AktuelnoOnline plusVesti

Podmazivanje glavčine može poštedeti novčanik

3.01KPregleda

SAVET STRUČNJAKA: Zašto bi trebalo podmazati žleb glavčine frikcionog diska spojnice?

 

ŠTA TREBA OBAVEZNO ZNATI

  • Spojnica je jedna od najvažnijih komponenti automobila koja obezbeđuje prenos snage
  • Nekompetentna instalacija i neispravno servisiranje mogu dovesti do neželjenih kvarova
  • Nedovoljno podmazivanje može dovesti do korozije u žlebu glavčine
  • SACHS proizvodni program spojnica pokriva najveći deo vozila na evropskim putevima danas.

 

 

Komplet spojnica, koji uključuje zamajac za dve mase i potisni ležaj, jedna je od najvažnijih komponenti automobila za obezbeđivanje prenosa snage i obrtnog momenta na točkove. Kao i svi operativni delovi, spojnica je podložna habanju i zahteva periodične provere i zamenu. Važno je zapamtiti da neispravan servis i nepoštovanje najvažnijih pravila mogu drastično skratiti životni vek ove komponente.

 

 

 

ZF Aftermarket obuke u oblasti sistema za prenos snage bude veliko interesovanje. Mehaničari uče više o ključnim elementima koje ne bi trebalo zaboraviti, a koji mogu izazvati probleme koji dovode do skupih popravki, te pritužbi klijenata. Obuke se izvode u sveobuhvatnoj formi teorijskih i praktičnih radionica za bolje sticanje znanja iz ugla svakog pojedinca.

 

 

Najčešći uzroci kvara spojnice

 

Oštećenje može nastati usled konstantnog prevelikog opterećenja spojnice ili nepravilne upotrebe, poput vuče teške prikolice, chiptuning-a, neispravanog rada izvora struje, ali i oslanjanja noge na pedalu spojnice, što može dovesti do njenog brzog habanja.

 

 

 

Besprekoran i ispravan rad ostalih sistema igra podjednako važnu ulogu kada je u pitanju habanje spojnice.

 

Proklizavanje spojnice između frikcionog diska i potisne ploče ili površine zamajca usled prevelikog opterećenja može dovesti do lokalnog pregrevanja delova frikcionog diska usled trenja, kao i potisne ploče površine zamajca.

 

Tačke termičkog pregrevanja na površini potisne ploče zamajca povećavaju rizik od preskakanja spojnice ili, u ekstremnim slučajevima, čak i pojave pukotina na tarnim površinama potisne ploče ili zamajca, što na kraju može dovesti do oštećenja ploče spojnice.

 

 

Ostali mogući razlozi kvara spojnice su masne površine trenja, te curenje masti iz zaptivke radilice ili osovine menjača.

 

Prekomerna mast na ulaznom vratilu menjača ili na pilot ležaju, kao i curenje u centralnom radnom cilindru često mogu dovesti do kontaminacije površina trenja, što na kraju može dovesti do nižih vrednosti trenja između frikcionog diska spojnice i potisne ploče ili zamajca sa dve mase i na taj način do proklizavanja spojnice ili preskakanja spojnice.

 

Zbog toga je važno izvršiti detaljnu proveru kako bi se identifikovao i odmah rešio izvor problema. Čak i manji tragovi ulja i masti ometaju proces glatke upotrebe spojnice pri startovanju vozila.

 

Saveti za podmazivanje

 

 

 

Delovi spojnice će tokom vremena efikasno raditi samo ako se poštuju preporuke za podmazivanje. U suprotnom, neki od elemenata u sistemu odvajanja spojnice, kao npr. vođica potisnog ležaja, mogu biti podložni prevremenom habanju. Moderne spojnice sastoje se od elemenata koji obično ne zahtevaju podmazivanje. Jedini izuzetak predstavlja žleb glavčine frikcionog diska. Svaki SACHS komplet spojnice isporučuje se sa mazivom visoke efikasnosti – otpornim na temperaturu i pogodnim za visok površinski pritisak. Količina maziva dovoljna je da se jednom podmaže žleb glavčine i, ako je potrebno, vođica radnog cilindra. Bakarna i grafitna mast se ne preporučuju, budući da je potrebno da mazivo bude temperaturno otporno. Upotreba pogrešnog maziva može dovesti do nepravilnog rada spojnice..

 

Dobro je znati da ako žleb glavčine lamele nije podmazan, može doći do korozije usled trenja, što će dovesti do toga da spojnica ne odvaja u potpunosti, a samim tim i do pritužbi klijenta. Naročito je važno pravilno podmazati žleb glavčine lamele. Potrebno je podmazati ga sa svih strana, te pomerati frikcioni disk spojnice napred-nazad duž ulaznog vratila menjača i zatim ukloniti višak masti sa žleba glavčine lamele i ulaznog vratila menjača. U slučaju upotrebe previše masti koja ostane na glavčini, centrifugalne sile će je raspršiti na obloge spojnice tokom rada. Tako zaprljane obloge uzrokovaće preskakanje spojnice ili klepetanje. Bitno je da obloge budu savršeno čiste.

 

Adekvatno podmazivanje vođice omogućiće da se radni cilindar pomera glatko, bez preskakanja ili zaglavljivanja. Važno je napomenuti i da se radni cilindri novijeg tipa isporučuju sa plastičnom vođicom, koja nije pogodna za podmazivanje.

 

Glatko i optimalno funkcionišući sistem odvajanja spojnice obezbediće pravilan rad spojnice i time garantovati ispravno funkcionisanje menjača.

 

Sumiranje i najvažnija pravila zamene spojnice

 

ZF Aftermarket stručnjaci su  razradili mnogo osnovnih saveta i pravila za ispravnu ugradnju nove spojnice i njeno servisiranje:

 

  1. Od suštinskog je značaja da sve bude savršeno čisto. Čak i dodirivanje površine spojnice masnom rukom može dovesti do daljeg kvara poput preskakanja.
  2. Žlebovi glavčine lamele treba da budu pravilno podmazani.
  3. Ukoliko se nanese previše masti, centrifugalne sile će je raspršiti po površini spojnice što može dovesti do njegovog kvara.
  4. Pre montaže frikcionog diska spojnice, potrebno je proveriti lateralno odstupanje frikcionog diska.
  5. Da bi se izbegao rizik od oštećenja žleba glavčine frikcionog diska, prilikom ugradnje menjača, frikcioni disk i ulazno vratilo menjača trebalo bi da budu koaksijalno montirani bez primene sile. Potrebno je centrirati frikcioni disk precizno kako bi se izbegao rizik oštećenja prednje površine žleba glavčine.
  6. Vijci moraju biti zategnuti onako kako je to predvideo proizvođač – ukršteno i sa odgovarajućim momentom zatezanja. ZF Aftermarket stručnjaci preporučuju temeljno pregledanje sistema za otpuštanje/odvajanje kvačila i ako je to potrebno, razmatranje zamene istrošenih delova. Ako je vozilo opremljeno koncentričnim radnim cilindrom (CSC), u većini slučajeva biće potrebna zamena.

 

 

 

 

Pri zameni spojnice trebalo bi proveriti okolne elemente i površinu oko spojnice. Ako bilo koja od susednih komponenti ima znakove habanja ili loma, mora biti zamenjena

 

Proizvodi istog kvaliteta kao i delovi za prvu ugradnju

 

Za maksimalnu bezbednost i performanse, ZF Aftermarket preporučuje, pri servisu i popravci sistema kritičnih za bezbednost, upotrebu delova, koji su po kvalitetu isti kao i delovi za prvu ugradnju. Testirani u ekstremnim uslovima, kako u laboratoriji tako i na putu, Sachs frikcioni diskovi spojnica se proizvode od visokokvalitetnih, najsavremenijih materijala, dok kompleti spojnica čine proces zamene brzim i lakim. Pogodni su za sve popravke, budući da sadrže sve što je potrebno tehničaru, poput zamajca sa dve mase (DMF) ili potisne ploče. Osim toga, ZF Aftermarket podržava svoje partnere kroz sveobuhvatne tehničke informacije i programe obuke orijentisane na praksu.

 

SACHS spojnice, ako su pravilno odabrane, mogu se ugraditi u skoro svako vozilo, bez obzira na prethodno ugrađenu spojnicu.

 

 

 

Posetite sajt SACHS proizvoda: aftermarket.zf.com/pl/sachs i zapratite SACHS Polska  Facebook fanpage www.facebook.com/SACHSPoland/

Top Reviews

Video Widget

gallery