Šta vozi Vladimir Putin?
Ako prihvatimo tezu da je u današnje vreme sve politika, onda izbor automobila nekog državnika, može posredno da govori i o njegovom političkom kursu. U doba kada političari u popularnoj kulturi sve više imaju status nekada rezervisan za rok zvezde, prirodno je da se u analizi voznog parka posvetimo možda najvećoj vedeti od svih: Vladimiru Putinu
Momački auto
Prvi autopmobil koji je Putin posedovao bio je Zaporožac 968. Njegova majka Maria Ivanovna Putina, osvojila je automobil na lutriji, koji je predstavljao sovjetski odgovor na model NSU IV. Tako je Putin kao student treće godine univerziteta uz dosta sreće posedovao svoj automobil.
Zaporožac istog tipa nalazi se i danas u kolekciji oltajmera Ruskog predsednika, ali verovatno to nije isti primerak. Evo i zašto.
Nekih 15 godina kasnije, polovinom osamdesetih Putin je bio službenik KGB-a u Drezdenu. Njegova tadašnja supruga Ljudmila je u intrervjuu iz 2000-te izjavila: “Živelo se skromno, ali smo ipak štedeli za novi automobil”.
Kupujmo domaće
Lada Kalina i Lada Niva, možda nisu najupečatljivi primerci u kolekciji ovog svetskog lidera da nije jedne komponente njihove dodatne opreme.
Malo je onih van Rusije koji su čuli za pojam GLONASS ( Глобальная навигационная спутниковая система), odnosno ruski pandan odmaćenom ali američkom GPS-u.
Sovjetski Savez polovinom sedamdesetih bio lider u tada novoj GPS tehlogiji
Razvoj programa “satelitske navigacije”, počeo je 1976, da bi lansiranja prvih navigacionih satelita krenula 1982. Nakon zastoja u tokom 90-tih i gotovo bankrota tadašnje Rusije, Putin je od 2001. godine uspeo da ovom programu obezbedi finansiranje. Zapravo GLONASS je najskuplji program Ruske Federalne Svemirske agencije a 100% pokivenosti ruske teritorije ostvareno je 2010. Pokrtivenost GLONASS sistema na ostatak planete je još uvek tajna.
Pojedini proizvođači GPS opreme, isitiču da im umrežavanje sa GLONASS sistemom satellita omogućuje, bolju pokrivenost i brže korecije u očitavanju, posebno u urbanim oblastima gde visoke zgrade ometaju satelitske signale.
Modeli Kalina i Niva za rusko tržište opciono mogu biti opremljeni i navigacionim sistemom GLONASS
Pre osam godina, tačnije 2010. premijer Vladimir Putin, svečano je otvorio federalni put R 27. Ovaj put preko zahtevne deonice od Čite do Kabarovksa, duge 2.100 km, povezuje sve ruske puteve u jedan koridor koji kreće od St. Petersbugra sve do Vladivostoka. Svečanost otvaranja, je na viši nivo podigao Putin koji je za volanom Kaline, prešao nekoliko najdužih etapa. Tom prilikom za Kalinu je izjavio: “Iznenađen sam koliko je ovo dobar automobil. Tih je, prilično snažan za svoje veličinu i težinu, a takođe je veoma udoban. Ima sve što treba: klima uređaj, vazdušne jastukle, GLONASS i malu potrošnju. Reč je o veoma praktičnom i dobrom automobilu.”
Slične reči hvale od strane predsednika države, pobrala je nekoliko godina kasnije i Lada Vesta.
Lada Niva
Putin je Ladu Nivu kupio 2009. godine. Ovaj off roader deo je voznog parka državne rezidencije u Sočiju. U njemu je je Putin lično vozi funkcionere Međunarodnog Olmpijskog Komiteta, na promotivnu turu po planinama budućeg olimpijskog centra. Takođe jednom prilikom se Putin u ovoj Nivi dovezao na sastanak sa Turskim premijerom Erdoganom.
“Niva je jednostavno i pouzdano terensko vozilo” – telegrafski se izjasnio Ruski predsednik
Oldtajmeri
Svojevremeno je svet obišao snimak kako se Američki Predsednik Džordž W. Buš i njegov Ruski kolega voze u Volgi (GAZ 21) iz 1956. Dvojica predsednika razgledala su tom prilikom i Zaporožac iz 1972. Putin se 2009. istom belom Volgom dovezao na polaganje kamena temeljca za crkveni kompleks u Odinstsovu.
Motocikli i egzotika
Veza između Kremlja i Moto kluba “Noćni Vukovi”, tematika je koja može da popuni zaseban članak. U više, šta zvaničnih, šta nezvaničnih navrata Ruski lider viđan je u društvu Noćnih vukova kako vozi “Harley Davidson Lehman Trike”.
Tokom pregovora 2010. godine sa šefom Formule 1 Bernijem Eklstonom, o dovođenu ovog takmičenja u Rusiju, Putin je iskoristio priliku da provoza F1 bolid
Državničke limuzine
Opredeljenje svog predsednika za domaću auto industriju, ruski proizvođači , za sada ne mogu da isprate kada je reč o državničkim limuzinama. Tokom proteklih decenija cirkulisali su nacrti, najćešće ZiL-ova koji samo što nisu proizvedeni. U međuvremenu ruski predsednik se može videti u produženom izdanju Mercedesove S klase, sa E-Guard bezbednosnom opremom.
Ipak, izgleda da i na tom planu ima pomaka.
Uticajni kanal “Russia today” je nedavno na svom sajtu objavio članak intrigantnog naslova “Putinov novi auto se slupao a odgovorni ministar je veoma zadovoljan time”.
Naslov zapravo krije ohrabrujuću vest, da je jedan od prototipova buduće državničke limuzine sa uspehom prošao fazu “crash testova”.
Od 2012. ruski proizvođači intenzivno razvijaju projekat ““Kortezh” (Кортеж). Cilj je da se dokaže da je domaća industrija sposobnа za proizvodnju top limuzina.
Dizajn, kako kažu mnogi, inspirisan je aktuelnim Rolls Royce modelima, mada je prednja maska na neki način retro podsećanje na onu iz limuzine ZIS 110 iz 40-tih godina prošlog veka.
Izveštaji u medijima su pomalo kontardiktorni. Po jednima testiranje će se intezivirati tokom aprila 2018. nakon čega će uslediti zvanična promocija. Po drugima, prvih 14 primeraka je već stiglo u garaže Kremlja.
Počev od iduće godine, automobili marke ““Kortezh” ili pozapađeno “Cortege”, biće komercijalno ponuđeni i vladama drugih država.
Da li će Srbija biti prvi kupac ili samo ostajemo na MiG29?
Izvori: Russia Today, Vladimir Putin – personalni web sajt, Vrele gume arhiva