Online plus

SAAB 9000 Aero

4.19KPregleda

Aero

Saab 9000 Aero je automobil koji je svojom pojavom postao san mnogim vozačima tog vremena i auto koji je postavio nove standarde kada se pojavio na trzištu te, sada već daleke, 1993. godine. Samo je šteta što koncept Saab 9000 Ecosport, prototip koji je predstavljen 1992. i u stvari bio najava za Saab 9000 Aero, nije zaživeo u svojoj punoj snazi, jer je prototip imao motor snage od čak 255 „konja“.

Saab 9000 Aero doneo je nešto novo u premijum segment, dozu svežine, smelog dizajna i pokazao je kakav pogled Saab ima na automobile koji treba da zadovolje segment udobnosti putnika, a u isto vreme da ne zaostaju za rivalima po pitanju performansi i snage. Kako je i sam 9000 bio izuzetno sportski nastrojen, Aero je bio simbol svega do sada urađenog na ovom modelu, uz brojna poboljšanja koja su ga učinili onim što jeste – izuzetnim. Kako bi ova specijalna verzija imala svoj indentitet što se izgleda tiče i razlikovala se od svoje braće, Saab 9000 je dobio kompletan novi aero paket koji uključuje čvrste sportske branike, aerodinamičnije suknjice (sajtne), a zadnji deo je krasio i diskretan spojler koji je dodavao veću silu potiska.

Pošto je čitava karoserija bila izuzetno aerodinamična, ova poboljšanja su još više pomogla i smanjila otpor vazduha za nekih 10%.Po pitanju dizajna na Aeru, u prvi plan se ističe tradicionalan dizajn sa prepoznatljivim Saabovim „hečbek“ stilom, a detalj koji to posebno naglašava je svakako ispupčeno jednodelno zadnje vetrobransko staklo koje pogledom sa strane asocira na čuvene kombi-kupe karoserije modela 900 i 99. Ovo je urađeno s namerom kako se ne bi izgubio identitet takozvanih kupe-kombi karoserija, koje su bile zaštitni znak Saaba tokom istorije.Takođe, to zadnje vetrobransko staklo, osim originalnosti imalo je i aerodinamičku ulogu, jer je izrazito fluidno dizajnirano, te poboljšava protok vazduha i samim tim utiče na performanse i potrošnju goriva.O tome koliko se težilo ka što lepšoj i aerodinamičnijoj karoseriji govori i podatak koji kaže da je za Saab 9000 Aero koeficijent otpora vazduhu iznosio samo 0.32cd.Slozicemo se da je ovo impresivan rezultat za jedan automobil iz premijum segmenta.

Detalj koji je zaokruzio pojavu modela Aero jesu specijalne trokrake aluminijumske Aero felne od 16 inča koje su i dan danas veoma popularne kod ljubitelja Saaba. Svakako, pojava modela 9000 Aero je očaravajuća, a pravi dragulj krio se ispod izvajane haube.Kako je tih godina za sportske automobile premijum segmenta bilo uobičajeno da se pod haubom nađe neki redni šestocilindraš ili V6, Saab 9000 Aero je nastupao u drugačijem izdanju. Pod haubom modela 9000 Aero našao se čuveni redni četvorocilindarski turbo motor fabričke oznake B234R.Uz veći Mitsubishi TDH04 turbo punjač, ovaj motor je iz zapremine od samo 2,3 litra izvlačio 225 KS, što je bilo više nego velika cifra za to vreme.Ovaj motor je došao sa novim i poboljšanim sistemom paljenja zvanim Trionic 5 a prepoznaje se po crvenoj DI(Direct Ignition)kaseti na glavi motora.Još jedan izuzetan korak napred jesu kontra-rotirajuće osovine sa tegovima koje su smanjivale vibracije motora i buku, čime je udobnost podignuta na viši nivo.

Svakako, jedan od sofisticiranijih sistema u to vreme, a i danas, jeste Saabov genijalni APC (Automatic Performance Control) sistem koji je poboljšavao performanse motora i u isto vreme produžavao životni vek, a takođe treba reći da niko od drugih proizvođača tada nije imao tako nešto. Zašto je APC sistem genijalan izum Saabovih inženjera najbolji govori to što sistem prepoznaje kvalitet goriva koje se sagoreva, te ako je ono lošijeg kvaliteta, sistem odmah smanjuje pritisak turbine i obratno, ako je gorivo kvalitetno turbina radi na maksimumu i prosto „peva“, a APC je takođe zadužen da prati i sve ostale parametre vezane za rad motora i njegove perfomanse, pa se obično kod tjuninga i povećanja snage menjaju parametri u ovom sistemu.Motor je DOHC konstrukcije, odnosno sa dva bregasta vratila koja su smeštena u glavi motora uz raspored od 4 ventila po cilindru(16v), a bregaste osovine se pokreću pomoću lanca.Takodje je zanimljivo da je SAAB 9000 Aero imao podešen pritisak turbo punjača na 1,05 bara(15 psi), što je ipak bilo veliki pritisak za korišćenje u putničkim automobilima u to vreme.

Sve ovo garantovalo je inferiorne perfomanse modela 9000 Aero.Snaga ovog turbo motora se preko petostepenog manuelnog menjača tradicionalno slala na prednju osovinu dok je uz automatski menjač sa 4 stepena prenosa snaga smanjena na 200 „konja“ jer menjač nije mogao da izdrži.

Manuelni je bio jako lepo odmeren i stepeni prenosa su glatko klizili iz jednog u drugi.Ovaj menjač zaslužuje velike pohvale jer je imao za zadatak da prenese ogromni obrtni momenat od 350 Nm koji je činio da SAAB 9000 Aero ima brutalna međuubrzanja u pravom smislu te reči.To najbolje pokazuje podatak da za ubrzanje od 80 do 120 km/h Aero stiže za kraće vreme nego Lamborghini Diablo i Ferrari Testarossa, što je priznaćete, za auto premijum klase, rezultat za ponos.

Jedina stvar koja je odmagala pri naglom startovanju iz mesta je proklizavanje prednjih točkova, tj. snaga se „prosipala“.Kako bi se to smanjilo, uveden je sistem TCS, ili kontrola trakcije. Ona je u prvim godinama dolazila standardno i nije mogla da se izostavi, a kasnije, kad je utvrđeno da kvari perfomanse mogao je da se kupi Aero i bez kontrole trakcije, ili je mogla da se jednostavno isključi. Ipak, i to proklizavanje ipak nije sprečilo da se uživa u brzoj vožnji, a ubrzanje do 100 km/h trajalo je samo 6,7 sekundi čime je SAAB 9000 Aero bio automobil sa veoma ubedljivim sportskim perfomansama toga doba. Sile koje donose veća količine snage i obrtnog momenta tokom sportske vožnje najviše trpi donji postroj automobila, tj. njegovo ogibljenje. Kako bi vožnja u ovom specijalnom modelu bila nezaboravna, ogibljenje je za potrebe jačeg motora revidirano i dodatno ojačano na osetljivim mestima.Prednje ogibljenje je dobilo ojačana „A“ ramena, sportske, tvrđe opruge i amortizere, robusnije horizontalne stabilizatore koji su spremni da izdrže veću silu, a zadnje ogibljenje je takođe dobilo tvrđe opruge i horizontalne stabilizatore otporne na veća opterećenja. Sa ovim poboljšanjima, klirens je napred smanjen za 8 mm, a pozadi za 5 mm, čime je Aero dobio jedan samouveren stav i još lepšu pojavu sa naglašenim sportskim pedigreom. Ovim potezom se, naime, uopšte nije izgubilo na udobnosti, već ste dobili automobil koji može da „leti“ autoputem uz veliku dozu udobnosti, a vikendom da ispisuje krugove na Nirburgringu bez ikakvih problema. Za zaustavljanje bile su zadužene izuzetno efikasne kočnice. Napred su bile ventilirajuće, a pozadi klasične disk kočnice. Kao što je sve do sada na modelu Aero urađeno sa velikom pažnjom i na najvišem mogućem nivou po pitanju motora, izgleda, ogibljenja, taj tretman posvećenosti nije zaobišao ni enterijer, a kamo li bezbednost.

Unutrašnjost je plenila luksuzom i dozom sportske atmosfere. Tu su i specijalno za Aero dizajnirane Recaro kožne kadice sa veoma izraženom bočnom potporom koje imaju za zadatak da čvrsto „zagrle“ telo u krivinama. Uz sve to ova sedišta su bila udobnija od bilo koje kućne fotelje, a imaju opciju grejanja i električnog podešavanja položaja. Sve komande na centralnoj konzoli su jasno i logično rasporedjene, a ergonomija je na visokom nivou. Tu je bio i SID (Saab information display) program koji je na ekranu prikazivao sve značajne parametre i informacije vezane za vožnju, a neke od njih su spoljašnja temperatura, voltaža akumulatora pri startovanju motora, prosečna potrošnja, količina goriva, kilometraža koja može da se pređe sa preostalom količinom goriva, kao i mnoge druge informacije.

Jedino što bode oči ljubiteljima Saaba jeste to što se brava za startovanje motora nalazi na klasičnom mestu kod volana, a ne tradicionalno na tunelu pored menjača. To je naravno zbog korišćenja Fiatove Tipo 4 platforme, a uostalom, to je jedina zajednička stvar i sličnost koju ima sa automobilima sa kojima deli platformu. Od opreme Aero je imao i klima uređaj, audio sistem, elektro-podizače stakala, centralnu bravu i ostale sitnice, a 1995. je doza luksuza povišena ubacivanjem table od vrhunskog drveta i kvalitetnog Harman Kardon audio sistema sa 10 zvučnika. Sve ovo učinilo je da je SAAB 9000 Aero imao status luksuznog, sportskog automobila koji je nudio dovoljno prostora u unutrašnjosti i udobnost krstarice, a o bezbednosti su se brinuli vazdušni jastuci i izuzetno čvrsta šasija. Takođe, Saab 9000 Aero je u vratima imao dodatna ojačanja koja su ga činila još bezbednijim, a jednom prilikom je proglašen za najbezbedniji automobil u Švedskoj.

Po pitanju konkurencije, Saab 9000 Aero je bio žestok konkurent Mercedesu w124 E320 i BMW seriji 5 530(e34), mada je iz manjeg motora i sa manje cilindara umeo oštro da im odgovori, a po pitanju elastičnosti niko u segmentu nije mogao da mu priđe. Što se tiče kritika vezanih da tekstovi o Saab automobilima nisu zasnovani na činjenicama i slično, ovde ću citirati neke rečenice koje su kao zaključak izvedene od strane brojnih test vozača iz auto magazina koji su bili oduševljeni pojavom i perfomansama Saaba 9000 Aero.

Evo jednog zaključka čuvenog magazina European Car koji je pod utiskom posle voznje doneo Greg Brown, a on glasi:
„The 9000 Aero is flatly the finest road vehicle I have ever driven, particularly when driving at speeds most drivers only dream about. This car has high-speed road capability well beyond 95% or all other cars on any back road, no matter what wheels you are up against. The 9000 Aero is one very fast, safe automobile.“

Ova rečenica je toliko lepo satkana da je svaki dodatak na nju suvišan, a u pravom smislu kazuje šta je Saab 9000 Aero. Ja ću takodje dodati i jedno lično iskustvo koje mi je pomoglo da shvatim šta je Saab 9000 uopšte.

Naime, na skupu ljubitelja ove marke pod imenom SAAB CLUB SERBIA imao sam priliku da se provozam u Saabu 9000 CS sa B234 motorom pod haubom i 230 KS (400 Nm). Utiske sa te voznje i dan danas sabiram jer je to neopisivo rečima. Saab 9000 Aero verovatno nije najbolji automobil za svetu, ali ono što mogu da kažem i tvrdim jeste da se iz ovog automobila posle vožnje uvek izlazi nasmejanog lica, i to je ono što zapravo stvara svaki Saab na ovome svetu, želju za vožnjom i uživanje u njoj.

Proizvodnja ove legende Saaba 9000 Aero završila se 1997. godine, a za te četiri godine postojanja Aero je sebi napisao veliku i slavnu istoriju u svetu automobila koja će večno trajati, a u baštini Saaba ostaće upamćen kao tada najsnažniji Saab ikada proizveden i kao prvi predstavnik plemenitog brenda iz Trolhatana u segmentu premijum automobila.

Posebno je bio voljen na američkom kontinentu gde je završilo oko 3.850 Aero modela. Kao zaključak za SAAB 9000 Aero može se reći da je ovaj model putnicima pružao udobnosti i prostora kao dnevna soba, bezbednosti i sigurnosti kao tenk, a perfomanse su po svim aspektima ostavljale bez daha pa je kao takav ostao poseban i verovatno jedini, jer teško da će se više ikada proizvesti jedan ovakav automobil, automobil za entuzijaste koji zaslužuje ljubav, a ako ne ljubav, onda zasigurno zaslužuje poštovanje ljubitelja automobila.

Tehničke karakteristike za SAAB 9000 Aero (1993) :

Motor:
B234R redni četvorocilindarski turbo motor zapremine 2,3 l (2.290 cm³), veći Mitsubishi TD04HL-15G-6 turbo punjač, Trionic 5-crvena DI kaseta(Direct Ignition), APC sistem kontrole kvaliteta goriva i upravljanja parametrima rada motora, ubrizgavanje goriva u više tačaka (Multi-point injection), DOHC-2 bregasta vratila u glavi motora sa 4 ventila po cilindru (16v), pogon bregastih osovina se vrši preko lanca, prečnik cilindra/hod klipa(90 mm/90 mm), kompresija 9.3:1, blok motora od čelika, glava od aluminijuma, motor postavljen napred u poprečnom položaju.
Transmisija: 
Menjač manuelni petostepeni koji snagu i obrtni moment tradicionalno prenosi na prednju osovinu
Ogibljenje:
Napred MacPherson šema sa ojačanim „A“ ramenima kako bi ogibljenje izdržalo veće uticaje sila, sportske opruge i amortizeri uz veće i čvršće horizontalne stabilizatore, pozadi ogibljenje takodje dodatno zategnuto uz čvršće horizontalne stabilizatore, klirens napred niži za 8 mm, a pozadi za 5 mm/kočnice sa ventilirajućim diskovima napred dok su pozadi klasične disk kočnice uz ABS sistem
Dimenzije:
(D/Š/V):4761 mm/1788 mm/1415 mm, međuosovinsko rastojanje je 2672mm/tezina:1440kg;
Snaga:
225 KS pri 5.500 obrtaja u minutu/350 Nm obrtnog momenta pri 1.800 obrtaja; specifična snaga je 98 KS po litru zapremine
Performanse:
0-100km/h za 6,7 s dok je maksimalna brzina 240 km/h (149 mp/h),1/4 milje za 14,8 s

Piše: SAAB CLUB SRBIJA

Top Reviews

Video Widget

gallery