Vesnik promena
Ako ih ne možeše pobediti – pridruži im se
U upravo završenoj 2014. godini Nissan-Infiniti grupa je na američkom tržištu isporučila čak 1.386.895 vozila, što je ne samo rast od 11% već i 15. uzastopna godina u kojoj je japanska firma zabeležila rast prodaje. Ali krajem 1990.-ih godina na tada najvećem svetskom tržištu, Nissan je bio na ivici bankrota pre nego što je čovek pod imenom Carlos Ghosn preokrenuo situaciju, a sve je počelo sa Titan pikapom.
Iako je Nissan bio drugi najveći japanski proizvođač vozila još od Drugog svetskog rata (odmah iza Toyote, ali ispred Honde, Mazde i Mitsubishija), situacija na američkom tržištu nije bila ni malo sjajna. Nissanovi automobili su bili veoma kvalitetni, ali potpuno pogrešni za tržište Severne Amerike. Čini se da Nissanov marketing tim nije uradio domaći zadatak, pa umesto velikih automobila sa još većim motorima, japanski gigant je u ponudi imao samo značajno manje automobile nego konkurencija, gde veličina motora nije prelazila četiri cilindra.
U vreme kada je litar goriva koštao tek 30 centi, vladalo je pravilo „veće je bolje“ i niko nije bio iznenađen kada je prodaja počela da pada. Ni luksuzna divizija Infiniti nije prolazila mnogo bolje iz sličnih razloga, mada se čini da je mnogo veći problem bilo nepotrebno kopiranje rivala sa zapada. Krajem 1990.-ih godina, Nissan ulazi u partnerstvo sa francuskim Renaultom, a na čelo kompanije stiže Francuz libanskog porekla rođen u Brazilu – Carlos Ghosn. On je preko noći uspeo da smanji troškove i povrati profit kompanije, ali Nissan i dalje nije uspevao da poboljša svoju prodaju.
Carlos Ghosn preduzima mere
Da bi shvatio američki način razmišljanja, Ghosn je odlučio da kupi sve automobile konkurencije, zatim da ih rastavi i detaljno prouči. Tokom 2002. godine, na tržište stiže prvi automobil pod novom komandom, sedan Altima, koji je bio značajno veći od prethodnika i pružao moćni V6 motor. Tokom godina, Altima je beležila rast prodaje iz godinu u godinu da bi u poslednje dve godine zauzela drugo mesto u klasi, odmah iza velike Toyote Camry, sa godišnjom isporukom od preko 350.000 vozila. Međutim, Ghosn je znao da najveći profit leži u velikim modelima, čija je prodaja dostizala rekordne brojeve na američkom tržištu. Prvo je osvežen manji pikap Frontier, zatim i popularni terenci Xterra i Pathfinder, a onda je usledeo najveći šok – Nissan će da napadne najveću klasu pikapa i uskoro će debitovati sa svojim predstavnikom.
Iako je kompanija tvrdila da ne želi da konkuriše rivalima kao što su Ford F-150, Chevrolet Silverado i Ram 1500, već da njen predstavnik bude njihova alternativa, konačan proizvod u velikoj meri je podsećao na njih. U jednom intervjuu nekoliko godina kasnije, glavni inženjeri tima su priznali da su videli glavnog rivala u vidu Toyote Tundre, pikapa koji nije imao najbolje terenske mogućnosti, ali jeste imao proveren japanski kvalitet i dopadljiv dizajn.
Premijera 2003.
Nissan Titan je publici predstavljen sredinom 2003. godine zajedno sa još nekoliko vozila na identičnoj F-Alpha platformi, kao što su Nissan Armada i luksuzni Infiniti QX56. Proizvodnja se odvajala u potpuno novoj fabrici u američkoj saveznoj državi Misisipi, a Titan je doneo nekoliko inovacija. Za početak, ispod haube se našao novi 5.6 l V8 benzinski motor od 317 ks i 522 Nm obrtnog momenta, što je bilo u samom rangu sa konkurencijom. Šasija je po čvrstini bila najjača, zajedno sa Fordom F-150, a kupac je dobio izbor dve kabine sa po četvoro vrata i dve dužine prikolice. U izboru je takođe bilo pet nivoa opreme, uključujući i terenski PRO-4X model.
Prodaja je počela zadovoljavajuće, sa godišnjom isporukom od oko 85.000 vozila, što iako je bilo za deset puta manje nego lider Ford F-150, i dalje je predstavljalo impresivan rezultat. Titan se našao u izboru za pikap godine 2004. godine, a popularni Edmunds.com sajt ga je proglasio za jedan od najznačajnijih vozila na američkom tržištu u poslednjih 50 godina.
Nissanova inertnost
A onda su problemi počeli, a glavnog krivca možemo da vidimo u samom Nissanu. Ford je unapredio F-150 sa prvim turbo motorom, Ram je stigao i sa dizelom, Toyota predstavila potpuno novu Tundru sa 5.7 l V8 motorom, ali Titan se nije menjao. Glavni problem je ležao u ekonomskoj krizi iz 2008. godine, kada je prodaja pala tek na nešto više od 20.000 vozila, a Nissan kreće da pregovara sa Chryslerom o saradnji. Naime, Chryslerova komercijalna divizija Ram je pružala više nego solidne pikape, čiju licencu je japanski proizvođač vozila planirao da kupi i da ih zatim prodaje pod svojom oznakom i sa svojim dizajnom. Međutim, Chrysler je upao u tešku ekonomsku krizu i uskoro bankrotirao, što je ostavilo Nissan bez partnera. Iz tog razloga, kompanija je odlučila da krene iz početka i da samostalno razvije naslednika.
Inovacije
Potpuno novi Titan je debitovao na nedavno završenom salonu automobila u Detroitu i doneo nekoliko inovacija. Nissan je ponovo izjavio da ne želi da se takmiči sa poznatim imenima, ali ovaj put je odlučio da se to pokaže i u ponudi. Japanski gigant kaže da su njegova istraživanja pokazala da na tržištu postoji oko 150.000 kupaca koji nisu zadovoljni ponudom. To znači da je za njih veća klasa, poznata kao 2500/3500, prevelika, ali ona manja 1500 klasa ipak premala, čime Titan treba da popuni poziciju između dve klase. Šta to pruža ovaj pikap što konkurencija trenutno nema?
Za početak, Titan je jedini pikap u klasi koji pruža V8 dizel motor. Iako su istraživanja pokazala da kupci upravo žele takvo vozilo, kompanije su uglavnom ignorisale dizele u 1500 klasi i nudili ih samo u 2500/3500 klasama gde su profiti bili daleko veći. Ram je bio prva kompanija koja je odlučila da ponudi kupcima ono šta žele, a krajem prošle godine je debitovao Fiatov V6 dizel u Ramu 1500 i u dosta kratkom roku dobio preko 10.000 narudžbi.
U saradnji sa gigantom Cumminsom, koji je jedan od najpoznatijih proizvođača dizel motora na svetu, Titan pruža 5.0 l V8 motor koji razvija čak 310 ks i 745 Nm obrtnog momenta. Dok navedena cifra nije velika kao Fordov 6.7 l PowerStroke V8 dizel, koji razvija 400 ks i 1116 Nm obrtnog momenta, u vreme pisanja ove priče Titan je bez konkurencije. Ovo je ujedno jedini motor u ponudi, barem u samom startu, ali će ponuda biti proširena i sa novim benzincima do kraja godine. Jedini menjač kao opcija je šestobrzinski automatik, koji prenosi snagu na zadnje točkove ili opciono na sva četiri točka.
XD znači „luksuz“
U Detroitu je predstavljena samo jedna verzija i to ona najluksuznija sa XD oznakom. Ona će biti dostupna samo u verziji sa četvoro vrata i najvećom prikolicom, a kupac može da bira između izbora pogona na zadnje točkove ili sva četiri točka. Osim što donosi puni paket opreme, XD se ne razlikuje mnogo od tradicionalnih pikapa na tržištu. Izbor felni je od 17 do 20 inča, vešanje je podešeno za terensku vožnju, a maksimalna vuča, barem po fabričkim podacima, iznosi oko pet tona. Iako je Titan u stanju da povuče daleko teže terete, Nissan ne preporučuje vlasnicima da pređu navedenu cifru, posle koje gube garanciju. Ovaj pikap je ujedno i najduži u klasi sa dužinom od čak 6.161 mm, a od kraja godine kupac će moći da bira između tri veličine prikolice uz takođe tri dužine kabine, što nam govori da će i verzija sa dvoje vrata po prvi put biti dostupna.
Sa dizajnerske strane, čini nam se da je Nissan u velikoj meri kopirao popularni Ford F-150 i to po pitanju prednjeg i zadnjeg dela i enterijera. Nissan ne poriče da dva pikapa dosta liče, ali kaže da je prostor toliko limitiran da nije iznenađenje što su mnoge linije linije slične. To nam govori da su nestale tipične japanske linije, ali i pored toga Titan je veoma privlačan pikap. Čini nam se takođe da popularni detalj kao što je ime firme na vratima prikolice ponovo dolazi u modu i Titan nije izuzetak.
Enterijer je za oko 30% prostraniji u poređenju sa prethodnikom i pruža dopadljiv dizajn sa bogatim izborom standardne i opcione opreme. U vreme pisanja ove priče još uvek ne možemo da kažemo kakva je buka ili udobnost u kabini, ali ako je enterijer urađen kao ostatak vozila, nema sumnje da Titan neće razočarati ni u ovoj kategoriji.
Titanu predstoji velika borba
Koja je budućnost Titana? Pored već spomenutih novih dimenzija kabine i prikolice, najviše pažnje privlači par novih motora. O njima za sada nema informacija, ali se nagađa da bi oni mogli biti identični onima iz NV vana, što nam govori da će V6 verzija biti 4.0 l sa 261 ks. Mnogo više pažnje privlači opcioni V8 motor, za koji se nagađa da će ponovo biti 5.6 l, ali sa značajno više od 317 ks koliko ovaj motor razvija u NV i sadašnjem Titanu. I pored svih unapređenja, teško je očekivati da će ovaj pikap da napravi veći uspeh na tržištu. Naime, kupci pikapa su neki od najvernijih u auto industriji u Severnoj Americi, pa je teško očekivati da će vlasnici Forda, Chevroleta i Rama da zamene svoj tradicionalni američki pikap za import, posebno kada se zna da tako nešto nije pošlo za rukom ni najvećem svetskim poizvođaču Toyoti. Ipak, Titan je solidan potez pa nam se čini da će Nissan biti zadovoljan ukoliko zadrži svoje sadašnje kupce.
Zoran Tomasović