970_250_eko
Online plus

Oldtimer – Show, Budapest

562Pregleda

Kako napraviti posećenu sajamsku izložbu

Da se u Budimpešti u mesecu oktobru održava sajam oldtajmera, kojim se zatvara sezona skupova i nije neka vest.

Ipak, poseta ovoj manifestaciji prilika je da se detektuju razlike između oldtajmer scena u Mađarskoj i Srbiji, kao i da se izvuku pouke kako bi se, slična manifestacija mogla organizovati i kod nas.

Za početak, na delu je profesionalizacija. Naš domaćin Tamaš Kiš, napravio je firmu čiji je opis posla organizovanje događaja vezanih za starovremenska vozila. Izlagački prostor uporediv je sa Master centrom novosadskog sajma ili halom 4 beogradskog.

Osvrnimo se na trenutak na neke od istaknutih eksponata. Među 300 vozila izloženih u na „Oldtimer Showu“, u Budimpešti, pored mnogo atkrativnijih savremenika, značajno mesto zauzeo je Ford Model T. U Mađarskoj su veoma vezani za ovaj automobil pošto su u njegovoj kontrukciji učestvovalq dva njihova gastarbajtera u Americi: Jožef Galamb i Judžin Farkaš.

Na Opelovom štandu ukazala se jedinstvena prilika da rame uz rame vidimo predratni Kadett i njegovu sovjetsku varijantu Moskvič 400/420.

U Mađarskoj je sve veći broj radionica, koje se specijalizuju za restauraciju automobila. Njihovi štandovi na sajmovima oldtajmera jesu i te kako posećeni. Eto ideje za proširivanje delatnosti domaćih servisa!

O veštini mađarskih restauratora, kao i njihovm tesnim vezama sa snabdevačima delova iz Nemačke, možda govori i štand fanova marke NSU. Na njemu, u fabričkom stanju zatičemo originalni Princ 30 (1958-62) i legendarni Ro 80. Drugim rečima, ovakvi sajmovi, posredno, možda polako ali nezadrživo podižu kvalitet oldtajmer scene u nekoj zemlji.

Tajna uspeha ovakvog sajma leži u spajanju srodnih tema. Tako je ove godine „Oldtimer Show“ ugostio klasične traktore i parne mašine.

Gisella detalj i restaurator Attila Turi

1912. peštansko metalurško preduzeće Hofner i Šranc ušlo je u licencni aranžman sa čuvenom britanskom kompanijom Clayton and Shutlleworth. Od tada pa do nacionalizacije 1948. proizvođeni su traktori pod skraćenicom HSCS. Moto firme je glasio: Jednostavni – pouzdani – domaćinski!

Parnih mašina bilo je velikih i malih. Našu pažnju privukla je Gizella, minijaturna parnjača, majstorski ispit jednog mašin-bravara iz 1930. Njegov unuk je 2010. nastavio porodičnu tradiciju i restarurao ovog mini oltajmera.

Nostalgija je zajednički imenitelj svega izlоženog na ovom sajmu. Tako nije manjkalo ni starinskih igračaka, izrađenih u zaboravljenoj tehnici od presovanog lima. Danas kada se svaki čas diže buka oko bezbednosti igračaka, nekadašnja deca deluju kao heroji koji su svaki dan, nosili glavu u torbi, rizikujući da se zaraze tetanusom.

Kemping

Vratimo se veselijim temama, kao što su na primer, godišnji odmori. Izloženi kamperi i odgovarajući asesorar ( Ruski mini TV, Sokol tranzistor i Tokajac) potvrda su da su letovanja u periodu „Gulaš socijalizma“ bila naprosto nezaboravna.

Postavka vojnih vozila , najava je sajma iduće godine kada će biti održana kombinovana izložba oltajmera i militarije.

Naravno, nijedan sajam ne može biti kompletan bez hostesa. Angažovanjem kostimografskih kapaciteta peštanskih pozorišta , posetiocima je dočarano kako su hostese izgledale na auto sajmovima od recimo 1911. do 1929. Ovde imam jednu malu zamerku. Dame u balskim haljinama sa početka 20. veka, paradirale su pored automobila iz četrdesetih i pedesetih. Zapravo nema veze, na ovim prostorima, lepim devojkama, opraštaju se mnogo gore stvari.

Iduće godine tokom vikenda od 11.-13. aprila „Oldtimer Show“, otvoriće sezonu skupova. Nadamo se većem učešću klubova iz Srbije.

PS. Kao i uvek, odlazak naše ekipe na „Oldtimer Show“, pomogla je kompanija Radun Avia.

Miroslav Schossberger

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery