Great Wall made in Bulgaria
Nakon licencnih modela Bulgar Renault 10, Renault 8 i Moskviča Aleko, u Bugarsku se preko kineske kompanije Great Whall vratila auto industrija. U jednom novom, modernom obliku, spremnom za evropsku tržišnu utakmicu
Kod nas malo poznata marka Great Wall Motors (GWM) najveća je privatna auto kompanija u Kini, čiji se proizvodi prodaju u više od 100 zemalja putem 30 filijala i više od 38.000 zaposlenih širom sveta. U leto 2011. godine u Tianjinu, u Kini, kompanija je otvorila novu fabriku sa maksimalnim kapacitetom od 1.000.000 vozila godišnje. Kompanija ima sopstvenu proizvodnju motora i menjača.
Kada je reč o proizvodu, strategija kompanije sledi tri glavna principa: viši nivo opreme, bolje performanse i viši tehnološki razvoj. Do 2015. godine, GWM planira da dostigne godišnji kapacitet od 2 miliona proizvedenih jedinica, a da do 2020. godine postane vodeća kompanija u prodaji ekonomičnih SUV i pick up vozila širom sveta.
U nekoliko narednih godina, GWM planira da ponudi raznoliku liniju vozila tržištu Evrope koja će potrošačima pružiti najbolji odnos cene i kvaliteta proizvoda, prateći najnovije trendove u automobilskom sektoru u svetu.
Preko bugarske u EU
Kao i svim kineskim kompanijama, izlazak na tržište Evropske Unije, zbog visokih carinskih barijera ni za giganta popu Great Whalla nije bio jednostavan zadatak.
Da bi parirali evropskim paragrafima, odlučili su da u bugarskom gradu Loveču osnuju mešovitu kompaniju Litex Motors i istovremeno izgrade fabriku automobila. Ovo je trenutno jedina fabrika nekog kineskog proizvođača automobila na teritoriji Evropske unije.
Litex Motors je zvanično otvorio svoju fabriku za proizvodnju vozila Great Wall brenda u februaru 2012. godine, koja slovi za jednu od najmodernijih postrojenja u Evropi. Kompanija je zvanično započela proizvodnju Great Wall vozila za lokalno i tržište Evrope u skladu je sa zakonskom regulativom EU.
Proizvodni pogon Litex Motorsa je potpuno nov i veliki projekat, budući da je to većinska investicija bugarske kompanije. Izgradnja fabrike započela je potpisivanjem ugovora o saradnji između Litex Motors i Great Wall Motors u jesen 2009. godine. Dve godine kasnije, u novembru 2011. godine, u fabrici je proizvedeno prvo vozilo iz test serije koje je ispunjavalo najviše standarde kvaliteta. Otvaranjem fabrike počela je masovna proizvodnja bugarskih vozila za domaće i strana tržišta.
Proizvodnja po standardima Toyote i Nissana
U Litex Motors fabrici trenutno je zaposleno preko 200 ljudi, dok je prosečna starost operatera 22, a prosečna starost inžinjera 25 godina. Menadžment tim čine strani konsultanti i menadžeri sa dugogodišnjim iskustvom u proizvodnji vodećih svetskih brendova. Tehnički kapacitet fabrike je 50.000 vozila godišnje, dok je trenutni nivo proizvodnje na 5.000 automobila godišnje.
U fabrici u Loveču, primenjeni su operacionalicija i sistamatizacija rada po Toyotinim i Nissanovim standardima. Zahvaljujući najsavremenijoj tehnološkoj osnovi fabrike, inženjeri su su stanju da u hodu, tačnije za samo 20 minuta rekonfigurišu montažnu liniju kako bi se na njoj proizveo drugi model. Ovo rešenje omogućuje da se u budućnosti celokupna proizvodna linija sa zanemarivim investicijama pripremi za nove modele. Za sada se u Loveču obavlja samo finalna montaža vozila. Direktno iz Kine stižu već unapred zaštićena i lakirana karoserija sa vratima u koju se ugrađuje ostala oprema. Na ovaj način “zgotovljeni” modeli Great Whall SUV H6 i pikap Great Whall Steed (u benzinskim i dizel varijantama) kreću prema evropskim .
Ekskluzivno iz Loveča
Miroslav Šosberger