AktuelnoF1

Kako je Honda konstruisala motor koji je Red Bull učinio konkurentnim Mercedesu?

10.9KPregleda

Bio je to popriličan šok kada je Honda prošlog oktobra najavila izlazak iz Formule 1, nakon što je kompanija napravila rokadu u okviru svojih primarnih ciljeva.

 

Međutim, kako stvari stoje, i s obzirom na brzinu koju je pokazao Red Bull s Maksom Ferstapenom za volanom, Honda bi mogla da se od „najbržeg cirkusa na svetu“ oprosti u velikom stilu – šampionskom titulom.

 

Japanski proizvođač se prilikom povratka u Formulu 1 s McLarenom 2015. prilično mučio, a to u velikoj meri može da se pripiše nefleksibilnošću Britanaca u smislu da podređivanja šasije novoj pogonskoj jedinici a ne obrnuto. Ipak, sve se promenilo najpre s Toro Rossom 2018., pre udruživanja s Red Bullom godinu dana kasnije. Prošle godine je Hondina pogonska jedinica demonstrirala svoje najbolje izdanje u novoj eri, uživajući u vicešampionskoj poziciji iza Mercedesa.

 

Međutim, Hondin tehnički departman je smatrao da je dotični dizajn dostigao svoje limite. Uprkos odluci o napuštanju takmičenja na kraju 2021., rukovodstvo Formule 1 je ubedilo predsednika Honde, Takahira Hačiga, da implementira plan vezan za novu pogonsku jedinicu već ove godine, inače inicijalno predviđenu za 2022. Bio je to smeo potez, ali bi mogao da se isplati višestruko.

 

Trka s vremenom

 

Hondini talentovani inženjeri su stavljeni pod ekstreman pritisak, jer imali su samo šest meseci da pripreme novi motor, budući da je tim proveo poslednjih nekoliko godina tavoreći sa starim agregatom i utvrđujući njegove granice. Tek početkom oktobra su svi počeli da ulažu svoje napore u pripremu nove  jedinice.

 

Naravno, Red Bull je imao neka pitanja u vezi s ekstremno kratkim rokom, ali je Honda ubedila austrijski tim da su tako drastične mere neophodne ukoliko žele da izazovu Mercedes, tako da se bacila na posao. „Objasnili smo im da s prethodnom pogonskom jedinicom nećemo moći da pobedimo Mercedes i da će nam biti potrebna nova da bismo to uradili“, rekao je Hondin šef sektora istraživanja i razvoja, Jasuaki Asaki. „Da bismo pobedili, morali smo da implementiramo novu jedinicu, tako da smo započeli rad na njoj.“

 

Poslednjih godina, Hondin F1 tim je pojačao saradnju s drugim departmanima kompanije, kao što je Honda Jet, i to baš na planu MGU-H jedinice, koja je u to vreme bila problematična.

 

„Uz asistenciju Honda Motora, imali smo neki uvid u proizvodne metode, tako da smo mogli da proizvodimo izvesne komponente tri puta brže nego što bismo to inače radili, tako da su one bile spremne za prvu trku“, rekao je Asaki.

 

To što je Honda uspela u svojim nastojanjima i završila motor za testove u Bahreinu na vreme, ujedno demonstriravši izuzetnu pouzdanost, dokaz je krajnje posvećenosti i ne pristajanja na poraz od strane zaposlenih.

 

„Promena strukture pogonske jedinice sa samo šest meseci do testiranja i prve trke, neverovatan je izazov“, rekao je Asaki. „Ipak, zahvaljujući napornom radu u kojem smo učestvovali svi zajedno, uspeli smo da završimo razvoj, dobro smo prošli testiranja i uspeli da se pripremimo za prvu rundu.

 

Ako sve bude išlo kako treba, smatramo da ćemo na ovaj način doprineti sposobnostima Red Bulla. To je takođe znak gotovo čudesnog tehnološkog dostignuća koje smo postigli.“

 

U potrazi za kompaktnijim pakovanjem

 

Zvuči jednostavno: da bi pobedila Mercedes, Honda na prvom mestu mora da isporučuje više snage, i ta tom planu nije bilo kompromisa. Da bi to postigli, Japanci su promenili postavku bregastog vratila, učinivši ga kompantnijim i pomerivši ga niže, tako da je bliže tlu, ujedno promenivši ugao ventila.

 

Ovo je Hondi omogućilo da unapredi komoru za sagorevanje u cilju bolje efikasnosti sagorevanja, u isto vreme spuštajući tačku težišta turbomotora. „Promenili smo razmak profila otvora cilindara redukujući distancu između njih, tako da smo motor učinili kraćim i manjim“, rekao je Asaki.

 

Rezultat se ogleda u manjem, kompaktnijem i mnogo efikasnijem motoru, koji je zapravo neverovatno manjih dimenzija u odnosu na ozloglašenu „size zero“ pogonsku jedinicu, koja je bila epitom problematičnosti za vreme saradnje s McLarenom. Ovo je ujedno najveća revizija dizajna pogonskog agregata u u ovoj najnovijoj F1 eri Honde.

 

„Imali smo obimnu saradnju s Red Bullom, vodeći računa da iz ovog novog kompaktnog motora izvučemo najviše moguće“, dodao je Asaki. „Ovo je prvi put da smo išli toliko daleko da smo promenili samu strukturu pogonske jedinice.“

 

Jurnjava za Mercedesom na stazi

 

U Hondi su svesni da imaju još samo jedan pokušaj pre odlaska, tako da su dali sve od sebe. Na osnovu urađenih simulacija i dobijenih podataka, kao i do sada ostvarenih ciljeva, Japanci veruju da bi mogli da prestignu najdominantniju pogonsku jedinicu hibridne turbo ere u Formuli 1.

 

„Imamo još samo jednu godinu, tako da moramo biti sposobni da ostvarimo poboljšanja odmah“, rekao je Asaki. „Naš cilj je da pobedimo Mercedes. Prošle godine, baš kada smo pomislili da im se približavamo, oni su dodatno napredovali. Dakle, osvrćući se na ono što smo do sada naučili, postavili smo sebi još više ciljeve, i ukoliko su njihova poboljšanja u okviru onoga što smo pretpostavljali, verujem da imamo mogućnosti da se takmičimo s njima.“

 

Na osnovu performansi demonstriranih u Bahreinu, na stazi na kojoj pogonska jedinica igra veliku ulogu, Honda je ostvarila ogroman napredak. Po prvi put u hibridnoj turbo eri na ovoj stazi, Red Bull je bio potpuno konkurentan „srebrnim strelama“ u Bahreinu, s tim što je Maks Ferstapen bio impresivan u kvalifikacijama, osvojivši pol poziciju s 0,4 sekunde prednosti u odnosu na Luisa Hamiltona. Na kraju, samo su bolja strategija Mercedesa i nespretno tumačenje pravila od strane direkcije odlučili u Hamiltonovu korist.

 

Jednu stvar predstavlja konstruisati snažniji motor, a sasvim je drugo učiniti ga u isto vreme pouzdanim. Međutim, Honda je naučila lekcije iz prethodnih šest godina, a s iskustvom koje tim poseduje, ambicijom i ekstremnom odlučnošću, kreirali su robusnu pogonsku jedinicu koja je na visini zadatka. Funkcionisala je bez problema tokom tri dana predsezonskih testiranja i ispunila obećanja u prvoj rundi šampionata.

 

„Pre svega mislim da je odlučujući faktor taj što su naši inženjeri u velikoj meri sazreli od tada“, rekao je Asaki govoreći u vezi s impresivnom pouzdanošću. „Takođe smo bili u stanju da konstruišemo sisteme koristeći monocilindre i druge metode, kako bismo bili sigurni da u slučaju implementacije tako značajnih promena kao što su ove, pre svega ne bude problema pre nego što nastavimo s poslom. Mislim da je činjenica što smo imali poteškoća u prošlosti doprinela napretku koji su naši inženjeri ostvarili.“

 

Istini za volju, tek je jedna trka za nama, a ispred nas još 22. Ipak, rani signali su izuzetno pozitivni. Ono što je Honda postigla je, kao što je Asaki rekao „čudesno“, bez obzira kakav epilog sezone bude. Japanci mogu da budu ponosni na to što su proizveli mašinu koja je sada kandidat za pobede u čistom trkanju na stazi. Ukoliko zadrže pouzdanost i maksimizuju potencijal ove jedinice, ako Red Bull isporuči šasiju na svom nivou a Ferstapen i Serhio Perez daju sve od sebe, ovo bi mogla da bude nezaboravan oproštaj Honde od Formule 1.., do nekih drugih vremena.

 

Vrele Gume

Izvor: formula1.com

Priredio: Pavle Barta

2 Komentara

  1. „nespretno tumačenje pravila od strane direkcije odlučili u Hamiltonovu korist.“ Šta radi direkcija trke u kvalifikacijama kada u toj krivini vozač siđe sa staze sa sva 4 točka ? Ponište krug. Hamilton je pozicionirao formulu tako da MAx može van staze ili da pusti gas i ide iza. Vrlo prosta i laka odluka. Nema obilaženja van staze.

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery