Kulturološki fenomen i statusni simboli
Koji su omljeni automobili poznatih fudbalera i šta voze najbolji od njih? U slavu Svetskog prvenstva koje se ovih dana održava u Rusiji, pišemo o najboljim modelima najboljih fudbalera današnjice i nekih starih nezaboravnih asova
Neophodni kulturni obrasci.
Baviti se fudbalom kao najvažnijom sporednom stvari na svetu, pogotovo na vrhunskom nivou, nosi sa sobom i određen kulturološki teret i očekivane obrasce ponašanja. Poznati fudbaleri predstavljaju sami po sebi brend i imaju marketinški kapacitet koji se mora iskoristiti. Popularnost i ukalupljen imidž donose sponzore i nove angažmane, a sportistima je to veoma bitno jer je njihov „rok trajanja“ retko duži od jedne do dve decenije. Zbog toga se čini da svi bogati fudbaleri izgledaju slično, žive u identičnim luksuznim kućama i voze iste preskupe automobile. Jednostavno, javnost od njih to očekuje, a sponzori od kojih žive to zahtevaju.
Statusni simbol u vidu ekstremno skupih i brzih automobila nije nešto za šta bi trebalo suditi sportistima. Uostalom, ko od nas ne bi voleo da bar jednom sedne u neki automobil iz naslova teksta. Poznati fudbaleri ih svakodnevno voze jer im se – može.
Prvi među jednakima
Ukoliko postoji klasičan ultimativni automobil u garaži većine poznatih fudbalera to je Range Rover. Najpoznatiji izdanak britanske (ili danas više indijske i kineske) kompanije Land Rover, obavezan je dekor svih parkinga ispred trening centara velikih evropskih klubova. Ovaj terenac je prošle godine kretao sa početnom cenom od otprilike 80 hiljada evra, pa sve do 200.000 € u svojim najskupljim varijantama.
Upravo jednog takvog Range Rovera, sa dodatnom oznakom Vogue, ima Lionel Mesi, najbolji fudbaler današnjice uz već posebno predstavljenog Kristijana Ronalda. Ovaj Mesijev SUV kupljen 2016. godine ima čuveni Fordov 4.4 – litarski dizel V8 motor, povezan na osmostepeni automatski menjač, sa 335 konjske snage i naravno sve četiri vuče (4WD).
Leo Mesi u Range Rover Vogue iz 2016. godine
Range Rover Sport DB imao je posebno instalirane konzole video igrica za Bekamove sinove
Mezimca Rovera imao je i nekada velika fudbalska zvezda i još uvek modna ikona Britanije, Dejvid Bekam. Range Rover Sport 4.2 by Kahn Conversions iz 2007. godine unikatan je i specijalno dizajniran automobil upravo za Dejvida Bekama (platforma nazvana „designed for David Beckham”). SUV, čija je prva registracija bila DB1001, ima 4.2 l V8 motor sa 390 kS.
Ovaj automobil, koji je plaćen oko 120.000 evra pre nešto više od deset godina, nakon što je promenio tri vlasnika uključujući i Bekama i prešao nepunih 100 hiljada kilometara, prodat je prošle godine na aukciji za nešto više od 40 hiljada evra. Verovatno najveći šmeker među fudbalerima ikad trenutno u Americi vozi drugog „fudbalskog klasika“, Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe sa 435 kS, koji se ceni na oko pola miliona evra.
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe drugi ultimativni primerak u kolekcijama slavnih fudbalera
Među poznatim fudbalerima koji u svojoj kolekciji imaju Range Rovera su i Andreas Inijesta, David Suarez, kao i engleski golman Džo Hart. Ovaj poslednji došao je u žižu javnosti kada je njegov luksuzni Range Rover HSE, plaćen više od 100.000 €, ukraden pa pronađen i vraćen. Golman, koji je i di-džej u slobodno vreme, tada je izjavio da mu je najviše drago što kolekcija CD-ova nije uzeta iz Rovera!
Mesijev nezaobilazni folklor
Kada smo već pomenuli Lionela Mesija, trebalo bi istaći i da je omaleni Argetinac veliki zaljubljenik u skupe automobile, kao njegov veliki rival CR7. Prema poslednjim informacijama, napadač Barselone, koji je najplaćeniji fudbaler na svetu sa 50 miliona evra godišnje plate samo od kluba (i verovatno još toliko od sponzora) u svojoj kolekciji ima lepotane poput Maserati GranTurismo u verzijama MC Stradale i S, Ferrari F430 Spider, Audi R8 V10 Spyder, kao i Audi modele RS6 Avant, A7 i Q7, zatim Dodge Charger SRT8, Cadillac Escalade, ali i mnogo skromnije Toyotu Prius i Mini Cooper.
Leo Mesi vozi Maserati MC Stradale sa više od 450 konjskih snaga, ali i Mini Cooper od 135 kS
Maserati GranTurismo MC Stradale ima ograničenje na 303 km/h i za pet sekundi dostiže prvih 100 km/h
Iako je viđen da vozi i Bugatti Veyron Super Sport, kao i prebrzi Pagani Huayra, za sada nema potvrde da „drugi argetinski Bog”, posle Maradone, poseduje ove superautomobile. S obzirom na to, titulu najskupljeg u njegovoj garaži trenutno nosi Maserati GranTurismo MC Stradale (250-350 hiljada evra), sa 4.7-litarskim V8 motorom od 453 kS. Sa druge strane, najjeftiniji je definitivno Mini Cooper, plaćen svega 25 hiljada evra. Dilema za najbržeg je između Audi R8 V10 Spyder, plaćenog oko 200.000 €, koji do brzine od 100 km/h stiže za 3,6 sekunde i ima ograničenje na 318 km/h i Audi RS6 Avanta, dobijenog od fabrike iz Ingloštada početkom ove godine, koji razvija 305 kilometara na čas a “stotku” dostiže za takođe 3,6 sekunde.
Za naslov “najjačeg” u Mesijevoj garaži bore se Cadillac Escalade sa V8 motorom od 6,2 litra, 420 kS i osmostepenim automatskim menjačem, i dve godine stariji Dodge Charger SRT 392 sa 6.4 L V8 motorom od 485 konjske snage, plaćeni zajedno koliko i gore pomenuti R8. Da Mesi voli da eksperimentiše i sa nešto jeftinijim automobilima pokazatelj je hibridna Toyota Prius, plaćena oko 30.000 €. Zanimljivo je i da je većina automobile u Leovoj kolekciji bele boje.
Audi R8 Spyder sa skoro 540 kS, isto toliko Nm obrtnog momenta i 5.2 L V10 motorom
Audi za celu Barselonu
S obzirom da je nemački gigant Audi sponzor i Real Madrida i Barselone, dva najbolja fudbalska kluba u ovom veku, nije ni čudo što većina njihovih igrača ima u garaži jedan ili više primeraka ovog premium brenda. Početkom 2018. godine Audi je organizovao promociju svojih najnovijih modela sa katalonskim klubom, pri čemu je svaki igrač Barselone dobio po jedan primerak nekog od njih. Pošto je već posedovao R8, kao i Q7 i A6, Mesi se odlučio za model RS6 Avant u teget varijanti, a kopirali su ga i saigrači urugvajski napadač Luis Suarez, španski reprezentativac Žerard Pike i Portugalac Nelson Semedo, u tamno sivim varijantama svojih Avanta. Prosečna cena RS6 Avanta ove godine inače iznosi blizu 120.000 €, a pokreće ga V8 motor od 4.0 L i 750 Nm obtnog momenta i skoro 600 konjskih snaga (597 kS).
Mesi, Suarez i Semedo u svojim Audi RS6 Avant modelima i Aleksis Vidal u R8 Spyderu
Sa druge strane, španski reprezentativac Serhio Buskets odlučio se za već opisani R8 V10, ali u kupe varijanti sa 610 kS, Andreas Inijesta, omaleni španski plejmejker i takođe veliki zaljubljenik u automobile, za model SQ7 TDI u ledeno beloj boji (vrednost oko 115 hiljada evra), a nemački čuvar mreže Mark ter Stagen za Audi SQ5 TFSI (80.000 €).
Najviše fudbalera katalonskog kluba, izabralo je klasičan model Q7. Među njima su igrači koji bi trebalo da budu prave zvezde predstojećeg Svetskog prvenstva, poput hrvatskog veznjaka Ivana Rakitića, španskog beka Žordi Albe, Brazilca Koutinja, kao i stamenog Belgijanca Tomasa Vermalena. Svi oni odlučili su se za SUV model vrednosti 74 hiljade evra, sa trolitarskim V6 motorom od 333 konjske snage i quattro pogonom. Trener Ernesto Valverde, kao i brazilski reprezentativac Paulinjo, odlučili su se takođe za model Q7, ali u E-tron quattro varijanti (89.000€).
Hrvatski reprezentativac Ivan Rakitić sa izabranim Audi Q7 3.0 TDI modelom
Druge zvezde i njihovi četvorotočkaši
Pored Ronalda i Mesija, najveća fudbalska imena na svetu u ovom trenutku, pa i na SP, jesu brazilski superstar Neimar i egipatski fudbalski faraon Mohamed Salah. Ni njih dvojica nisu imuni na skupe i brze automobile, naprotiv. Potencijalno najbolji igrač prvenstva sveta i najveća opasnost po odbranu Srbije u grupnoj fazi, Da Silva Santos Žunior Neimar (sve jedan čovek), poseduje neverovatnu kolekciju automobila u vrednosti od nekoliko miliona evra. Najvredniji od njih svakako je Maserati MC12, plaćen preko 700 hiljada evra, jedan od svega pedesetak proizvedenih u ovom „Enco Ferari“ ruhu. 6.0-litarski ferarijev F140 V12 motor povezan na šestostepeni poluautomatski menjač, sa 624 kS, dostiže brzinu od 330 km/h i stotku za 3,5 sekunde. Drugi po vrednosti u Neimarovoj kolekciji jeste Ferari 458 Italia (preko 250.000 €), a iz vremene boravka u Kataloniji tu su i već opisani Audi lepotani – R8 Spyder kabrio, RS7 i Q7. Neimar takođe u svojoj auto kolekciji ima i nešto skromniji VW Touareg. Osim toga, Brazilac poseduje i jahtu i privatni avion, za koje je izdvojio preko milion evra.
Neimar u Parizu ima platu od 45 miliona evra godišnje
Egipćanin Mohamed Salah, najbolji fudbaler kojeg je ova afrička zemlja ikad imala, nema tako veliku kolekciju automobila kao njegove nešto starije kolege. Ipak, vezni igrač Liverpula tek što je počeo da se zagreva za skupe i brze automobile zaljubio se u jednog od klasika u toj kategoriji. Reč je o Lamborgini Aventadoru LP 700-4 Coupe, koji je Salah kupio u dve varijante, crnoj i sivoj, po ukupnoj ceni od preko 700 hiljada evra. Performanse ovog bolonjskog klasika već smo pominjali u tekstu o Ronaldu, ali zaslužuju i ponoviti ih: 6.5 litarski V12 motor sa 700 konjskih snaga povezan je na na 7-stepeni automatski menjač i dostiže maksimalnu brzinu od 350 km/h, od kojih prvih sto za neverovatnih 2,8 sekundi. Egipatski Mesi poseduje i gore spomenuti Audi Q7, kao i dosta „običnu“ Toyota Camry (20.000 €), dok je Mercedesa GLS nedavno prodao.
Očekuje se da Mohamed Salah ovog leta pređe u neki veći klub, ali ne i da promeni Lambo Aventadora
Legendarni napadač Švedske reprezentacije bosanskog porekla kojeg nećemo gledati ovog leta na prvenstvu sveta, Zlatan Ibrahimović, iz poštovanja prema zemlji u kojoj je proveo veći deo karijere do selidbe u SAD vozio je Ferrari Enzo i Ferrari F430 Convertible, ali i patriotski Volvo C30 T5, kao i Lamborghini Gallardo, Porsche 918 Spyder i mnoge druge superautomobile.
Kontraverzni Šveđanin sa svojim Enco Ferarijem (400 proizvedenih – 660 kS i 6.0 l V12) i polu hibridnim Porše 918 Spajderom sa 4.6 litarskim V8 motorom i 887 kS (607+280)
I za kraj – zvanični prvaci Sveta. Nemačka nacija poznata je po čuvanju svog identiteta, pa reprezentativci „Elfa“ uglavnom voze modele nekog od velikih nemačkih auto brendova. Golman Manuel Nojer pravi je primer, jer u svojoj garaži ima Audi Q7 i RS6, kao i VW Touareg. Džerom Boateng vozi Mercedesa G Wagon, Audi RS5 Convertible, ali i Ferrari 458 Italia i Bentley Continental GTC. Najskuplju kolekciju od „pancera“ ima omaleni vezista turskog porekla Mesut Ozil, a u kojoj su nemački premium klasici Mercedes-Benz S65 AMG Coupe (oko 200 hiljada evra), G-Class G63 AMG i Mercedes SLS AMG, zatim Audi RS5 i Q7, supersporska Porsche Panamera, kao i modenski konjić Ferrari 458 (blizu 300.000 €).