KLM i Tehnološki univerzitet u Delftu: najrevolucionarnija promena u vazduhoplovstvu još od uvođenja mlaznog motora
Energetski efikasan avion budućnosti, nazvan “Flying V” zbog svog dizajna u obliku latiničnog slova V, prvi put je poleteou utorak 1. septembra. Let probnog modela ovog ultra-modernog aviona trajao je nekih pet minuta. Obavljen je oko vojnog aerodroma u Fasbergu u Nemačkoj, odakle je Flying V uspešno poleteo i sleteo.
Flying V letelica predstavlja revoluciju u avio-industriji. Avion je dizajniran tako da se putničke kabine, prtljažnik i rezervoari nalaze u krilima, stvarajući poboljšani aerodinamički oblik. Trup i krila letelice integrisani su u V oblik, kome avion budućnosti i duguje ime. Prema proračunima, letelica će trošiti 20% manje goriva od današnjih energetski najefikasnijih letelica, poput Airbas A350 aviona.
„Smanjenje potrošnje goriva od 20 procenata možda se ne čini puno“, kaže menadžer projekta dr Rolf Vos sa Tehnološkog univerziteta u Delftu. „Ali ako ovaj avion bude leteo na dugolinijskim letovima, to će biti najrevolucionarnija promena u vazduhoplovstvu od uvođenja mlaznog motora.“
Flying V je rezultat je godišnje saradnje Tehnološkog univerziteta u Delftu i holandske avio-kompanije KLM, koja je u sastavu Air France–KLM grupe. Projektu se priključio i čuveni proizvođač aviona Airbas.
Nova letelica budućnosti biće namenjena dugolinijskim letovima. Dizajniranje potpuno drugačijeg aviona od svih dosadašnjih nosilo je sa sobom mnoge izazove, pre svega, kako napraviti potpuno drugačiji avion koji će ujedno moći da koristi postojeće aerodrome. Inženjeri su zato pazili da raspon krila novog modela bude isti kao i kod već korišćenih, a čak i tako Flying V ima kapacitet od 314 putnika i 160 kubnih metara prtljažnog protora, kao i savremeni Airbus A350. A sledeći korak je Flying V let na bio-gorivo.
Povodom uspešnog probnog leta, Pieter Elbers, Generalni direktor KLM-a je izjavio: „Nedavni događaji izazvani pandemijom koronavirusa su još jasnije pokazali da vazduhoplovna industrija mora postati održivija. KLM želi da i dalje doprinosi tome. To što se avio-industrija nalazi u vrlo izazovnim vremenima ne znači da će KLM odustati od podrške ovom projektu“
Prema predviđanjima Flying V avion će prve putnike prevoziti između 2035 – 2040.