Vožnja po snegu može biti veoma stresna, pa i s neželjenim posledicama, u zavisnosti od toga koliko su vremenski uslovi „nezgodni“, ali ukoliko imate pravu mašinu za taj posao, onda stvari i nisu tako loše
Upravo na ovom planu Subaru blista, bez obzira da li je reč o konvencionalnim modelima ili SUV/krosoverima. Ipak, nameće se pitanje, koji „Subi“ je najbolji za sneg?
Subaruov simetričan pogon na sve točkove
Da bismo odredili koji Subaru bi teoretski najbolje funkcionisao na snegu, treba najpre da razumemo kako funkcioniše njegov AWD sisem. Mada japanski proizvođač svoj simetrični pogonski sistem na sva četiri točka primenjuje kod svih svojih modela (sem BRZ-a), ono što ne govori potrošačima je da zapravo ima četiri različita tipa integralnih pogonskih sistema u ponudi.
Centralni diferencijal s hidrauličnom spojnicom (VCD)
Prvi tip pogonskog sklopa na sve točkove koji Subaru koristi se naziva sistem s centralnim diferencijalom s hidrauličnom spojnicom, koji šalje snagu u centralni diferencijal, koji je dalje distribuira ka odvojenim prednjim i zadnjim diferencijalom. Prednji i zadnji diferencijali su klasičnog tipa, a obrtni moment može biti podeljen u odnosu 50:50, dok se kočnice koriste da redukuju proklizavanje i poboljšanju obrtni moment točka. Ovaj tip integralnog pogonskog sistema se koristi u modelima dostupnim s manuelnim menjačem, uključujući Imprezu, WRX i Crosstrek.
Aktivna podela obrtnog momenta
Ovaj sistem funkcioniše veoma slično kao kod spomenuti VCD, sem što koristi paket spojnica smešten između prednjeg i zadnjeg diferencijala, suprotno centralnom diferencijalu. Ovaj paket spojnica obezbeđuje raspodelu obrtnog momenta u odnosu 60:40 (prednja i zadnja osovina). Međutim, ukoliko je više snage potrebno bilo kojem od točkova, paket spojnica se zaključava i snagu šalje na točak koji je u „nevolji“. Sistem je etiketiran kao „aktivan“, jer kompjuter vrši podešavanja paketa spojnica u zaisnosti na to kako vozite.
Primera radi, ukoliko naglo ubrzavate, više snage će se slati na zadnje točkove. Ovaj sistem se koristi na automobilima opremljenim CVT menjačima, uključujući Legacy i Outback, ali ne i na Imprezi WRX.
Varijabilna distribucija obrtnog momenta
Ovaj sistem koristi planetarni centralni diferencijal između prednjeg i zadnjeg diferencijala, s dodatkom hidrauličnog paketa spojnica, što rezultira podelom snage u odnosu 45:55 kada je reč o prednjoj, odnosno zadnjoj osovini. Ovom sklopu takođe pomaže kontrolni modul menjača, koji može da prilagodi snagu koja se šalje na točkove po potrebi. Ovaj sistem se isključivo koristi na Subaru WRX-u opremljenim CVT menjačem.
Centralni diferencijal kontrolisan od strane vozača (DCCD)
Ovaj sklop koristi sve što i drugi sistemi, ali u nešto većoj meri. Da bismo ovo bolje objasnili, reći ćemo da DCCD sistem koristi diferencijal ograničenog proklizavanja s parom helikoidnih zupčanika napred i diferencijal Torsen tipa pozadi, koji dobijaju snagu iz dva centralna diferencijala, gde je jedan mehanička jedinica ograničenog proklizavanja, dok drugi poseduje elektronsku blokadu.
Pored toga, snagu aktivno kontroliše modul menjača, a kao šlag na tortu dolazi mogućnost da vozač manuelnim putem kontroliše ovaj sistem putem prekidača na centralnoj konzoli (otuda i naziv sistema). Ova konfiguracija pogona na sve točkove je u ponudi kod WRX STI modela, i verovatno je najbliža onom sklopu koji reli vozači koriste u svojim trkačkim automobilima.
Dakle, koji Subaru je najbolji za vožnju po snegu?
Da rezimiramo; WRX STI bi tehnički trebalo da se nosi sa snegom kao i drugim varljivim terenom, bolje nego bilo koji drugi model u ponudi. Međutim, ako baš niste raspoloženi za kupovinu derivata reli trkača, onda bi bilo koji model s CVT transmisijom trebalo da radi posao, što uključuje Forester, Legacy i Outback, opremljene sistemom aktivne podele obrtnog momenta, koji sjajno funkcioniše po lošem vremenu.
Koliko je Subaruov simetrični AWD pogon kvalitetan i efikasan, dokazuje jedan uporedni test koji smo uradili pre desetak godina. „Na crti“ su se našli BMW serije 3 s xDrive pogonom, Audi A4 s quattro pogonom (oba pogonjena potentnim turbodizelima) i skromna Subaru Impreza sa „slabašnim“ 1,5-litarskim benzincem. Test smo obavili na snegom prekrivenoj Fruškoj Gori, po snegom i ledom prekrivenim putevima. Malo je reći da je „Subi“ prosto „oduvao“ nemačke rivale po pitanju performansi po „klizavom terenu“.
Što se diferencijala tiče, više o njima možete pročitati OVDE.
Vrele Gume
Pavle Barta
2 Komentara
Comments are closed.
[…] će se pridružiti liniji Subaru SUV vozila, koju čine Ascent, Ooutback, Forester i XV. Biće u prodaji do sredine 2022. godine na […]
[…] će se pridružiti liniji Subaru SUV vozila, koju čine Ascent, Ooutback, Forester i XV. Biće u prodaji do sredine 2022. godine na […]