Novajlija među Toyotinim krosoverima stupa na evropsku scenu, a prvu vožnju smo imali prilike da obavimo u Briselu, po pravom jesenjem vremenu. Na papiru, poseduje sve sastojke neophodne za tržišni uspeh, ali kako stoje stvari što se tiče stvarnih kvaliteta?
Japanska marka je u Yaris Cross utkala svoju poznatu ekspertizu u oblasti malih automobila, a sjajna GA-B platforma garantuje visok kvalitet, atraktivan dizajn i dinamične performanse.
S povišenim klirensom, inteligentnim pogonskim sistemom na sve točkove i četvrtom generacijom Toyotine hibridne tehnologije, rekli bismo da Yaris Cross ne može da „omane“. Dizajniran je i razvijen za Evropu a proizvodiće se u Francuskoj, s projektovanim kapacitetom od preko 150.000 primeraka godišnje.
Uložena su značajna sredstva u iznosu od 400 miliona evra radi omogućavanja proizvodnje dva modela na istoj proizvodnoj liniji u toj fabrici. Naravno, reč je o četvrtoj generaciji Yarisa i novog modela Yaris Cross. Time je povećan godišnji proizvodni kapacitet TMMF-a na ukupno 300.000 vozila.
Ovaj SUV/krosover iz B segmenta kreiran je i razvijen kako bi zadovoljio potrebe evropskih kupaca u tom tržišnom segmentu. Očekivana ponuda motora za novi Yaris Cross će mahom uključivati hibridnu verziju s niskom emisijom CO2. To je shodno planovima marke o udelu elektrifikovanih varijanti od 90% do 2025.
Yaris Cross je drugi model koji će biti zasnovan na Toyotinoj platformi GA-B za kompaktne automobile, kao i i osmi model obuhvaćen Toyotinom novom globalnom arhitekturom (TNGA – Toyota New Global Architecture) koji će se proizvoditi u Evropi. Početak njegove proizvodnje označava i još jedan korak u smeru Toyotine strategije lokalne proizvodnje.
Marvin Cooke, izvršni potpredsednik za proizvodnju, ističe:
„Uvođenje Yarisa Cross je važno jer on ne samo da doprinosi Toyotinoj konkurentnosti, nego i osnažuje našu strategiju lokalizacije proizvodnje i dostizanja maksimalnih proizvodnih kapaciteta koji su usmereni na Toyotin cilj povećanja prodaje u Evropi na 1,5 miliona vozila do 2025.”
Toyotina vizija za evropsku lokalizaciju dodatno je proširena, jer je Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) započela proizvodnju hibridnih električnih menjača i elektromotora, obezbeđujući 1,5-litarski benzinski motor i potpuno hibridni pogonski sklop za modele Toyota Yaris i Yaris Cross.
Toyota je uložila i u povećanje kapaciteta i modernizaciju svoje fabrike Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) radi proizvodnje nove generacije Yarisa, koji je proglašen Automobilom godine 2021., kao odgovor na znatno povećanu potražnju.
Pokretanjem proizvodnje modela Yaris Cross, ukupan broj zaposlenih u TMMF-u povećan je na gotovo 5.000.
Novi hibridni pogon
Yaris i Yaris Cross su prvi modeli koji koriste Toyotin 1,5-litarski hibridni sistem, koji je direktno razvijen iz većih motora radne zapremine 2,0 i 2,5 litara korišćenih u brojnim novim modelima, kao što su Corolla, C-HR, RAV4 i Camry. Sistem dakle podrazumeva novi benzinski motor zapremine 1,5 litara, s tri cilindra, koji rade u „Atkinsonovom ciklusu“, precizno konstruisanih kako bi se što više smanjilo trenje i mehanički gubici, uz omogućavanje optimalnog sagorevanja. Kao krajnji rezultat, dobijen je visok obrtni moment na niskom broju obrtaja kolenastog vratila, uz ekonomičnu potrošnju goriva. Toplotna efikasnost motora je 40%, što je bolje i od uporednih dizel motora, a čime se pored uštede goriva osigurava i niska emisija izduvnih gasova.
Novi hibridni sistem isporučuje maksimalnu snagu od 116 konja, a posebna pažnja posvećena je raspoloživosti te snage, kako bi sistem imao što bolji odziv. Što se tiče emisije štetnih gasova, verzija s pogonom na prednje točkove emituje od 90 g/km ugljen-dioksida, dok AWD-i verzija izbacuje ispod 100 grama po kilometru.
Urbani univerzalac
Toyota je konstruisala Yaris Cross kao pravi SUV ali smanjenih gabarita, pružajući vozačima automobil s visokom pozicijom sedenja, praktičnim rešenjima i prostranom unutrašnjošću, a sve to u okviru dimenzija koje ga čine pravim rešenjem za gradske uslove vožnje. Dizajn ističe sve klasične prednosti klasičnih SUV vozila, s višom karoserijom, većim točkovima i širim pneumaticima koji nagoveštavaju dvostruku namenu.
Yaris Cross ima isto međuosovinsko rastojanje idenitčno kao Yaris hečbek verziji (2.560 mm) , ali je 24 centimetara duži od starijeg brata (dužina 4.180 milimetara). Od toga, šest centimetara dodato je na prednjem, a 18 centimetara na zadnjem delu, što obezbeđuje prostraniji kabinski prostor. Odstojanje od tla je povećano za 30 milimetara, dok je vozilo više za 90, a šire za 20 milimetara (1.560×1.765 milimetara).
Mali ali praktičan
Kao i kod svakog „baby“ SUV vozila, posebna pažnja posvećena je praktičnosti i prilagodljivosti. Zadnja vrata opremljena su električnim komandama, što će pomoći kada su ruke pune stvari. Prtljažnik ima i mogućnost podešavanja, bilo tako što se pokretna platforma koristi da obezbedi stvari ispod, bilo kao dodatni prostor za veće stvari. Osim toga, pokretna podna platforma gepeka moći će da se podeli na dva dela, istovremeno pružajući i više prostora i deo za smeštanje stvari u prostor ispod. Prtljažnik, takođe, ima novi Flex sistem pojaseva koji sprečavaju kotrljanje stvari po prtljažniku tokom vožnje.
Bez obaranja sedišta i bez sklapanja pokrivača prtljažnika, zapremina prtljažnog prostora iznosi 390 litara. Ukoliko je, međutim, potrebno više prostora za teret, zadnja sedišta mogu da se preklope iz tri dela, u odnosu 40:20:40 kako bi se uskladile potrebe prevoza putnika i stvari.
Inteligentan pogon na sve točkove
Ono što bi Yaris Cross moglo da izdvoji od konkurencije jeste mogućnost izbora pametnog sistema pogona na svim točkovima, jedinstvenog rešenja u ovoj klasi hibridnih vozila.
AWD-i pruža stabilnost i lak pogon u svakodnevnoj vožnji, kako u lošim uslovima na drumu, tako i na
podlogama s niskim prianjanjem. Radi se o električnom sistemu, kompaktnijem i lakšem od mehaničkih AWD sklopova, koji omogućava da će Yaris Cross Hybrid AWD-i verovatno imati manju potrošnju goriva i nižu emisiju CO2 od bilo kog konkurenta u B-SUV segmentu s pogonom na sve točkove, kojih nije mnogo.
Sistem usmerava obrtni moment na zadnju osovinu prilikom usporavanja ili ubrzanja. Uobičajeno, Yaris Cross pokreću prednji točkovi, ali u slučaju nailaska na klizavu podlogu automatski se aktivira integralni pogon. To važi za vožnju po, na primer, vlažnoj kaldrmi, pljusku, vlažnom ili utabanom snegu, po pesku i slično.
Kao što smo naveli, Toyota očekuje godišnju proizvodnju od preko 150.000 primeraka modela Yaris Cross, iz fabrike TMMF Onnaing, blizu Valensijena, u Francuskoj. Time bi učešće na tržištu B-SUV automobila dostiglo više od osam odsto.
Vrele Gume
1 Komentar
Comments are closed.
[…] što smo ranije više puta pisali, u pitanju je kompaktni krosover koji spaja prednosti Toyotinih malih automobila i SUV […]