitsubishijev kompaktni koncept „krosovera“ sledeće generacije sjedinjuje funkcionalnost SUV-a, atraktivan dizajn i performanse sportskog kupea i „plug-in“ hibridni pogonski sistem.
Stilizovan, moderni kabinski prostor sa fokusom na vozaču je krajnje rafiniran, tehnološki napredan i komforan, kako za vozača i suvozača, tako i za putnike na zadnjoj klupi. Pored futurističkog dizajna, Mitsubishi XR-PHEV koncept odlikuju brojni aktivni bezbednosni sistemi sledeće generacije i ekološki PHEV pogon, koji obezbeđuje sportske performanse uz izuzetno nisku potrošnju goriva zahvaljujući Mitsubishijevoj „MiEV“ tehnologiji.
MiEV tehnologija je predstavljena u serijskim modelima marke uključujući inovativni, čisto na električni pogon, Mitsubishi i-MiEV, najpristupačniji električni model na američkom tržištu. Tu je i Mitsubishi Outlander PHEV čija popularnost raste. Ova tehnologija stoji i iza MiEV Evolution III trkača koji su dominirali na čuvenoj brdsko-brzinskoj trci „Pikes Peak“.
Spoljni dizajn
Inspiracija za ovaj koncept je pronađena u sprinteru koji je u niskom startu, spreman da silovito krene prema napred.
Profil sprintera u startu je simbolizovan kroz oštre, ali u isto vreme elegantne bočne useke na automobilu. Ove karakterne linije u kombinaciji sa klinastim profilom daju automobilu „agresivan“, prema napred fokusiran „stav“. „Mišićava“ pojava je dalje naglašena skulpturalnošću blatobrana i niskim, širokim stavom koji naglašava snagu i performanse.
Ipak, nije zaboravljeno na funkcionalnost, jer su solarne ćelije „utkane“ u krov, da bi se napajala baterija za pomoćne električne sisteme. Takođe, tu je i aktivna aerodinamika u vidu varijabilnog uglovanja krovnog spojlera.
Estetika XR-PHEV koncepta naglašava performanse i agilnost, ali i sugeriše na budući dizajnerski jezik marke.
Dizajn enterijera
Jedna od najvažnijih tema koje stoje iza kreacije novog XR-PHEV koncepta je atleticizam. Mitsubishijevi inženjeri i dizajneri su kreirali prostor orijentisan prema vozaču, u cilju inspiracije za automobilske entuzijaste i obezbeđivanja precizne kontrole nad automobilom i uređajima.
Dok su ostala sedišta crna sa crvenim akcentima, kombinacija boja je obrnuta za vozačko sedište, da bi se naglasio njegov značaj u vozilu. Oba prednja sedišta su u vidu kadica, sa maksimalnim komforom.
Moderni info-zabavni displej u vidu platforme osetljive na dodir obezbeđuje očitavanje svih važnih parametara. Brzinomer, „obrtaljka“ i druge informacije vezane za performanse se mogu očitati duž gornjeg dela armaturne table.
Tehnologija
Nova generacija „plug-in“ hibridnog sistema koristi Mitsubishijevu inovativnu MiEV tehnologiju.
Dotična tehologija je Mitsubishijevo „čedo“, a odlikuje se komponentama i softverom koji su kreirani da pruže krajnju potentnost, bezbednost i pouzdanost. MiEV tehnologija je prisutna u serijskim automobilima marke, čisto električnom Mitsubishi i-MiEV-u i „plug-in“ hibridu Outlanderu.
Pogonska sila za koncept dolazi u formi 1,1 litarskog trocilindarskog turbo SUS agregata postavljenog napred, sa 134 KS, uparenog sa lakim, kompaktnim elektromotorom sa 161 KS i konvertorom visokog napona. Glavni paket litijum-jonskih baterija ima kapacitet od 14 kWh, a lociran je ispod poda kabine. Ovaj pogonski sklop obezbeđuje ubrzanje svojstveno sportskim modelima uz ekstremno malu potrošnju goriva.
Novu komponentu predstavlja konvertor visokog napona koji podiže MiEV sistem na do 700 volti i pomaže boljim performansama elektromotora i generatora.
Za optimizaciju dodatne snage uz redukovanje emisije izduvnih gasova, 1,1 litarski turbo trocilindraš profitira upotrebom poslednje iteracije Mitsubishijevog MIVEC sistema varijabilnog, elektronski kontrolisanog rada ventila.
Kada je u „EV“ postavci, što je za XR-PHEV standardni pogonski režim, PHEV pogon automatsi bira između tri režima vožnje – „EV“, „Series Hybrid“ i „Parallel Hybrid“. Bira se onaj koji je najprikladniji za date zahteve i uslove vožnje, uzimajući u obzir koliko je ostalo energije u baterijama. Pored toga, ukoliko vozač želi da ostane u čistom električnom režimu rada, to je moguće biranjem „Battery Charge Mode“ opcije, kada SUS motor služi kao generator za napajanje glavnog paketa litijum-jonskih baterija.
Pored ove pogonske versatilnosti, XR-PHEV koncept je opremljen sa nekoliko električnih priključaka od 100 volti preko kojih može da se eksterno isporuči električna energija sa do 1500 w snage. Ovo omogućava vozilu da skupi dovoljno električne energije za potrebe jednog domaćinstva u toku čitavog dana, iz energije uskladištene u glavnom litijum-jonskom paketu, u trajanju od maksimalno 10 dana kada se motor (uz pun rezervoar benzina) koristi za nadopunjavanje baterije.
Konektivnost
XR-PHEV koncept je opremljen naprednom Mitsubishijevom „connected car“ tehnologijom sa sledećom generacijom info-zabavnih sistema. Ovi sistemi ne samo što obezbeđuju viši nivo dostupnih informacija i napredniju logistiku kada je vožnja u pitanju, već potencijalno smanjuju rizik kada se radi o nezgodama u saobraćaju. Vozač je bolje informisan u vezi sa kretanjem pešaka i biciklista i saobraćajne signalizacije.
Mada je još uvek u ranoj fazi razvoja, Mitsubishijeva „connected car“ tehnologija će imati značajan uticaj na način na koji mi koristimo naša vozila, kao i na međusobnu interakciju automobila u mreži.
Povezivanjem automobila u informativnu mrežu, „connected car“ sistem u XR-PHEV konceptu, prebacuje informacije u vezi sa vozilom u mrežu u realnom vremenu, simultano preuzimajući eksterne podatke. Primljene informacije uključuju blizinu drugih vozila, saobraćajnu signalizaciju, kao i druge informacije koje mogu da pomognu vozaču.
Još jedna važna uloga ovog sistema je u oblasti dijagnostike vozila. Primera radi, sistem može da detektuje mehanički kvar, upozori vozača u vezi sa ozbiljnošću problema i uputi ga u najbliži Mitsubishijev servis.
Pored toga, ukoliko je vozilo učestvovalo u nezgodi, „connected car“ sistem odmah kontaktira servisnu sužbu i obezbeđuje joj sve potrebne informacije.
Tehnologija koja će dodatno biti uključena u „connected car“ sistem je i AR vetrobran, sa interfejsom koji će da pruži bezbednije i efikasnije očitavanje neophodnih podataka i informacija.
Bezbednost
Mitsubishi XR-PHEV koncept je opremljen brojnim bezbednosnim sistemima:
– Ublažavanje kontakta sa pešakom sa automatskim kočenjem
Ovaj sistem koristi radar i kameru da detektuje pešaka koji može da se pojavi ispred vozila. U tom slučaju se automatski aktiviraju kočnice da bi se prevenirao kontakt sa pešakom i izbegao sudar.
– Upozoravanje ulaska vozila u „mrtav ugao“
Ovaj sistem pomaže smanjivanju rizika od sudara sa vozilom koje je ušlo u „mrtav ugao“ od nazad. Pored toga, sistem će detektovati i obavestiti vozača o prisustvu vozila ili drugih objekata, kao i statičnih objekata prilikom vožnje unazad.
– Kontrola neželjenog kretanja vozila
Ovaj intuitivni sistem operiše pomoću kamere postavljene na prednjem delu vozila, koja radi u koordinaciji sa mnoštvom senzora. On detektuje pogrešno ili slučajno aktiviranje papučice gasa umesto kočnice, te limitira snagu motora da bi se usporilo kretanje vozila. Sistem takođe zvučno upozorava vozača.
– Vozački monitor
Ovaj monitor koristi senzore integrisane u upravljački sistem i vozačko sedište, kao i kameru pozicioniranu ispred vozača. On detektuje promene u držanju vozača i treptajima oka da bi odredio stepen budnosti. Ukoliko sistem detektuje neka odstupanja u odnosu na normalno ponašanje vozača, prouzrokovana umorom ili nepažnjom, odmah će upozoriti vozača. Dodatno, ukoliko sistem odredi da je stepen koncentracije vozača opao, ili da je sklonio pogled s puta suviše dugo, zvučno će se oglasiti.
– Sistem podrške bezbednosti u vožnji
Ovaj sistem pomaže poboljšanju bezbednosti kako za putnike unutar vozila, tako i za pešake i bicikliste, na taj način što se kreira komunikacija između vozila i putne infrastruture.
– Ublažavanje prednjeg sudara
I ova tehnologija je bazirana na radaru, a reč je o sistemu koji u izvesnim okolnostima procenjuje da je frontalni sudar neizbežan. On alarmira vozača zvučnim i vizuelnim signalima, a ukoliko je neophodno, primenjuje kočenje.
– Upozorenje napuštanja vozne trake
Kao što i ime sugeriše, reč je o sistemu baziranom na kameri koji pomaže monitoringu pozicije u voznoj traci i obaveštava vozača putem vizuelnih i audio signala u vezi sa neželjnim napuštanjem iste.
– Adaptivni tempomat
Senzor povezan sa radarom na prednjem delu vozila konstantno meri distancu u odnosu na vozilo ispred, omogućavajući vozaču da bira različite postavke rastojanja.
– Automatska „Hi-beam“ svetla
Još jedan sistem koji koristi radar kao ispomoć. Kada sistem detektuje vozilo ili pešake ispred, spušta snop, da bi nakon prolaska istih ponovo aktivirao punu snagu osvetljenja.
Automobilska tehnologija definitivno ide ubrzanim koracima napred, a Mitsubishijev koncept je jedan od najnovijih dokaza za to.