Ne zovite me Svileni
Aktuelna generacija X Petice sa nama je od jeseni 2018. Zato su stručnjaci iz marketinga BMW-a ovoga puta osmislili nešto sasvim drugačije. Cilj ove netipične prezentacije bio je da se dokaže da je, uprkos karoseriji u kojoj nema gvožđa tipičnog za specifikacije šinskih vozila, X5 jedan i te kako terenski sposoban SAV. Znate već tu bavarsku skraćenicu : Sporsko Aktivno Vozilo.
Das Autobahn Feler
Prva dnevna etapa vodi nas uglavnom autoputem, od aerodroma u Minhenu do alpskog skijališta u mestu Saalfelden na teritoriji Austrije.
Ipak, radost da ćemo u idealnoj mašini moći da isprobamo deonice bez ograničenja brzine kratkog je veka. Vođa puta obaveštava nas preko voki-tokija da ga zbog zagušenja na pojedinim etapama pratimo u koloni. Tako bar dok ne prođemo alternativnu rutu. Drugim rečima, ignorišite navigaciju. Istina, autobahn teorijski ostaje najkraća veza izmežu tačke A i B. Mada ista ta navigacija sugeriše da zbog kolone od 3 km, na samo 10 kilometara od aerodroma, najbrža ruta vodi kroz centar Minhena u podnevnom špicu.
Na rapololaganju su nam sledeće opcije motorizacije:
– xDrive40i, redni „šestak“ radne zapremine 2998cc, koji razvija 340 ks i 450 Nm obrtnog momenta. 5,5 sekundi do „stotke“ i sa maksimlnom brzinom od 245 km/h.
– xDrive30d, takođe redni šestak, zapremine 2993cc, koji generiše 265 ks i 420 Nm obrtnog momenta. Za sekundu više do sto na sat (6,5) i sa top brzinom od 230 km/h.
Da sa vremena vreme uzvikujemo „PRAVDA ZA DIZELAŠE“, razlog je izdanje X5 M50d. On razvija 400 ks i 760 Nm obrtnog momenta. Do stotke ubrzava za 5,2 sekunde, uz maksimalnu brzinu fabrički ukroćenu na 250 km/h. Zločin je ograničiti ovom automobilu da postoji, samo zbog aktuelne anti dizel histerije.
Kada se se tu i tamo dočepamo deonice auto puta bez ograničenja brzine do izražaja dolazi sve što X5 čini pripadnikom premijum segmenta.
Primetno je odsustvo spoljnih zvukova u kabini. Sve to kao posledica da su vetrobran i bočni prozori izrađeni od akustičnog stakla. Treća generacija Head Up displeja donosi polje projektovanja od 7 × 3.5 inča. Pored informacije o ograničenju brzine u gornjem desnom uglu stoji i najava kolika će biti dozvoljena brzina na sledećoj deonici, pa vi planirajte.
Laser light farovi razdanjuju na 500 metara. Inače, iz BMW-a u pres saopštenju sa ne malim zadovoljstvom ističu da ledovi inače „dobacuju“ tek do 300.
Tu je i „Integralno aktivno upravljanje“, odnosno fensi način da se kaže da su i zadnji točkovi koji stepen u kontri pod komandom volana. Ne smemo zaboraviti često hvaljeni info zabavni sistem live cockpit, kao deo standardne opreme. Dakle ne mora baš sve u BMW-u da se doplati.
Šta sve ovo nabrajanje znači u situaciji kada koristite privilegiju, da papučicu gasa zalepite za pod?
Iks Petica, koji god da je motor ispod haube, ubrzava od nekih 120 do 170 km/h sa lakoćom kojom većina automobila stiže od osamdeset do stotke. Automatski menjač se brine da sve to bude što linearnije. Na nemačkom autoputu, gde su neretko funkcionalne 4 trake napakovane svime od Smartova do šlepera, to čepanje gasa često izgleda kao vizuelizacija hipersvemirskog skoka u „Ratovima zvezda“.
Sa druge strane asistencija vozaču, koja se ogleda u praćenju trake na putu i blagoj autonomiji okretnja volana, stvarno jeste jedno divno pomaglao na koje bi se trebalo osloniti sa rezervom. Radi 80 posto vremena. Ako baš nećete da ga slušate, možete da promenite traku i bez žmigavca. Naravno, tada će volan imati „lakoću“ okretanja kao onaj u Ladi prilikom parkiranja. Kad se ovaj sistem usled loše iscrtane linije, bara na putu ili nečeg trećeg isključi, to čini uz zvučni signal i promenu grafike na head up displeju. Takođe, tom prilikom, kontrola distance i vanredno kočenje u odnosu na vozilo ispred vas kažu „baj – baj“. Povedite računa da primetite to isključenje, jer ako se previše opustite neprijatna iznenađenja mogu naići i pri brzini od preko 150 na sat (uglavnom u Nemačkoj).
Istina, sistem je izvanredan i obično se ponovo aktivira već posle pola minuta.
Sve što se do sad znali o vožnji je pogrešno!
Prvi vozački dan privodi se kraju večerom u hotelu Gut Brandlhof. Ali pre standardnih stejkova i vina u koloru koji prate ovakve prezentacije, prvo malo školice.
Instruktor poslat iz BMW vozačke akademije, vraća nas na sam početak. Sudeći prema njegovom nadahnutom predavanju iz predmeta primenjena ergonomija, tokom sutrašnjeg dana stavićemo glavu u torbu ako visinu sedišta ne podesimo na onu foru sa pesnicom iznad glave do linije krova. Isto i ako se suviše približimo ili udaljimo od volana, ako ruke na upravljaču ne držimo na 9 i 3, i tako dalje.
Poligon u Gut Brandlhof–u mesto je na kome se mogu kreirati sve vozačke situacije, tako da “radi kao dragstor” kada je reč o prezentacijama i kompanijskim “bildovanjima” timova.
Dok je betonska pista bila rezervisana za događaj kolega iz gumarske industrije, X5 ekspediciji na raspolaganju je ni manje ni više nego zaleđena staza u senci planina
Ovaj teren pripremljen je bolje nego podloge za izvikana Alpska ski takmičenja. Ratrak je definitivno uradio svoje. Sneg je nabijen i ne topi se, verovatno potpomognut hemijom. Sa strane su obezbeđene rezerve snega tako da je staza u sredini poravnata, a na krajevima blago zakrivnjena sa puno rastresitog snega. Tačno se zna gde su namenski zaleđene deonice, a i one koje su zbog mikroklimatkih uslova tokom prethodne noći postale takve. Dan testa, 27. februar, ipak kalendarski zvanično pripada zimi. A šta god vam pričali o klimatskim promenama, u Alpima je zima još uvek „old school“.
Cilj prezentacije je da se kroz drift na kružnoj stazi, zatim slalom deonice, te vožnje na štopericu i vežbe kočenja, isprovociraju svi pomenuti i nepomenuti BMW-ovi sistemi asistencije u vožnji.
Najveću ulogu u svemu ovome igra inteligentni xDrive pogon na sve točkove. Blokada diferencijala na zadnjoj osovini obezbeđuje naglašenu agilnost, poboljšanu trakciju i stabilnost zadatog pravca nakon ubrzanog izlaska iz krivine, ili bilo koje druge dinamične situacije.
Nemalu ulogu u zadržavanju stabilnosti u ekstremnijim vozačkim scenarijima igra elektronski kontrolisano ogibljenje
Sve vežbe odvijaju se u nekoliko etapa, pri malim brzina koje se iz kruga u krug povećavaju, a nakon što se naviknemo na ove netipične uslove, uključuje se štoperica.
Ono što je fantastično u vezi Iks Petice jeste da je to automobil u kome se svako uz malo vežbe i mnogo prštećeg snega sa strane može osećati kao junak filma “Tokyo Drift”.
To potvrđuje i diploma za prisustvo treningu, koju dobijamo na kraju. Sve to malo liči na pedagoški korektne“ soccer“ utakmice za američku decu, u kojima se ne broje golovi i svako dete koje se pojavi ode kući sa diplomom.
Završna demonstracija odvija se na off road poligonu koju su zajednički kreirali majka priroda i sadista sa buldožerom. Instruktor od sinoć najveći deo prolazi peške dajući uputstva vozačima o mikro trasi koju treba da prođu, kao i gde i koliko dozirati gas. Drugim rečima, uz malo iskustva i treninga, gotovo da ne postoje neprohodni off road tereni za našu X5. Vaša najveća dilema je samo da selektorom odaberete odgovarajući mod spam podloge.
Nemalu ulogu ima i tehnologija. Hill descent control, prema instrukcijama, podešavamo na 5km/h. Ipak, ovaj sistem zna bolje jer najdramatičnija spuštanja odvijaju se na konstantnih 3km/h.
Najkraće rečeno, BMW X5 dorastao je svakoj situaciji, od prevoza na opersku premijeru sa usputnom aktivacijom masaže u sedištima, preko ostvarivanja suvernog položaja u hijerhariji auto puta, pa do terenskih izazova. Koliko nas je doraslo cenovnoj politici bavarske kompanije, to je predmet nekog drugog te(k)sta.
Sa trase u Gut Brandlhof –u za Vrele Gume, Miroslav Šosberger
Fotorgrafije : Vrele Gume, BMW