AktuelnoOnline plusVesti

GAZ M20-Pobeda

6.1KPregleda

Pobeda: Prvi SUV kupe nisu izmislili Bavarci

 

GAZ M20 Pobeda bio je automobil koji je četrdesetih godina prošlog veka uneo tehnološku revoluciju u auto industriju Sovjetskog Saveza. 

 

 

Nakon Staljingarada- Staljin 

 

Iako su prve skice nastale još 1940. godine, konkretan razvoj ovog modela otpočeo je tri leta kasnije u Automobilskom zavodu u Gorkiju (danas Nižni Novgorod), znači taman nakon prekretnice na boljnom polju kod Staljingrada.

 

Novi model je trebao da se zove „Rodina“ u prevodu domovina. Radnici u fabrici su navijali za naziv „Pobeda“. Njima se pridružio i sovjetski lider Staljin rekavši da ne želi da čuje da neko udje u prodavnicu automobila i pita „Pošto je Domovina“.

 

 

Josif Visarionović je takodje presekao dilemu u korist četvocilindarskog motora, mada su inženjeri predlagali mašinu sa 6 cilindara. 

 

 

Dečije bolesti 

 

Prototip je bio spreman pred jubilej Oktobarske revolucije 1944 . Prvi serijski primerci silaze sa proizvodnih 21.juna 1946.

 

 

Pobeda je bila prvi sovjetski automobil sa migavcima i električnim brisačima (na trulom Zapadu još su modi bili mehanički ili vakumski).

 

Sve četiri kočnice su bile hidrauličke a u serijsku opremu ulazio je i radio. Sam stajling automobila imao je kao ispiraciju Opelov Kapiten.

 

Dizajn potpisuje Venjamin Samolov, kreiravši jedan od prvih automobila ponton forme čak deceniju pre Mercedesa.

 

 

Sa druge strane veliki broj mehaničkih komponenti preuzet je sa GAZ-a M11 što je zapravo bio licencni Ford Model B koji se u Americi proizvodio od 1932. do 1934.

 

Početak proizvodnje prate tipične teškoće posleratne ekonomije. Fabrika nije imala prese da panel karoserije proizvede u potrebnoj dužini pa je više manjih delova naknadno letovano. To ne smo što je povećalo težinu vozila za 200 kg let mase, nego je dovodilo i do curenja vode i korozije. Čelik koriščen za karoseriju neretko je bio onaj što bi u svakoj ozbiljnoj industiji nazivali škartom.

 

Do oktobra 1948. skopljno je svega 700 automobila.

 

Vlada izdaje dekret kojim se zahteva otklanjanje manjkavosti u proizvodnji a direktor fabrike je smenjen.

 

 

 

Unaprednjen model ulazi u proizvodnju 1949. godine nakon 346 konstrukcionih i 2000 izmena na alatima za proizvodnju.

 

 

 

Za gornji ešelon Varšavskog pakta i dalekoistočne prijatelje
Pobeda će se u Sovjetskom savezu proizvoditi u više verzija sve do 1958.

 

 

Agregat od 2.1 litra je zaprvo bio licencna verzija Chryslerovog motora oznake D5.

 

Broj konja ispod haube je povećavan od 50 na 52 i konačno na 55. Sitni ristajling zahvati pratili su mehanička poboljšanja.
1955. pojavljuje se izdanje M72 sa pogonom na sva 4 točka pozajmljenim od terenca GAZ 69.

 

 

 

Čak 14 panela je dodato na karoseriju kako bi se ojačali pod, ram, vrata i krov. Kako god bilo, Pobeda u formi M72 je uz Willys Jeep Station Wagon ili eventualno Renault Colorale, jedan od prvih SUV-ova. 

 

 

 

 

Zbog padajuće linije krova „Pobeda“ je najavila moguću formu SUV coupea koju će BMW proslaviti 2008. sa modelom X6.

 

 

Proizvodnja Pobede uz raznorazna usavršavanja nastaviće se u Poljskoj sve do 1973. pod nazivom FSO Warszawa. U Kini je ovaj automobil poznat kao Yuejin CN-750 a u Severnoj Koreji po imenom Kaengsaeng Achimkoy.

 

 

Tokom 2015. godine grupa ruskih oldtajmerista obeležila je završetak drugog svetkog rata pohodom kolone ovih automobila na Berlin pod sloganom “Pobeda jedna za sve”.

 

Juna ove godine stigla je i najava iz Rusije da se razmišlja da se u modernoj formi obnovi ime Pobeda.

 

Bonus video: Pobeda u Novom Sadu

 

 

 

Miroslav Schossberger
Fotografije: Vrele Gume arhiva

 

Top Reviews

Video Widget

gallery