Upravo okončanom godišnjem ocenjivanju rada fabrike pod nazivom “Proizvodnja svetske klase” (WCM), kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija potvrdila je “srebrni status” i dobila dva nova poena. Sada ih, saznaje Glas Šumadije, ima ukupno 68, odnosno dva manje od broja poena koji joj obezbedjuje “zlatni status”, i koji imaju vodeće Fijatove fabrike.
Sa izvesnošću se očekuje da će kragujevačka fabrika “zlatni status” u proizvodnji automobila svetske klase da osvoji već dogodine, ćime će, kako veruju upućeni u ovu prblematiku, da otvori nove perspektive.
I samo zadržavanje “srebrnog statusa, uz dva dodatna poena, u godišnjem ocenjivanju organizacije i kvaliteta, rada, bezbednost proizvodnog procesa, obučenosti radnika i drugog, pokazuje, tvrde u ovim krugovima, da menadžment Grupacije Fijat Krajsler aut omobili (FCA) ozbiljno računa na kragujevačku fabriku, koja bi, otuda, 2020. sa gotovo izvesnim “zlatnim statusom” u proizvodnji automobila svetske klase, napokon trebalo da dobije proizvodnju novog, to jest još jednog modela.
Glas Šumadije je, podsetimo, u više navrata navodio da proizvoidnju novog Fijatovog modela u Kragujevca ne treba očekivati pre 2020. godine. Tim pre što kragujevačka fabrika, uprkos konstatntnom padu proizvodnje i plasmana i dalje posluje renbtabilno, kao i usled činjenice da je proizvodnja redizajniranog modela “Fijata 500L” startovala tek pre godinu i po dana. Kragujevački “veliki fića” je, uz to, i dalje najprodavaniji automobil u svom segmentu na evropskom tržištu.
Ovogodišnja proizvodnja u FCA Srbija biće okončana 17. decembra, do kada će, usled uskladjivanja proizvodnje sa zahtevima tržišta, u fabrici biti još 15-tak radnih dana.
U kragujevačkoj fabrici u 2018, već sada je izvesno, biće, proizvedeno ukupno oko 60.000 automobila, što je za 10.000 vozila manje nego lane odnosno tačno polovina prpizvodnjemiz 2010.
Plan za narednu godinu još nije saopšten, a najverovatnije da javnost i zaposleni sa njime neće ni biti upoznati. Nije, medjutim, teško pretpostaviti da će dogodine u Kragujevcu da bude proizvedeno manje automobila no ove godine, te da će iz pogona najverovatnije da izadje do 55.000 gotovih automobila.
Ono što je i dalje nepoznanica jeste pod kojim uslovima Fijat nastavlja da posluje u Srbiji, nakon što je krajem septembra istekao desetogodišnji ugovor države Srbije i te kompanije o formiranju zajedničke fabrike, a kojim je, podsetimo, italijanski partner u tom jednodecenijskom periodu bio oslobođen plaćanja svih poreza, doprinosa i taksi kako na republičkom, tako i na lokalnom nivou. Fijatova fabrika u Kragujevcu, redovno je uz te povlastice, od države dobijala i subvencije koje su pretprošle godine bile veće od tri milijarde dinara, dok je lane taj iznos bio prepolovljen.
Inače preko medija je još letos poručeno da država i Fijat, prema ugovoru iz 2008, imaju međusobnu obavezu otkupa udela ukoliko jedna od ugovornih strana odluči da proda svoj kapital u zajedničkoj kompaniji, koja (obaveza) važi još pola decenije, preciznije do 2023. godine. To znači da je država Srbija, ukoliko Fijat naumi da se povuče iz zajedničke kompanije, obavezna da otkupi 67 odsto kapitala te kompanije – i obrnuto.
Da li to, onda, znači i da sve ostale ugovorne obaveze jedne i druge strane, među kojima su i povlastice koje Fijat dobija od države Srbije važe još pet godina, pouzdano se ne zna, ali je najverovatnije da stvari upravo tako stoje.
Izvor: Glassumadije.rs