Online plus

Kinesko tržište

2.11KPregleda

Svi igraju kako Kinezi sviraju

Da je pre ravno 30 godina neko u Kini javno progovorio kako će se u dalekoj 2013. godine svi svetski proizvođači utrkivati da bi im ponudili svoje modele, rukovodstvo najmnogoljudnije nacije bi se sa takvim izdajnikom obračunalo po kratkom postupku! Metak u potiljak!

Taj isti da je takvu tvrdnju izneo proizvođačima sa starog kontinenta bio izolovan u ludnici najvišeg stepena bezbednosti!

Desilo baš to što je retko ko očekivao a još manje smatrao mogućim. Kinezi su zaista preplavili ceo svet i možda nisu jedini kojima se vozila mogu prodati ali su sasvim sigurno oni koji trenutno kupuju najviše.

Ajd što kvantitativno stvaraju takve uslove zbog koji su najluksuzniji brednovi morali da se orijentišu na hiperodukciju koju do tad nisu ni sanjali, već što u tom silnom kvantitetu procentualno najkvalitetniji i najskuplji modeli najzastupljeniji na tržištu. Sve što se zamisli i proizvede, suportno ekonomskoj krizi se i proda na teritoriji većeg dela Azije. Više se ne postavlja pitanje prodaje već je jedino važno rešavanje nagomilanih rezervacija Kineza koji žele da se izdvoje skupocenim automobilima u zemlji koja ironično i dalje ima 20% stanovništva ispod granice siromaštva.

VW
Najveći Nemački proizvođač automobila mudro koristi ogroman privredni rast Kine. Nasuprot konsantnom padu ili u najboljem slučaju stagnaciji u Evropi, VW na zelenu granu (uz prodaju u Americi), izlazi sa kvotom od 856,900 prodatih vozila na Kineskom tržištu. Potražnja Kine za Volkswagenom je samo u septembru tekuće godine povećana za celih 7% u odnosu na prošlu godinu! Prodaja Audija beleži još bolje pokazatelje sa rastom od 10%, a problematično dete VW konglomerata, Seat, takođe beleži rast od 14% što je u njegovom slučaju jedino tržište gde je zabeležio pozitivan rezultat. I iz Škode se zadovoljno smeškaju jer je u septembru isporučila 86,600 vozila i time napravila rast potražnje od 3%.

U Porsheu ističu da su prezadovoljni prodajom celokupne game počevši od masivnog Cayena, preko Panamere i malenog sportiste Caymana. Sada im je cilj da ikonu brenda, moćnu seriju 911 približe Azijskom tržištu. Samo u prošloj godini rast potražnje na Kineskom tržištu merio se sa 28% dok će ove i narednih godina on biti negde oko 15%! Zbirno gledano na ove brojke, nije teško zaključiti da će zbog tržišta u Kini proizvodnja Porschea dostići dvostruke brojke u narednih par godina. Ipak spavanja na lovorikama nema. Ultra sportski model 918 spyder hibrid, manja verzija Cayena te gradski terenac simpatičnog imena Macan, imaće priliku da se istaknu u okršaju sa ostalim brendovima . U ovoj godini ukupna prodaja Porsche je dosegla 150 hiljada primeraka, a zahvaljujući planovima vezanih za Kinu, naredne godine je zacrtano čak 200 hiljada automobila!

BMW
Još jedan Nemački gigant na sva zvona zvoni uspesima koje beleži na najbrže rastućem tržištu sveta. Za prvih 9 meseci tekuće godine BMW je zabeležio impresivnih 20% rasta. Konačni zbir iznosi negde oko 285 hiljada prodatih vozila zajedno sa Mini i Rolls-Roys modelima. Vodeći ljudi komapanije već najavljuju da to nije vrhunac već samo odskočna daska za postizanje još boljih rezultata u narednoj godini!

Gledajući na ove brojke nije preterano reći da tokovi kapitala i preraspodela moći lagano ali veoma sigurno menjaju svet kakav mi poznajemo. Dok se za najluksuznije brendove svetlost na zapadu gasi, na istoku im se rađa novo sunce spasa i prosperiteta u zemlji koja ima najveću armiju radne snage sa jednim od najmanjih prosečnih primanja i najtežim uslovima rada.

Dok tržišta sa jakim uporištima liberalnog kapitalizma lagano propadaju, dotle se na drugoj strani rađa jedan novi oblik kapitalizma velikih brojki sa jakim tendencijama ka raslojavanja između stotinak hiljada vlasnika ovih skupocenih automobila i više od milijardu onih koji rade 12 sati u fabrikama ili čupkaju pirinčana polja za nekoliko desetina dolara mesečno.

Dok Kina procveta i precveta u narednih desetak godina, Evropa će se zaželeti novih automobila i tako u krug.

Bogati će biti još bogatiji, siromašni još siromašniji… A mi tu negde, uglavnom nigde!

P. Ivić

Top Reviews

Video Widget

gallery