Kuba – Druga mladost „Peglice“
Poljski mališan, Fiat 126p nije prisutan od juče na socijalističkom ostrvu međ’ Karibima. Ekonomska liberalizacija, koju sprovodi predsednik Raul Kastro, kao nuspojavu ima nagli porast popularnosti ovog automobila
I tu je i nije tu
Kada se spomene Kuba, većina odmah pomisli na neuništive američke automobile iz pedesetih, koji krstare ulicama Havane, zahvaljujući snalažljivosti tamošnjih mehaničara.
Uvoz novih američkih automobila zaustavljen je sankcijama koje je severni sused uveo Kubi 1960. Umesto njih, naročito tokom sedamdesetih, stigao je veliki broj Ladi, Moskviča, pa i Fiata 126p. Donedavno, građani Kube suočavali su se sa raznoraznim administrativnim preprekama kada je reč o privatnom posedovanju automobila. Kada se već automobili dodeljuju građanima, po raznoraznim birokratizovanim metodama, ne čudi da je većina gledala da isposluje nacionalizovanu američku drumsku krstaricu, a ne automobilsku minijaturu iz Poljske.
Iako ih je čak 10.000 primeraka uvezeno tokom godina, ovaj nekada najpopularniji četvorotočkaš u Poljskoj, tavorio je u medijskoj senci, koja je Kubu prikazivala kao oazu američke auto nostalgije.
Automobil za tranziciju
Zvanično, prosečna plata na Kubi iznosi 24 američka dolara, dovoljno za skroman život u ekonomiji u kojoj je praktično sve subvencionisano. Benzin poreklom iz Venecuele je jeftin, ali ga je izazov pronaći na pumpama. Javni saobraćaj je često nepouzdan, a taksisti radije vijaju turističke dolare.
U poslednje vreme, mnogi Kubanci rade i privatno. „Peglica“ koja uz malu potrošnju obezbeđuje prevoz za četvoročlanu porodicu, a može se naći za već od 2000 dolara, postaje veoma prilvlačan statusni simbol. Jedan od načina da se dođe do ovog automobila su devizne doznake rođaka iz dijaspore.
Od Packarda do „Peglice“
Ekspertiza često samoukih mehaničara, koja je decenijama održavala američke staritete na drumovima, sada se primenjuje na „Peglice“, koje ovde zovu „Polaquito“. Modifikacije se podrazumevaju. Vešti mehaničari ugrađuju disk kočnice na sve točkove, uvode vodeno hlađenje i friziraju motor. Neretko, „Peglica“ koja originalno ima dvocilindarski motor od 24 ks, bude i do dva puta snažnija. Naravno, to je rezervisno za lokalne fensere . Oni koji ne mogu da priušte ugradnju vodenog hlađenja, protiv pregravanja, bore se tako što voze sa otvorenim poklopcem motora, nalik na nostalgično rešenje naših vlasnika „Fića“.
Na Kubi je 2016. proglašena godinom Peglice
Institucionalizacija
Pod budnim okom vlasti funkcioniše i nacionalni klub „Prijatelja Fiata 126p“. Simpatična ekipa ima i svoju facebook stranicu, „Club de Fiat Polski 126p en Cub“,” otpornu na restrikcije interneta.
Dodajte ih za prijatelje, možda ih zainteresujete za kontejner polovnih „Jugića“.
Fotografije: Vrele Guma Arhiva