Imenovati jedan automobil predstavljen pre gotovo 70 godina najinovativnijim u istoriji, nekome bi moglo da izgleda kao preterivanje. Međutim, Citroen DS nije bio običan automobil, bio je pravi inženjerski dragulj koji je u svet četvorotočkaša uveo mnoge revolucionarne stvari.
Ubrzo nakon što je njen osnivač, Andre Sitroen, preminuo 1935., kompanija je bankrotirala, ali je na čudesan način spasena od strane čuvenog proizvođača pneumatika, Michelina, koji je u potpunosti preuzeo kontrolu nad njenim poslovanjem. Citroen je ubrzo oživljen, uglavnom zahvaljujući još jednom pionirskom modelu, Traction Avantu, dok je tokom drugog svetskog rata proizvodnja bila ograničena na vojna vozila.
Uprkos tome, ljudi koji su stajali iza spomenutog modela, italijanski vajar i industrijski dizajner Flaminio Bertoni, i francuski aeronautički inženjer Andre Lefebvr, radili su u potpunoj tajnosti na razvoju najrevolucionarnijeg automobila u dotadašnjoj istoriji.
Bilo im je potrebno ni manje ni više nego 18 godina da kompletiraju projekat, tako da je 1955. DS ugledao svetlost dana na Salonu automobila u Parizu. Po francuskom proizvođaču, za 15 minuta su upisane 743 porudžbine, a do kraja dana je taj broj porastao na 12.000. To je bio apsolutni rekord koji je bio nedostižan 60 godina, da bi ga srušio Tesla s Modelom 3.
Ljudi su bili prosto oduševljeni dizajnom DS-a, koji nije izgledao nalik ni na jedan drugi automobil koji se kretao putevima u to vreme. To nije bio jedini razlog zašto su žarko želeli da ga poseduju, jer je posedovao inovacije bez presedana.
Priču ćemo započeti s ogibljenjem, koje je verovatno bilo najčuveniji od svih novih sistema. Ne samo što se radilo o jednom od prvih nezavisnih oslanjanja na velikoserijskom automobilu, već je u ponudi bio novi hidropneumatski sistem razvijen unutar kuće, čiji je kreator bio Pol Mažes. Mada je sličan sistem korišćen za potrebe Traction Avanta, DS-ova verzija je omogućavala automatsko nivelisanje i varijabilni klirens na sva četiri točka.
Ovo je novom Citroenovom pulenu pružilo superiorne vozne osobine i nivo komfora do tada neviđen u putničkim automobilima, što je bila sjajna stvar s obzirom na loše puteve iz tog vremena, oštećene ratom. Čak i danas mnogi stručnjaci DS smatraju najprijatnijim automobilom za vožnju u istoriji.
Mimo ogibljenja, vozne osobine su poboljšane niskom tačkom težišta, koja je rezultirala aerodinamičnom karoserijom s krovom od fiberglasa. Pored toga, podupravljanje je značajno redukovano korišćenjem različitih širina tragova prednjih i zadnjih točkova.
Ovaj fascinantni Citroen je bio među prvim velikoserijskim automobilima koji su koristili disk kočnice, a umesto konvencionalne papučice, počivalo je gumeno dugme. Iz današnje perspektive to izgleda čudno, a iziskivalo je kratko vreme navikavanja. Ipak, vlasnici su prijavljivali da se zapravo radilo o rešenju koje je vožnju činilo lakšom i komfornijom. Dalje, tu je bila i servo asistencija i trostepeni poluautomatski menjač, koji je funkcionisao kao konvencionalna manuelna transmisija, ali nije zahtevao papučicu kvačila. Kasniji modeli su dobili revidiranu četvorostepenu verziju, pored standarnog četvorostepenog i petostepenog manuelnog menjača.
Još jedan čuveni sistem koji je implementiran u seriju 3 iz 1967., bili su farovi s podesivim smerom snopa. Sočiva dugih svetala su mogla da se iskose za do 80 stepeni u sinhronizaciji s uglom upravljanja na volanu, slično centralnom faru na Tuckeru 48 iz 1948.
DS je trebalo da bude pogonjen moćnim ali u isto vreme štedljivim rednim šestocilindrašem, ali zbog regulative koje su u to vreme uvele brojne vlade u Evropi, njegovo mesto je ipak zauzeo skromniji četvorocilindarski motor. Inicijalno je isporučivao „mršavih“ 75 ks, ali se vlasnici nisu mnogo bunili zbog vrhunskog komfora koji je ovaj automobil pružao. Snaga je kod budućih modela povećana na 83 a zatim 105 konja, da bi konačno 1973. raspolagao s respektabilne 143 ks.
Proizveden je u 1.455.746 primeraka od 1955. do 1975. a tokom tog perioda bio je dostupan i kao karavan s petoro vrata i kabriolet s dvoje vrata, pored popularnog sedana. Većina je prodata u Evropi, ali je francuski proizvođač doveo DS i na severnoameričko tržište, gde je bio u ponudi od 1956. do 1972. Mada je posedovao konvencionalnu papučicu kočnice, ne baš uzbudljiv motor, čudan dizajn i loša marketinška kampanja nimalo nisu pomogli da dođe do nekog tržišnog uspeha.
Mada je prošlo 66 godina otkada je premijerno predstavljen, DS ostaje jedan od najinovativnijih automobila ikada kreiranih. Pomogao je revitalizaciji Citroena i francuske automobilske industrije uopšte nakon II svetskog rata, uvodeći neke sisteme koji se i dan danas upotrebljavaju.
Vrele Gume