Tesla Model 3, da te vidi Tesla N.
Brend automobila Tesla ili sasvim nekritički obožavate ili ste namćorasti hejter gori od onih na društvenim mrežama. I za jedne i za druge, evo našeg blic testa da dokažu koliko su u pravu, a za neodlučne možda da SEodluče…
Podela na obožavaoce i protivnike TESLA automobila i svega onoga šta radi Ilon Mask postoji na celom svetu. Kao i u većini stvari nije ni nas zaobišla, ali je ovde posebno „uvrnuta“. U Srbiji mogu na prste jedne ruke da stanu registrovani automobili ove kompanije. Nismo na Teslinoj mapi prodaje… Nemamo distributivnu niti mrežu originalnih Teslinih punjača. Niti ponudu bilo kakvih punjača… Ali zato imamo fine obožavaoce ovog brenda, kao i negovane hejtere opšte prakse.
U Srbiji, zaključno sa oktobrom, registrovano je 2.107.840 motornih vozila. Sa svima njima, čitav 1 (slovima jedan) model brenda Tesla.
Zajedničko ima samo formu: četiri točka, volan, pa i gepek donekle. Sve ostalo je razlika kao između dedinog crno-belog televizora „Rudi Čajevec“ sa katodnom cevi i aktuelnog ajfona.
Priliku da provozamo potpuno novi Tesla Model 3 dobili smo kod jednog automobilskog lisca iz Buja, koji svojim preduzetničkim nosom, ali i entuzijazmom, menja sve klasične tokove distribucije automobila. Tvrdeći pritom da su auto saloni glupost i rak rana današnje automobilske industrije. Možda je i u pravu, jer kada jedan “sitni trgovac” iz mesta Buje, koje mi stariji znamo uglavnom po pokojnom DIGITRON brendu, proda isto ili više Poršea od kompanije Porsche SCG, onda tu nešto zaista ne štima. Da li u Porsche SCG ili na tržištu Srbije, nisam pametna. Dakle, ako igde u regiji može da se pronađe neki egzotičan automobilski “ulov”, onda je to sigurno u Bujama.
Odmah najvažnije
Našim ljudima je najvažnija informacija od svih ona koja se odnosi na cenu. Zato bez okolišanja, ovaj tehnički fascinantan, sasvim nov, Tesla Model 3 Performance košta 50.000 evra, bez pdv-a i carine.
Druga najvažnija tema je domet. Testirani model je bio AWD Long Range, što znači da prema specifikaciji iz Amerike sa do kraja napunjenim baterijama dobacujemo oko 500 km. U stvarnosti je to je ipak manje, budući da popularni “range”. ili ti „rejndž“ po srspki, zavisi pre svega od načina vožnje. Realan domet koji smo ostvarili je oko 430 km. E to je već u okviru onog našeg koordinatnog sistema u kojem umemo da se krećemo.
I treće, a zapravo svuda u svetu trebalo bi da bude prvo (mi ionako odavno nismo svet), je njegova snaga. Pogon na sva četiri točka, jedan elektromotor na prednjoj, drugi na zadnoj osovini. Ukupno, enormnih 340 kW ili prevedeno na “narodski” 487 kS! Baterija kapaciteta 75 kWh. Dakle, žargonski rečeno, LUDILO.
Tesla Model 3 AWD Performance ubrzava silovito kao ni jedan drugi … nazovimo ga auto.
Tehnički lako objašnjivo, svojstvo elektro motora je da odmah razvija maksimalni obrtni moment, što ga čini ekstremno startnim, sila ubrzanja gotovo lomi vrat nepripremljenim saputnicima. U TESLI tvrde do stotke stiže za 3,5 sekundi, Davor kaže “ide to i brže, naročito do 80km/h ali ne smeju da priznaju”.
Ta sila ubrzanja je lako uočljiva posebno na regionalnim putevima, u našem slučaju Istre, kada se preticanje sporijih odigra uz tek mali pritisak na papučicu gasa, za neko nemerljivo kratko vreme. Vozeći Tesla Model 3 Performance nema one procene da li se može u preticanje ili ne. Dovoljno je 100 metara praznog puta i gotovo… Obrazi su posle toga još zalepljeni za naslon (zadnjeg) sedišta, uz veoma udobnu konfiguraciju sedišta. I da, u Tesli su mislili na sve – kočnice su apsolutno prilagođene ovoj sili, i perfektno zaustavljaju električnu aždahu bez ikakve brige, osim one da li današnja serijska proizvodnja pneumatika može podneti ovakve svakodnevne torture.
Bojim se da je ovde prva slaba tačka Tesla Model 3 Performance.
Prema ADAC podacima, zaustavni put od 100 km/h do 0 iznosi 34,1 metar. Pre nego što tako ubedljivo zakočite, potrebno je da postignete tih 100 km. Za sada ubrzanje je kontrolisano svesno, odnosno sve dok te i razne druge parametre i sisteme ne “prešteluju” i poboljšaju bukvalno preko noći , dok spavamo, u Teslinoj IT centrali. Tako se radi i servis. Parkiraj sat vremena kada vozilo to zatraži i servis je završen. Cena servisa: kafa dok ste čekali, jer ovde nema šta da se pokvari. Tesla Model 3 je projektovan tako da bez zamene vitalnih sklopova pređe 800.000 km.
Vreme punjenja
U svetu Teslinih standarda za njihove javne punjače instalirana snaga je minimum 130 kW, zatim 150 kW, a sada ih je moguće na interaktivnoj mapi pronaći i od 250 kW. To omogućuje putnicima da svoje vozilo napune preko punjača od 130 kW na 80 % kapaciteta baterije za nekih maksimalno 25 minuta. Gruba matematika kaže da se “rejndž”od 120 km postigne za 10 minuta na punjaču snage 130 kW. Što je jači punjač, logično, vreme punjenja se smanjuje po egzaktnoj formuli.
U kućnim uslovima, na mreži 220/380V vreme punjenja potpuno prazne baterije je oko 24h sa prenosnim punjačem snage 3 kW.
Međutim, taktika vožnje električnog automobila je malo drugačija od onoga na šta smo navikli kod naših SUS motora. U uslovima gradske vožnje, retko prelazimo više od 50 km, u retkim slučajevima 100-150 km. Posle dnevne upotrebe električnog automobila, noću samo dopunjujemo bateriju tako da nekih 150 km rejndža “tankujemo” u kućnim uslovima za 5-6 sati. Po sadašnjoj ceni “plave tarife” to je nekih 1,5 evra. Zvuči komplikovano, ali je zapravo potrebno da sebe preprogramiramo i prilagodimo novim tehnologijama.
Da li ovako snažne, sportske limuzine i čista ekološka s(a)vest uopšte mogu da se spoje?
Bez obzira na revolucionarnost ovog prevoznog sredstva, neobično je koliko su fanovi baš, baš oduševljeni ovom TESLA trojkom koja je po dimenzijama u klasi BMW 3 a na “crti” ostavljla u svojoj prašini i jedan BMW M2 .
Na društvenim mrežama srećni korisnici se masovno selfiraju pod #tesla3 haštagom . Snimaju se trke ubrzanja, isporuke i slično. Čak je i Niko Rozberg na kratko zamenio svoj Porsche, te sa širokim osmehom provozao ovu neverovatnu napravu. Obzirom na sportsku prirodu ovoga utomobila postavlja se pitanje da li je to spojivo sa ekologijom.
U Nemačkoj, koja naravno prednjači u merenjima svake vrste, nedavno je za merenje štetnih emisija nekog električnog automobila, uvedena kategorija kalkulacije emisija štetnih materija koje nastaju u proizvodnji električne energije, kao i gubitke energije koje se dešavaju tokom punjenja.
Tako da sada više ni jedan električni automobil nije na režimu nultne emisije štetnih gasova.
Ovo je važno da se podvuče. Tesla Model 3 je dobro prošao jer je u ovoj novoj mernoj hijerarhiji, i vrlo je blizu nekih hibrida sa trećinom kombinovane snage pogona. Ali o tome ćemo neki drugi put, detaljnije, kada vas upoznamo sa sjajnim Hyundai Ionq koji je uzeo najbolje iz oba sveta (hibrida i električnih vozila). Sa svojih potošenih 20,9 kW na 100 pređenih kilometara (ukupno 160 dinara el.energije) Tesla Model 3 je vrlo jedan uredan i u ekspolataciji neverovatno isplativ automobil.
Ono što Tesla Model 3 izdvaja od ostalih je način upotrebe automobila koji kao da su ga projektovala deca za svoju igricu, i to deca potpuno neopterećena prethodnim balastom klasičnog tehničkog obrazovanja. Sve što nam je potrebno, ostvarujemo preko 38 cm velikog ekrana. Bez obzira da li je reč o zabavi, navigaciji, klimatizaciji, sistemima u automobile ili bezbednosno “čitanje” da je pred nama biciklista. U vožnji dužih deonica, Tesla Model 3 nadmašuje mnoge.
Dovoljno je u navigaciju ukucati naziv destinacije, na primer Amsterdam , i sistem će nas automatski odvesti tamo uz kalkulaciju raspoložive energije i slobodnih punjača na našoj ruti. Od Buja u Istri, prvi slobodan “Tesla Supercharger” na trasi je u Ljubljani, vreme zadržavanja 35 minuta i tako još tri puta do 1.367 km udaljenog Amsterdama u koji stižemo za 15 sati bruto vožnje i preostalih 11% baterije. Realno poštujući propise i nužne odmore vozača, toliko bi nam trebalo okvirno vremena i adekvatnim standardnim vozilom.
Što se tiče automobilske industrije, Tesla Model 3 je “state of the art” i bez obzira na budućnost kompanije pod vođstvom kontroverznog Južnoafrikanca Ilona Maska, koji mnogo voli da tvitne neku kontraverzu kasno noću, on svakako nepovratno menja pejzaž čitave industrije. Činjenica da Teslini automobili osim gladi za strujom, bez interneta nisu ništa drugo do neupotrebljive taljige, kao i da za njih ne postoji “roming” pomera ideju o našem kretanju.
Radujemo se što živimo baš u ovo doba i tome što možemo da svedočimo ovim promenama.
Tesla Model 3 Performance |
Motor: 2 x električni asinhroni motor; |
Tekst: Lidija Piroški
Kako sad elektro auto izbacuje co2? I to vrijednost koja je veća od jednog dizel motora.
Hvala na komentarima „BB“ i “ . “ što se tiče naziva modela imate pravo, pun naziv je Tesla Model 3, držali smo se slenga što verovatno nije korektno. Međutim, imajući u vidu da smo samo u oktobru testirali desetak modela i posebno se potrudili oko Tesla Model 3, ipak pročitajte… Bićete oduševljeni.
Tačno, od kada je sveta i veka i Tesle snaga se definiše kw a potrošnja u kwh… Hvala na korekciji
Sav kredibilitet ste izgubili time što ste automobil nazvali nepravilno – ovo je „Tesla Model 3“ a ne „Tesla 3“. Nisam gubio vreme čitajući ostatak članka…
Radna zapremina? To je fazon da mi pišemo više komentara?
Osim toga, u „svetu“ se snaga računa u kW, dok je kWh energija (za petrol head, ekvivalent količini goriva), vidim samo da je kućni punjač pravilno napisan (3kW)