PRIRUČNIK: Šta treba da znate o baterijama u električnim automobilima
Evo šta treba da znate u vezi sa ćelijama koje napajaju električni automobil.
Mada je elektromotor izvor pogonske sile električnog vozila, paket baterija predstavlja praktično „srce i dušu“ vozila. Ukoliko ste u potrazi za novim ili polovnim električnim automobilom, ono na šta ćete svakako želeti da obratite pažnju su specifikacije baterija. Naravno, treba da budete svesni i ostalih aspekata koji će na kraju uticati na njihove performanse.
Električna vozila koriste litijum-jonske baterije različitog dizajna, slične onima koje se nalaze u smartfonima i laptopovima, samo većih dimenzija. Litijum-jonske baterije poseduju visoku energetsku gustinu i manje su sklone gubljenju nivoa napunjenosti kada se ne koriste.
Kapacitet automobilske baterije se izražava u kilovat časovima (kWh). U ovom slučaju je više bolje. Odabir vozila s većim kapacitetom je kao kupovina automobila koji dolazi s većim rezervoarom goriva. Dakle, jednim punjenjem ćete moći da prevalite veći broj kilometara pre ponovnog „dolivanja“. Ipak, morate biti svesni da zbog načina na koji EV funkcioniše, nikada nećete imati pristup kompletnom kapacitetu baterije. Razlog je taj što sistem menadžmenta automobila sprečava da baterija bude 100% puna ili u potpunosti ispražnjena, jer tako se čuva efikasnost i produžava njen vek.
Kapaciteti baterija aktuelnih električnih automobila variraju u rasponu od 17,6 kWh u Smartu EQ ForTwo s autonomijom od samo 95 kilometara, do 100 kWh u Tesla Modelu S i Modelu X, koji mogu da prevale preko 500 kilometara pre nego što moraju da „skoknu“ do punionice. Kapacitet baterije i ostale relevantne specifikacije za sve aktuelne električne modele se mogu pronaći na internetu.
Kapacitet baterije
Možda ključni faktor na koji treba obratiti pažnju prilikom kupovine električnog automobila je procenjena autonomija koju baterija pruža kada je u potpunosti napunjena, i to po strožim procedurama, kao što su WLTP ili EPA. Možete pronaći podatke vezane za potrošnju energije željenog modela, kao i potrošnju svih aktuelnih i prošlih električnih modela.
Kao i u slučaju konvencionalnih automobila, i kod električnih se testira operativna autonomija i potrošnja energije u kontrolisanim laboratorijskim uslovima. Oni se postavljaju na dinamometar, na kojem se simuliraju uslovi vožnje u urbanim sredinama i na otvorenom, kroz standardizovan protokol. Električni automobil započinje test s potpuno napunjenim baterijama i eksploatiše se sve dok se one u potpunosti ne isprazne.
Međutim, autonomija po punjenju može u velikoj meri varirati u zavisnosti od brojnih faktora. „Teško“ stopalo i brza vožnja će odnositi veći broj kilovat časova u odnosu na optimalnu eksploataciju. Baterija će se takođe brže trošiti kada je automobil opterećen maksimalnim brojem putnika i njihovim prtljagom. Veća ukupna masa će odnositi više energije da bi se održavala zadata brzina u odnosu na automobil koji je prazan.
Ono što je takođe važno je da će se potencijal baterije značajno smanjiti tokom hladnog vremena, ali i pri ekstremnim vrućinama. Niske temperature mogu značajno smanjiti performanse baterija kao i kompromitovati njihovu mogućnost punjenja. Pored toga, dok benzinski motori generišu veliku količinu toplote koja može da se iskoristi za grejanje kabinskog prostora, kod električnih automobila sva neophodna energija dolazi iz baterije. Nedavno istraživanje je utvrdilo da kada živa na skali termometra padne na -7 stepeni Celzijusa, a angažovana je funkcija grejanja kabine, prosečna autonomija pada za čak 41 odsto. To znači da model koji nominalno može da pređe 250 kilometara u kombinovanom ciklusu, neće moći u ovom slučaju da prevali više od oko 145 kilometara. Ista studija je utvrdila da kada je spoljna temperatura 35 stepeni Celzijusa, a klima uređaj je u uporebi, autonomija se u proseku smanjuje za 17 odsto.
Punjenje baterije
Veći deo punjenja električnih vozila se dešava kod kuće. U zavisnosti od kapaciteta baterije vozila, potrebno je od osam do više od 16 sati da se ovim putem napuni baterija.
Bržu alternativu predstavlja sistem javnih stanica za punjenje, poznatih kao DC Fast Charging. One mogu 80 odsto baterije napuniti za samo 30 minuta, što naravno zavisi od samog vozila.
Takođe, treba znati da će baterijama prilikom zimskih dana biti potrebno više vremena da se napune, bez obzira koji sistem punjenja da se primenjuje.
Garancije za baterije
Nažalost, baterije će vremenom donekle degradirati i izgubiti deo svojih inicijalnih potencijala. Ipak, ovo nije tako strašno, jer po sprovedenim analizama, Tesla Model S gubi samo 3,7 kilometara autonomije na svakih 16.000 pređenih kilometara. Tesla je u internom istraživanju potvrdio da su u kontrolisanom testiranju njegove baterije zadržale 80 odsto autonomije nakon simulacije koja je podrazumevala prelazak čak 800.000 kilometara.
S druge strane, baterije električnih automobila manjeg dometa, mogu degradirati brže, jer redovno izvlačenje maksimalne količine energije iz baterija ima tendenciju da brže smanji kapacitet.
Mada kod nas to još nije zaživelo, jer je broj električnih automobila i javnih punionica minoran, treba očekivati da će zakonska regulativa u perspektivi kroz garanciju pokrivati osam godina eksploatacije uz ograničenu kilometražu od 160.000 kilometara. Hyundai, primera radi, daje doživotnu garanciju na baterije u Koni Electric, dok Kia pruža 10 godina ili 160.000 kilometara za Niro i Soul EV.
Imajte ipak u vidu da nisu sve garancije iste. Primera radi, neki proizvođači pokrivaju zamenu isključivo u slučaju potpunog otkazivanja baterije, dok će drugi, poput BMW-a, Chevroleta, Nissana, Tesle i Volkswagena, zameniti bateriju ukoliko kapacitet padne ispod 60-70 odsto.
Pavle Barta
1 Komentar
Comments are closed.
Niste rekli najvaznije da u slucaju pozara litijumsku bateriju je nemoguce ugasiti.
Jedini materijal za koji jos nepostoji tehnologija gasenja