AktuelnoOnline plusVesti

Kina tuče Japan u izvozu automobila

3.81KPregleda

Kako je svetska auto industrija pucala sebi u noge?

 

 

Više nije pitanje da li će korporacijski debilizam i arogancija velikih brendova uništiti standardnu automobilsku industriju, već je pitanje samo kada će se to desiti

 

 

Šokantne vesti stižu sa automobilskog istoka. Iako se to moglo videti i „golim okom“ u minuloj godini, ovih dana vidimo i zvanične brojke: Izvoz automobila iz Kine dostigao je u toku 2023. godine 4,1 milion vozila (+63,7% u odnosu na 2022.) što sugeriše da bi već ove godine Kina po broju izvezenih automobila premašila Japan.

 

 

 

 

Rast prodaje je zabeležen i na domaćem tržištu, pa je Kina ukupno u 2023. proizvela preko 30 miliona automobila, sa rastom od 12% u odnosu na 2022.

 

Istovrđeno zabeležen je i fascinantan uspon proizvodnje hibridnih i električnih modela koji sada zauzimaju četvrtinu svih prodatih vozila (24%), što znači da je u Kini prošle godine proizvedeno blizu 8 miliona električara.

 

 

 

 

 

Za 2024. najave su da će rast izvoza automobila iz Kine biti preko 20% , što bi prema projekcijama iznosilo najmanje 5 miliona novih kineskih automobila na putevima prvenstveno Evrope, Azije i Rusije.

 

Treba naglasiti da bi broj izvezenih automobila u 2023. bio sigurno još veći da ne postoje ozbiljni limiti sa kapacitetima brodskog, mahom kontejnerskog transporta automobila.

 

 

 

 

Prema našoj analizi pomorskog saobraćaja, u ovom trenutku Kina gradi desetak velikih tkz. „Ro-Ro“ brodova specijalizovanih za prevoz hiljada vozila u jednoj plovidbi, što znači da je sve ovo u 2023. bio samo povetarac, jer ozbiljan talas iz Kine tek stiže.

 

A šta za to vreme radi okoštala evropska auto industrija, očigledno nedorasla ovom izazovu sa Istoka? Svakako, najmanje se bavi suštinom već samom sobom:

 

 

– Lobira da se političkim odlukama i carinama onemogući konkurentnost automobila iz Kine (trgovinski rat u najavi) 

 

 

– Pokušava da vrati proizvodnju komponenti bliže fabrikama automobila kako bi smanjila zavisnost od Kine

 

 

– Deli milionske bonuse tropa menadžerima 

 

 

– Pokušava da napravi konkurentan električni model

 

 

– Uvodi sankcije Rusiji i povlači se sa najvećeg svetskog tržišta

 

 

Upravo u ovim stavkama leži odgovor kako su pucali u svoje obe noge. Što iz bezumne politike, što iz pohlepe, iz pametnih odluka i dugoročnih planova sigurno nije.

 

 

Prvi pucanj 

 

Prvi pucanj je odjeknuo onog trenutka kada su se zvaničnici VW na jednom salonu automobila u Ženevi pre desetak godina pred Lidijinim i mojim očima smejali Elonu Masku i Tesli.

Frau Piroski, Musk ist laechelich, er kan kein Auto bauen“ (Gospođo Piroški, Mask je smešan, on ne zna da napravi automobil).

 

Drugi pucanj

 

Pucanj u drugu nogu je usledio kada su pod političkim pritiskom uveli za njih pogubne sankcije Rusiji napustivši milionski vredno tržište, istovremeno upravo iz pohlepe ustupivši na mala vrata znanje i tehnologiju kako se proizvodi automobil. Podsećamo, svi veliki brendovi u Kini imaju svoje partnere, zajedničke firme i proizvodnju, pa nije ni čudo da je danas jedan MG4Electric, zapravo klonirani ID.3 sa značajno boljim performansama.

 

Kina je sve to to itekako iskoristila, napravila dobre automobile i dobar deo ovogodišnjeg izvoza upravo usmerila u neiscrpno Rusko prostranstvo. A tek će, jer svakim izvezenim automobilom bivaju sve jači i jači i moderniji.

 

 

 

 

Već sada jedan Chery u svojoj najmodernijoj fabrici sa 40 radnika u smeni i nebrojeno robota proizvodi 700.000 automobila godišnje. Na ovo Evropa nema odgovora, osim političkog, jer valja sačuvati bonuse, dividende, privilegije, socijalne programe, tople obroke, trinaestu platu. Tužno ih je gledati u sopstvenom propadanju.

 

 

Kada „Ro-Ro“ brodovi krenu ove i iduće godine masovno iz Kine prema Evropi, očekujem i treći pucanj samoranjenog diva! Ovog puta u sopstvenu glavu…

 

 

Ko bi rekao, izgleda da je drug Marks pre 150 ipak bio jako u pravu i video sve ovo.

 

Jedini koji su sve ispravno shvatili trenutak sadašnji ali i budući i na vreme reagovali su Dacia i sa druge strane Carlos Tavares.

 

 

 

Prvi se drže jeftinog masovnog evropskog automobila koji je već najprodavaniji u Evropi (Dacia Sandero).  Drugi je grupisao velike brendove (Fiat, Opel, Peugeot, Citroen) i kao takav Stelantis poveo u dobrom pravcu i bar za sada ga vidim kao jedinog čoveka sa vizijom, na koji način dobrim a jeftinijim brendiranim električarima odgovoriti Kini.

 

 

 

 

Ima tu malo i neke kosmičke pravde, jer će baš Fiat Panda Electric stići iz Srbije, a koja je kao i uvek na vetrometini svetske politike a na periferiji ekonomije.

 

 

BONUS VIDEO: MG4Electric-koliko čvaraka troši na 100 km

 

Tekst: Miodrag Piroški

 

 


Foto: Lara Piroški

 

 

Video: Miroslav Šosberger

Top Reviews

Video Widget

gallery