Želite da vam limeni ljubimac traje „večno“? Evo kako to da postignete.
Birajte rute
Koliko se god ovo činilo ekstremnim, nije baš tako. Autor ovih redova ovo praktikuje dugi niz godina, izbegavajući „prečice“ s utonulim šahtovima i udarnim rupama.
Ukoliko koristite loše puteve na svakodnevnom planu, to će na kraju uzeti danak, kako u vidu oštećenih elemenata ogibljenja i točkova, tako i guma, koje će morati ranije na zamenu. Kada god možete vozite boljim drumom. Ušteda je veća nego što možete da zamislite, mada je u Srbiji to realno nemoguće.
Redovno koristite klima uređaj
Verovatno imate gomilu poznanike koji ne uključuju klima uređaj zbog povećane potrošnje goriva.
Moderni uređaji ovog tipa su veoma efikasni, a ako ih ne uključujete iz meseca u mesec, činite veliku štetu zaptivcima i drugim komponentama, tako da kada ga budete jednom uključili, velike su šanse da će doći do curenja ili kvara na nekom od važnih elemenata, što naravno košta.
Kočnice su za usporavanje
Neki vozači „koče“ tako što menjaju stepene prenosa naniže, ali to stavlja dodatno opterećenje na ležajeve i smanjuje životni vek menjača. Dakle, pri niskoj brzini, kada se recimo zaustavljate na semaforu, možete koristiti motorno kočenje, ali pri višim brzinama, za to služi papučica kočnice.
Stopalu nije mesto na papučici kvačila
Ukoliko vaš automobil poseduje manuelnu menjačku kutiju, a imate običaj da vam stopalo počiva ovlaš na papučici kvačila, znajte da je u tom slučaju ono neznatno angažovano, što dovodi do bržeg habanja. Mada se ovo čini sasvim logičnim i očiglednim, neverovatno je velik broj vozača koji praktikuju držanje stopala na pedali kvačila.
Garažirajte automobil
Naravno, nema svako garažu, ali je teško razumeti ljude koji je imaju i ne koriste je. Umesto automobila u nju stave kosilicu uz gomilu nepotrebnih stvari koje nikada neće koristiti. Garažiranjem se prevenira poguban uticaj sunčevih zraka na enterijer, kao i visoka temperatura unutar kabine tokom letnjih meseci, a o zaštiti karoserije da ne govorimo.
„Nagazite“ s vremena na vreme
Moderni dizel (pa i benzinski) automobili su opremljeni DPF filterom. Da bi se sprečilo njegovo zagušivanje, motor se redovno mora „terati“ u više obrtaje. Ukoliko propustite to da uradite, vrlo je verovatno da ćete u perspektivi imati problema, tako da s vremena na vreme izađite na otvoren put i stisnite gas.
Koristite automobil redovno…
Automobil je mašina kreirana da se kreće, ne da stoji u mestu. Izostanak vožnje par dana naravno da neće štetiti vozilu, ali ukoliko pauza traje nedeljama, to nije dobro.
Akumulator će gotovo sigurno „crći“, kočnice i kvačilo će se verovatno „zapeći“, a gorivo ustajati. Ukoliko automobil dovoljno dugo stoji na jednom mestu, doći će do stvaranja ravnih površina na gumama.
… Ali ne i preterano često
Motor se u najvećoj meri haba pri hladnom startu, kada je ulje gusto i nezagrejano. U tim trenucima se troši i više goriva, što ubrzava habanje zidova cilindara. Dakle, ukoliko veoma često vozite na kratkim distancama, gledajte da što više stvari obavite peške ili recimo biciklom.
Dozvolite motoru da se zagreje
Moderni motori se brzo zagrevaju, što pomaže smanjenju habanja. Međutim, mnogi vozači „nagaze“ odmah nakon startovanja agregata, dok je on još uvek hladan. Ukoliko vam ovo postane navika, ne očekujte da će vam motor dugo trajati. U isto vreme, greška je zagrevati agregat u mestu, na prvom mestu što je u tom slučaju proces spor, a na drugom što ne dolazi do zagrevanja komponenti transmisije. Najbolje je krenuti neposredno nakon startovanja ali ne forsirati.
„Poterajte“ ponekad u visoke obrtaje
Bez obzira da li je vaš automobil pogonjen benzinskim ili dizel motorom, treba s vremena na vreme da „istražite“ gornje sfere njegovog rada. Ovo pomaže uklanjanju naslaga gareži, koje se mogu formirati u sistemu ubrizgavanja i glavi motora. Naravno, ne preterujte u ovome!
Ne vozite na rezervi
Ukoliko ste jedan od onih vozača koji redovno „prazne i pune“ rezervoar, mogli biste da oštetite gorivni sistem. Naime, na dnu rezervoara vremenom dolazi do stvaranja sedimentacije, i ukoliko redovno vozite „na isparenjima“, vrlo je verovatno da će pumpa, filter, pa čak i brizgaljke u jednom momentu da se zapuše, što podrazumeva nepotrebne troškove.
Vršite redovne provere
Ukoliko vozite na svakodnevnom planu, provere svakih par nedelja bi mogle da spreče da mali problem eventualno postane velik.
Proveravajte nivo ulja u motoru i dospite ga ukoliko je potrebno. Ukoliko nivo antifriza ili hidrauličke tečnosti značajno opada, to bi trebalo da proveri stručno lice.
Proverite efikasnost antifriza
Antifriz ne služi samo za sprečavanje zaleđivanja rashladne tečnosti, već je ujedno inhibitor korozije. On sprečava unutrašnju koroziju bloka i glave motora, što vremenom može da dovede do toga da u sistemu cirkulišu opiljci koji mogu da ga zaguše. Ujedno, efikasnost antifriza vremenom slabi, tako da tečnost može da se zaledi na višoj temperaturi od očekivane, što zna da bude veoma neprijatno. Menjajte antifriz redovno!
Koristite tečnost za pranje vetrobrana
Upotrebljavajte kvalitetnu tečnost, koja ne sadrži soli i druge aditive, koji mogu da oštete boju vozila. Dobar proizvod takođe u sebi ima antifriz i odgovarajuće deterdžente, a ujedno služi kao lubrikant za metlice brisača.
Pratite instrumentaciju
Neverovatno je veliki broj ljudi koji uopšte ne prate instrumentaciju, a mnogi ni ne znaju šta određeni simboli znače. Dok ne saznate šta vam javlja dotična lampica, šteta već može biti načinjena, tako da je savet da se malo potrudite i saznate šta vam to instrumenti govore.
Poštujte servisne intervale
Filteri i tečnosti imaju svoj vek trajanja i efikasni su ograničen broj pređenih kilometara. Ukoliko se zamena ne izvrši onako kako nalaže proizvođač, može doći do ozbiljnih posledica, pa čak i preranog otkazivanja izvesnih komponenti. Radite servis redovno i na vreme.
Delujte brzo
Ukoliko iz vozila dolaze čudni zvuci, nemojte da „odvrnete“ glasnoću na audio uređaju nadajući se da će problem nestati sam od sebe. Mali problemi gravitiraju ka tome da postanu veliki, što sukcesivno podrazumeva velike troškove popravke.
Pritisnite papučicu kvačila do kraja
Kada startujete automobil, odvajanjem pogona ćete redukovati opterećenje na anlaser. Ovo se možda na prvi pogled ne čini tako važnim, ali kada se tokom godina ponovi hiljadama puta, može da napravi razliku veću nego što mislite.
Edukujte se
Naravno, svi misle da su dobri vozači, posebno oni s uknjiženim velikim brojem kilometara. Međutim, mali je broj onih koji zaista poseduju adekvatna znanja o automobilima. Poznavanje svog četvorotočkaša i načina na koji on funkcioniše može u značajnoj meri preduprediti oštećenja i habanja brojnih prisutnih sistema.
„Uradi sam“
Reparacija motora ili menjača naravno da nije nešto što možemo da odradimo sami, ali zato postoji mnoštvo stvari za koje nam ne treba majstor. Jednostavan servis možemo da odradimo sami, pa čak ni zamena komponenti kao što su motorići brisača vetrobrana ili mehanizmi podizača stakala, nije tako komplikovano. Sve što vam je potrebno je uputstvo za upotrebu, a na internetu možete pronaći brojne tutorijale koji vam mogu biti od pomoći.
Perite i čistite automobil
Neka vozila imaju plastične ili aluminijumske panele karoserije, ali većina i dalje koristi „stari dobri“ lim. Ključna stvar koja štiti karoseriju je boja, i ukoliko se ona ošteti, eto mesta gde će početi da se stvara korozija. Samim tim, bitno je redovno prati vozilo i izvršiti sitne popravke na vreme, sprečavajući na taj način širenje rđe.
Usisavajte kabinski prostor
Ono što važi za karoseriju važi i za enterijer. Što više prljavštine i peska u tepihu i trimu, to će se oni brže habati. Pored toga, kada usisavate vršite vizuelnu inspekciju, što će vam pomoći da na vreme uvidite i rešite oštećenja.
Obratite pažnju na sitne pukotine
Kamenčići i sitne krhotine znaju da budu prava noćna mora za vlasnike automobila, posebno za vreme zimskog perioda, kada se na asfalt baca rizla pomešana sa solju. U sitnim pukotinama neminovno dolazi do stvaranja korozije, a ukoliko ona zahvati neke strukturalne panele, eto razloga za dublje zavlačenje ruke u džep. Dakle, reagujte na vreme.
Prekrijte vozilo…
Ukoliko koristite automobil tek povremeno, savet je da kupite po mogućnosti mek prekrivač, koji će zaštiti boju i karoseriju. Prašina abrazivno deluje na lak, tako da će vremenom „matirati“ boju.
…Ili možda nemojte
Ako morate da držite automobil na ulici, nemojte žuriti s prekrivanjem da biste ga zaštitili od negativnih vremenskih uticaja. Postoje sjajni proizvodi za prekrivanje, ali neki od njih se trljaju o karoseriju oštećujući boju, a tokom vrelih dana mogu dovesti do stvaranja plikova. Zato, pažnja pri odabiru!
Održavajte akumulator
Ako ne vozite automobil izvesno vreme, sve su šanse da će se akumulator isprazniti, posebno u slučaju da vozilo poseduje alarm ili imobilajzer. Kada dođe do toga, veoma brzo će biti oštećen do te mere da neće moći da se „oživi“. Da biste ovo rešili, držite akumulator zakačen za punjač/kondicioner ukoliko imate uslova za to.
Proveravajte metlice brisača
Metlice su napravljene od gume, tako da će vremenom neizbežno da se pohabaju i oštete, posebno ako je automobil izložen sunčevim zracima. Ukoliko ih na vreme ne zamenite, doći će do raspadanja gume i grebanja vetrobrana, često do te mere da on mora da bude zamenjen.
Pažljivo s hemikalijama
Sredstva za čišćenje naplataka mogu biti bazirana na kiselinama, što znači da mogu da oštete lak na njima, stvarajući pogodno tlo za stvaranje korozije.
Zaštitite automobil od rđe
Čak i relativno novi automobili će biti „srećni“ ukoliko prođu profesionalan tretman zaštite od korozije. Površinska rđa vremenom može da ima mnogo teže posledice, tako da je imperativ preduzeti neophodne korake čim se uoče zarđala mesta, da ne bi došlo do „Kremenko“ efekta (to je ono kada vam noge propadnu kroz pod automobila).
Koristite sintetička ulja
Ukoliko postoji neka stvar koja može da produži život menjača, motora i diferencijala, to je upotreba čistog, svežeg ulja. Mineralna ulja mnogo brže degradiraju od sintetičkih alternativa, tako da se generalno treba držati ovih potonjih i zamenu vršiti redovno. Ipak, sintetička ulja mogu u slučaju starih automobila biti suviše „tanka“ za komponente koje su „pretrčale“ veliki broj kilometara.
Negujte gumene površine
„Gummi pflege“ je sjajna stvar. Reč je o lubrikantu i zaštitnom sredstvu za kedere, krovove kabrioleta i zaptivke prozora. Ukoliko svakih par meseci nanesete tanak sloj, značajno ćete povećati radni vek gumenih komponenti.
Reglaža trapa
Ukoliko se pneumatici neravnomerno troše, moguć razlog je nekorektan trag točkova prouzrokovan lošim ležajevima ili sponama. Jedina solucija je zamena spornih delova, što nije tako skupo, za razliku od česte zamene guma.
Obnova zupčastog pogonskog remena bregastog vratila
Neki proizvođači su produžili vremenski interval između dve zamene ove komponente do te mere da je on postao nerealan, a sve u svrhu smanjenja troškova „na papiru“. Međutim, ukoliko dođe do pucanja zupčastog remena, motor će verovatno biti za otpad. Ukoliko je, primera radi, preporuka proizvođača zamena na svakih 150.000 kilometara, savet je da ga ne koristite duže od 120.000 kilometara, odnosno šest godina.
Zamena vodene pumpe
Ako ste zamenili prethodno navedeni zupčasti kaiš, vodena pumpa je ostala ista, tako da ona predstavlja slabu kariku u lancu. Ukoliko otkaže, otkazaće i motor, tako da nemojte štedeti na ovoj stavki koja ne predstavlja „bauk“.
„Podmazujte“
Brave, šarke i spojevi vremenom se suše, a kada se osuše onda počnu i da se habaju. S vremena na vreme „kanite“ par kapi ulja na sporna mesta.
Proveravajte pneumatike
Ovo je nešto što se podrazumeva, međutim, veliki je broj vozača koji ne obraćaju posebnu pažnju na gume. Ukoliko je pritisak u njima prenizak one će se brže habati, dok će motor morati da radi vrednije, što automatski znači višu potrošnju goriva. Proveravajte pritisak u pneumaticima bar jednom mesečno.
Creva za gorivo
Ukoliko vozite neki „oldtajmer“ (što je u Srbiji čest slučaj), a creva za gorivo su iz „fabričke ugradnje“, možete upasti u ozbiljne probleme. Ne samo što guma propada i izaziva curenja, već moderna goriva agresivnije deluju na nju, što samo ubrzava neželjena dešavanja. Kako sadržaj etanola u benzinu raste, tako raste i potreba za češćim menjanjem gumenih delova koji dolaze u dodir s gorivom.
Vazdušni filter(i)
Filteri vazduha iz fabričke ugradnje su kreirani tako da se bace kada odsluže svoj radni vek. Na to se svakako treba obratiti pažnja budući da motor „diše“ kroz njih. Pre nego što dođe vreme za zamenu, učinićete sjajnu stvar tako što ćete ih s vremena na vreme očistiti.
Creva rashladnog sistema
Ovo se ubraja u preventivu, koja može da spreči da vam motor prokuva. Konstantni ciklusi zagrevanja i hlađenja motornog prostora neminovno dovode do habanja gumenih creva, a da kazaljka temperature ne bi otišla u „crveno“, s vremena na vreme proveravajte njihovu elastičnost i „zdravlje“.
Odazovite se eventualnom pozivu na korektivnu intervenciju
Proizvođači automobila s vremena na vreme povlače svoja vozila zbog nekog problema ili greške u proizvodnji. Obično ćete biti obavešteni da li se i vaš ljubimac nalazi na „listi“. Ukoliko je to slučaj, najbolje je otići u ovlašćeni servis što pre, da se i u ovom slučaju mali problem ne bi pretvorio u veliki, posebno iz razloga što je popravka besplatna.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
3 Komentara
Comments are closed.
Kratko i jasno, begaj iz ove drzave, stvari u kola pa put pod noge. Ovde nemoguca misija.
Odlični predlozi.
Са мојим аутомобилом прешао сам 610.000 км а мотор није отваран. Половина овога што је написано нечему можда и вреди. Друга половина ничему не вреди. Безвредно развлачење слободних теорија које не вреде ничему.