AktuelnoIndustrija

Da li Tesla može da dostigne prodaju od 10 miliona vozila do kraja dekade?

1.67KPregleda

Kada je kompanija osnovana 2003., niko nije mogao ni da pretpostavi da će napraviti uspeh kakav je napravila. Ili možda neko jeste?

 

Inicijalni stimulans Martina Eberharda za osnivanje Tesle je bila želja da proizvodi električne automobile kakve bi sam želeo da kupi. Ilon Mask je imao mnogo grandiozniju viziju, on je želeo da Tesla bude novi General Motors. Nakon 18 godina to se nije desilo, ali se Maskova ideja danas čini manje „ludom“.

 

GM je 2020. prodao 6,76 miliona vozila širom sveta, što ga čini četvrtim po veličini proizvođačem automobila po pitanju prodaje. Volkswagen grupa na prvom mestu, plasirala je 9,33 miliona vozila. Tesla je prošle godine kupcima isporučio 499.550 automobila, tako da mora još mnogo da napreduje da bi sustigao rivale. Međutim, ako stopa rasta nastavi da bude ovako visoka, za deset godina bi kompanija iz Kalifornije mogla da zasedne na svetski automobilski tron.

 

Reka Kandelval, pišući za Motley Fool, postavila je tezu da bi Tesla mogao da prodaje gotovo 10 miliona vozila godišnje do 2030., ukoliko se aktuelni trend nastavi. Između 2016. i 2020., broj isporuka Tesle je rastao po prosečnoj godišnjoj stopi od 65 odsto. Kompanija predviđa stopu rasta od 50 odsto u narednih nekoliko godina. Ako Tesla dostigne cilj od 50 procenata u svakoj od naredne četiri godine, a zatim padne na prosek od 25 odsto, do kraja dekade dobijamo projektovanu brojku od 10 miliona.

 

Da li je ovo realan scenario ili je sve na dugačkom štapu? Naravno, postoje argumenti i za i protiv. Stopa rasta od 50 odsto je prilično spektakularna, ali nije nemoguća kada je reč o ulasku nove tehnologije na tržište. S druge strane, mali je broj novih tehnologija koje su tako složene kao proizvodnja automobila, koja zavisi od hiljada drugih proizvoda i usluga, čiji su izvori rasuti širom sveta. Samim tim, značajne činioce čine geopolitički i društveni trendovi.

 

Da li Tesla može da „dobaci“ do 10 miliona? S aspekta snabdevanja, trenutni maksimalan kapacitet Tesle je oko milion jedinica godišnje. Onog trenutka kada u pogon budu stavljene „gigafabrike“ u Berlinu i Ostinu, kapacitet bi mogao da se udvostruči. Kandelval procenjuje da bi Tesli bilo potrebno 16 „gigafabrika“ da bi dostigao kapacitet od 10 miliona isporuka godšnje, pod pretpostavkom da svaka ima prosečan kapacitet od 500.000 jedinica.

 

Sa stanovišta potražnje, prodaja električnih automobila rapidno raste, posebno na ključnim tržištima poput Kalifornije i Norveške, a to je tek početak. Tesla neće kroz novu prodaju u potpunosti otimati deo tržišnog kolača od tradicionalnih proizvođača. I oni polako ali sigurno ulaze u elektrifikaciju. Međutim, tvrdnje da će Teslin autoritet opasti onog momenta kada giganti budu ušli u „električnu“ igru baš i „ne pije vodu“. Kalifornijski proizvođač već gotovo dve decenije postavlja trendove u univerzumu električnih automobila, a na planu inovacija i dalje prednjači u odnosu na konkurenciju. Treba imati u vidu da će EV tržišni kolač još dugo rasti, a Tesla će po svemu sudeći nastaviti da uživa u lavovskom „parčetu“.

 

S druge strane, brojni su faktori koji bi mogli da otežaju stvari za Teslu. Naime, ogroman rast u poslednjih nekoliko godina je započeo iz male baze. Konvencionalna proizvodna mudrost kaže da kako se nivo proizvodnje povećava, tako stopa rasta usporava.

 

Takođe, nova ograničenja u proizvodnji počinju da se pojavljuju, a dostupnost baterija je među najvećim. Tesla aktivno radi na ovom planu, šireći bazu snabdevača, istražujući mogućnosti proizvodnje sopstvenih ćelija, ali globalna potražnja za baterijama i sirovinama potrebnim za njih, prosto je eksplodirala. Shodno tome, govorimo o teritoriji koja je za sada neistražena.

 

Takođe je sasvim moguće da ni Tesla ni bilo koji drugi proizvođač automobila nikada više neće moći da isporuči 10 miliona vozila godišnje. Budući da alternativni modeli vlasništva uzimaju maha, uz razvoj tehnologije autonomne vožnje, svet bi mogao da dođe do vrhunca kada je reč o prodaji vozila. Globalno automobilsko tržište bi 2030. moglo da bude mnogo manje, a najveći svetski proizvođač, bilo da to bude Tesla, VW ili neko drugi, mogao bi da proizvodi tek četiri do pet miliona vozila godišnje.

 

Vrele Gume

Top Reviews

Video Widget

gallery