Vesti

Beli automobilu volimo te crnog i crvenog ali i pomalo sivog!

3.7KPregleda

Bela i dalje dominira u BASF-ovom izveštaju o automobilskim bojama za 2019. godinu

  • Bela je odbranila prvu poziciju, iako je u blagom opadanju
  • Sveukupna distribucija boja odrazila se i na SUV segment
  • Manja vozila su generalno raznobojnija

Bilo da se vozite međudržavnim autoputevima u Americi, autostradom u Evropi ili azijskom mrežom autoputeva, sve su šanse da ćete videti najviše belih vozila. Ovo je jedan od glavnih rezultata BASF-ovog Izveštaja o automobilskim bojama za 2019. godinu. Oko 39% vozila proizvedenih širom sveta je bele boje. Međutim, iza te brojke je jedan zanimljiv obrt: iako je bela najpopularnija boja u svakoj regiji, postoje značajne razlike u regionalnoj distribuciji boja. Dok je u regionu Azije i Pacifika skoro svaki drugi auto bele boje, tek je svaki treći auto u Severnoj Americi i EMEA regionu ove boje.

Ostale ahromatske boje – crna, siva i srebrna – dolaze odmah nakon bele po popularnosti. One zajedno prekrivaju još 39% vozila proizvedenih u 2019. godini.

Ovaj trend se odrazio na još jedan segment: SUV. Ali svet nije samo crn ili beo. Preostalih 22% novih vozila bilo je obojeno hromatskim bojama u 2019. godini. Oko 9% proizvedenih vozila bilo je plave boje, dok je 7% bilo obojeno crvenom. Svaka od boja odražava određene emocionalne motive koji dolaze uz individualnost i posedovanje automobila. BASF-ovi dizajneri koriste jedinstvene pigmente, efekte i druge inovacije kako bi razvili duboke i sjajne tonove.

Subkompaktna i druga manja vozila su uglavnom raznih boja. Pored plave i crvene, braon i bež su sve učestalije boje, naročito u EMEA regionu(Evropa, Srednji Istok i Afrika).

EMEA: Bele sve manje, sive sve više, a i bež boja se ističe

Sa oko 77% ahromatskih boja koje dominiraju putevima u EMEA regionu, bela boja, koja je ujedno najpopularnija, u blagom je padu. Rasprostranjenost srebrne boje je takođe u blagom opadanju, dok siva nastavlja svojom uspešnom pričom sa oko 20% sivih automobila na tržištu. Hromatski segment je takođe u porastu: gotovo svaki četvrti automobil u Evropi je bio neke hromatske boje. U ovom segmentu plava i dalje vodi sa 11% rasprostranjenosti na tržištu. Sa oko 160 različitih nijansi, plava vodi i u pogledu raznolikosti svojih nijansi. Bež boja, sa svojim udelom od 2% se po prvi put značajno ističe: „Potreba za blažim i pristupačnim površinama rezultirala je porastom bež nijansi – ali one moraju biti moderne i privlačne krajnjem korisniku”, izjavio je Mark Gutjar, šef BASF-ovog Sektora za dizajn završnih automobilskih premaza u BASF-ovom Sektoru premaza u regionu EMEA.

Efekti su važan dizajnerski alat jer naglašavaju oblik automobila i daju mu poseban izgled. Stoga je i analiza efekata bila deo ovog izveštaja. Tamne boje su te kojima se najčešće dodaju specijalni efekti. Bele nijanse ostaju u domenu punih boja, dok se efekti uglavnom javljaju u hromatskoj paleti.

Severna Amerika: Bela i dalje na vrhu, ali promenljiva

Na putevima Severne Amerike preovladavaju ahromatske boje: bela, crna, srebrna i siva prekrivaju oko 77% tržišta, prateći globalne trendove. Međutim, u poređenju sa svetskim trendom, distribucija boja je uravnoteženija, pošto najpopularnija bela boja prekriva samo oko 29% automobila. Severnoameričko tržište je predvodnik prelaza sa toplih belih boja – onih sa žutim podtonovima – na hladnije bele – one sa plavim podtonovima i bisernim efektima, naročito kod luksuznih i električnih vozila.

Osim toga, Severna Amerika je svetski lider u popularnosti pikap vozila. Kako su pikapovi od korisnih vozila prešli u domen luksuznog, oni su sve češće tamne i raskošne crne boje, pored još uvek velikog broja belih vozila (38%) i relativno visokog udela crvenih (11%). „Ovo nisu pikapovi naših očeva”, izjavio je Pol Čornij, predsednik Sektora za dizajn u BASF-u u Severnoj Americi. „To su sada luksuzne mašine i dobijaju boje iz palete koja se koristi za luksuzniji dizajn.”

Azijsko-pacifička regija: Pojedinačne boje u porastu, ali bela i dalje dominantna

Većina vozila u azijsko-pacifičkoj regiji je ahromatska, sa nepromenjenih 77% boja. Gotovo svaki drugi auto je bele boje sa procentom od 49%, što je ujedno i najveći procenat od svih regija. Biserno bela je takođe popularna. S druge strane, crna je i dalje među nepopularnijim bojama u odnosu na druge delove sveta, ali dobija na značaju kao sportski i individualanizraz. Ove nijanse, tonovi i efekti hromatskih boja su karakteristični za azijsko-pacifičku regiju. Među ovim bojama, plava je i dalje na vrhu sa 7% i koristi se najviše za električna vozila, a za njom ide crvena sa udelom od 6%.

„Plava i bela odražavaju tu sliku o čistom, jednostavnom i održivom dizajnu”, izjavio je Čiharu Macuhara, šef BASF-ovog Sektora za dizajn završnih automobilskih premaza u BASF-ovom Sektoru premaza u regionu Azije i Pacifika. Kupci automobila u ovoj regiji zahtevaju i dizajn visokog kvaliteta i individualnost. „Siva igra značajnu ulogu u domenu električnh vozila, sa jedinstvenim efektima poput polutamnih i svilenkastih boja koje ističu futurizam novih tehnologija, poput deljenih vozila i autonomnih kola. Nova električna vozila donose i nove vrednosti i dizajn boja u celu automobilsku industriju.”

Južna Amerika: Bela i crvena ostajuomiljene boje

Bela ostaje omiljena boja južnoameričkih kupaca, sa tržišnim udelom od 39%. Ovaj trend je na snazi već nekoliko godina. „U početku povezana sa tehnologijama 2010. godine i s pojavom mobilnih telefona i drugih uređaja bele boje, ona se sada smatra „ekološkom bojom” jer je povezana sa čistoćom vazduha i vode, kao i zaštitom životne sredine”, izjavio je Markos Fernandez, direktor BASF-ovog Sektora premaza u Južnoj Americi. Ostale ahromatske boje su takođe bile izbor potrošača u ovoj regiji: 23% njih se opredelilo za srebrnu i 14% za sivu. Crna boja, sa udelom od 11% na tržištu Južne Amerike je manje popularna nego na globalnom tržištu gde je njen udeo 16%.

Mitsubishi L200

Među hromatskim bojama, crvena ostaje u srcu potrošača ovog regiona, sa udelom od 8% na tržištu, a za njom dolaze plava i bež. „Crvena je tradicionalno zastupljena u prodaji, živa je boja, povezana sa sportom i lepotom, a osim toga ona zadržava svoju vrednost u ponovnim prodajama”, izjavio je Fernandez.

BASF-ov izveštaj o automobilskim bojama je analiza koju sprovodi BASF-ov Sektor premaza, a zasnovana je na globalnoj proizvodnji automobila i primeni boja na laka vozila u 2019. godini

Top Reviews

Video Widget

gallery