AktuelnoPRVesti

Od lego modela do hibridne inovacije

1.31KPregleda

Renault E-TECH i LEGO kockice

 

Kombinacija dugogodišnjeg iskustva u razvoju električnih vozila i Formuli 1, entuzijazma i strasti vlastitih inženjera, kao i razvojnih i kontrolnih timova, pomogli su Renaultu da razvije inovativni hibridni motor E-TECH.

 

Ono što je manje poznato jeste neobična i posebno inspirativna priča o njegovom nastanku. Sve je počelo sa modelom izrađenim od LEGO kockica, o čemu nam je više otkrio Nicolas Fremau, Renaultov stručnjak za arhitekturu hibrida.

 

 

Renault je u trenutku predstavljanja svog električnog vozila 2010. istovremeno nastojao da razvije hibridnu tehnologiju koja će umnogome olakšati prelazak šireg kruga kupaca na potpuno električna vozila. Inženjeri i stručnjaci su iz tog razloga  morali da predlože upravi kompanije idealno rešenje koje ispunjava sledeće zahteve: pristupačno, lagano, prikladno za vozila svih veličina i sa minimalno 50 km potpuno električnog dometa. Drugim rečima, novi pogon je trebao da osigura efikasnu hibridizaciju svih modela.

 

Razviti pristupačan i istovremeno jednostavan hibridni pogon za Mégane i Clio bio je pravi izazov”, Nicolas Fremau, Renaultov stručnjak za arhitekturu hibrida

 

Sastavi, izbuši, zalepi

Za Nicolasa Fremaua glavni deo pogona svakako je električni motor; to je karika koja pokreće vozilo. Ali kakav menjač bi mogao da se kombinuje sa termičkim i električnim motorom? Budući da je čitav sklop morao da bude jednostavan, kompaktan i lagan, Fremau je osmislio radikalno rešenje: menjač bez spojke i sinhronizacije stepena prenosa. Postoji tehnologija koja to omogućava, „dog-clutch” menjač koji se koristi u auto-moto sportovima.

 

 

Kad sam video svog sina kako se igra sa LEGO Technic zupčanicima kod kuće, pomislio sam da to baš i nije toliko različito od onog što bih ja želeo da radim. Zato sam malo po malo kupio sve delove koji su mi bili potrebni za sastavljanje pogona.“

 

Nicolas Fremau je iskoristio Božićne praznike kako bi na osnovu skice inovativnog trostepenog menjača sastavio model od LEGO kockica. „Želeo sam pre svega da napravim model kako bih shvatio šta trebam da učinim. Nakon dvadesetak sati rada pod budnim okom mog sina koji nije skrivao iznenađenje, u tome sam i uspeo” obašnjava Fremau.

 

Ali za razvoj novog pogona nije bilo dovoljno samo složiti kockice. Nicolas je morao da sastavi različite osovine i prenosne prstenove, da ih zalepi i izbuši kako bi mogli da se ugrade u nosače, da bi na kraju pokrenuli celu stvar… To je bio pravi inženjerski posao koji mu je omogućio da „uživo” testira različite načine rada dva motora. Šta više, došao je do zaključaka koje nije imao u vidu u teorijskoj analizi. To je osnažilo njegovo uverenje da je sa ovim prototipom, nesumnjivo najjeftinijim u Renaultovoj istoriji, na dobrom putu. Bilo je to podjednako iznenađujuće i neočekivano koliko je i samo tehničko rešenje bilo inovativno.

 

 

Ako možemo da napravimo prototip od lego kockica…

Ali šta će na sve to reći direktori kojima je predstavljen ovaj model, Rémi Bastien i Gérard Detourbet (koji je umro 2019. godine), „otac” prve Dacijine palete vozila koji je znao sve o jednostavnim, jeftinim rešenjima? Niko nije mogao da zna.

 

Renault je oduvek imao vrlo otvoren pristup, posebno kada su u pitanju istraživanja. Ali onog dana kad sam predstavio model vodji projekta Gérardu Detourbetu i direktoru istraživanja Rémiju Bastienu, nisam znao kako će da reaguju. Kružili su oko modela, dodirivali ga i ubrzo shvatili da se pred njima nalazi prava stvar. Zauvek ću pamtiti reči koje je Gérard Detourbet tada izrekao: ‘Ako možemo da ga napravimo od LEGO kockica, sigurno će funkcionisati!’”

 

Ali takvo odobrenje nije palo sa neba. Nicolas i njegove kolege su morali da se obavežu da će ovaj koncept zaživeti u primeni za samo 18 meseci! „Bio je to izazov za čitavo odeljenje istraživanja i inženjeringa. Morali smo da angažujemo ljude sa pravim veštinama u području upravljanja, mehaničkog dizajna itd.” priseća se Nicolas Fremau.

 

Za mali tim stručnjaka koji ispisuje hibridno poglavlje Renaultovog inženjerstva, najteži deo je tek počeo.

 

 

Top Reviews

Video Widget

gallery