Automobilska sedišta su danas bolje opremljena nego što su to pre nekoliko decenija bili kompletni automobili
Ona nude širok spektar na planu dizajna, podešavanja i tehnologija, dok se u isto vreme konstruišu i testiraju po veoma rigoroznim standardima.
Neoliko tipova je razvijeno, od onih osnovnih, „ogoljenih“ sedišta, pa do sportski inspirisanih verzija. Ipak, sva se ona drže istih osnovnih principa i struktura, koje obezbeđuju visok nivo komfora i bezbednosti, integrišući najnovije tehnologije, dizajnerske trendove i moderne materijale.
Konstrukcija se razvija tako da obezbedi brojna podešavanja i omogući viši nivo komfora. To se postiže upotrebom lakih ali izuzetno robusnih materijala, da bi se maksimizovala bezbednost, bez potrebe za dodavanjem nepotrebne suvišne mase.
Osnovni materijal unutar sedišta se takođe promenio. Od običnog sunđera koji se koristio u prošlosti, došli smo do kompleksnih kompozitnih materijala koji su gušći i pružaju bolji komfor, uz brojne ortopedske atribute.
Kada govorimo o spoljašnjosti, različiti materijali se koriste za presvlačenje, pre nego što se temeljno ispitaju i analiziraju pod ekstremnim uslovima, kao što je između ostalog intenzivno izlaganje sunčevoj svetlosti.
Mada su sistemi grejanja sedišta dostupni od kasnih šezdesetih, kada je Cadillac ovu opciju uključio u de Ville, bilo je potrebno nekoliko decenija da postanu „mejnstrim“, s tim što velika većina proizvođača danas u ponudi ima tu opciju, bilo kao standardnu ili u okviru dodatne opreme.
Takođe, mnoge kompanije nude ventilirajuće površine, eliminišući na taj način onaj neprijatan osećaj „pečenja“ kada uđemo u automobil tokom vrelog sunčanog dana. Podešavanja pozicija sedenja su sada krajnje složena, s tim što su proizvođači fokusirani na obezbeđivanje optimalnog komfora za putnike, bez obzira na njihovu visinu ili težinu.
Lumbalna podška je takođe ušla u široku primenu. Premijum sedišta sada poseduju funkcije masaže, a proizvođači poput Forda poseduju razvijene modele sedišta koja se mogu oboriti i podesiti tako da vlasnici mogu komforno odremati unutar vozila.
Bezbednosni zahtevi eksponencionalno rastu poslednjih decenija, tako da većina prednjih sedišta danas poseduje vazdušne jastuke koji štite grudni koš putnika u slučaju sudara. Sva sedišta sada imaju naslone za glavu, nešto što je pre par desetina godina bila opciona oprema, rezervisana za kupce s dubokim džepom. Većina premijum proizvođača u ponudi ima aktivne verzije, koje se automatski prilagođavaju u slučaju sudara.
Sportska sedišta odlikuju laki, integrisani nasloni za glavu koji su dizajnirani za ekstremnija opterećenja, nakon stotina sati raznoraznih testiranja i simulacija u najzahtevnijim situacijama, da bi se obezbedilo da na najefikasniji način spreče povrede nastale trzajem vrata, do kojeg dolazi tokom bočnih ili sudara otpozadi.
Na kraju, pre nego što krenu u serijsku proizvodnju, prototipovi se temeljno ispituju i testiraju. Inženjeri obezbeđuju da sedišta budu udobna za bilo koji tip telesne građe i gabarita u različitim uslovima vožnje. Materijali se podvrgavaju ekstremnim testovima istezanja, da bi se osigurala njihova trajnost na duge staze. Takođe simuliraju se i različiti temperaturni uslovi, da bi smo se uverili da tekstura i boja ostaju nepromenjeni nakon dugog niza godina eksploatacije.
U prošlosti, sedišta nisu bila ništa drugo do osnovnih površina koje su pružale vozaču i putnicima ograničenu dozu komfora. Sa samo par podešavanja pozicije sedenja i nekoliko bezbednosnih detalja koje su morala da zadovolje, sedišta nisu predstavljala integralni deo razvoja automobila.
Sve to se značajno promenilo u modernim vremenima, s ubrzanom evolucijom industrije i njenom misijom poboljšavanja komfora, bezbednosti i kvaliteta izrade proizvoda koji su u isto vreme morali da budu prijatni oku.
Danas sedišta poseduju tehnologije koje su praktično, ne tako davno, bile deo naučno-fantastičnog domena, dok autonomni automobili polako ali sigurno postaju realnost. Ono što sa sigurnošću možemo predvideti je da će vozila u bliskoj budućnosti biti još svestranija i udobnija nego što su to danas.
Vrele Gume