Nezavisna istraživanja otkrivaju kojim modelima najbrže pada vrednost
Čim novi automobil izađe iz salona, odmah gubi dobar procenat maloprodajne cene. Dok vrednost vozila nastavlja da se smanjuje tokom vremena, nekim brendovima ona brže pada. Da bismo utvrdili kojim brendovima automobila najviše pada vrednost, analizirali smo više od 72 miliona jedinica podataka između 2019. i 2022. godine u SAD, Evropi i Australiji. Evo šta su glavni zaključci:
Porsche najbolje drži vrednost
dakle oni zadržavaju najveću vrednost kad se najniža tržišna vrednost automobila oduzme od početne cene. Tako će, na primer, Porsche izgubiti samo 64,4% svoje vrednosti tokom godina, dok će Lexus izgubiti 89,9% svoje vrednosti.
„Iako Porsche proizvodi sportske automobile, njegovi modeli su dovoljno praktični za svakodnevnu vožnju. 911 je verovatno jedan od najlegendarnijih automobila u automobilskoj istoriji, sa ogromnim brojem obožavalaca. Nije ni čudo što je potražnja veća od ponude. Poršeovi automobili su pouzdani, izdržljivi i imaju prepoznatljiv izgled koji privlači kupce“, objašnjava Matas Buzelis iz firme carVertical.
Klasičniji brendovi, kao što su Hyundai i Toyota, takođe se pojavljuju među vozilima sa visokom preostalom vrednošću.
Ta vozila su pristupačnija i obično imaju niže troškove održavanja, što povećava njihovu poželjnost među kupcima polovnih automobila.
Dok neki premijum brendovi kao što su Jaguar, Land Rover i Lexus imaju tendenciju da im manje pada vrednost, to nije uvek slučaj.
Mnogi premijum brendovi automobila gube više vrednosti u odnosu na svoje jeftinije konkurente
Kao što grafikon pokazuje, brendovi automobila kojima najviše pada vrednost tokom godina su Chrysler, Audi i Seat. Na primer, maksimalni pad vrednosti novog Chrysler-a će na kraju biti -96,8% (u proseku za 25 godina), što ga čini brendom koji gubi većinu svoje vrednosti na tržištu. U stvari, oko polovine brendova na lošijem kraju ove tabele pada vrednosti automobila su premijum klase. Iako potrošači vole Infiniti, BMW i Volvo, njihova vrednost se vremenom značajno smanjuje.
BMW gubi 93,8% vrednosti za 21 godinu
Radi poređenja, automobili marke Toyota dostižu najnižu vrednost sa 19 godina kada gube oko 88,7% vrednosti.
Koji faktori uzrokuju te razlike?
„BMW i drugi brendovi luksuznih automobila obično imaju funkcije i tehnološka poboljšanja koja kupci polovnjaka ne cene. Ako možete da priuštite novi BMW, Mercedes-Benz ili Land Rover, verovatno želite sav luksuz i inovacije koje možete da dobijete. Osoba koja traži polovan automobil daje prednost ceni i troškovima održavanja u odnosu na sve nepotrebne funkcije.
Zato je polovna Tojota za mnoge kupce privlačnija od BMW-a“, kaže M. Buzelis
Vlasnici Audija (-96,2%), Seat-a (-95,8%) i Škode (-95%) takođe ne treba da očekuju da dobro prođu prilikom prodaje svojih starih vozila.
Polovni automobili dostižu najnižu vrednost u različitim fazama
Prema istraživačima kompanije carVertical, prosečna starost vozila kojima je najviše pala vrednost je 20–23 godine. Međutim, različiti brendovi automobila dostižu najnižu vrednost u različitim fazama.
Porsche i MINI najmanje koštaju kad napune 15 godina. Kad dostignu to godište, vrednost ponovo počinje da im raste. Dobro očuvani modeli mogu biti vredna investicija. Isuzu, Suzuki, Kia i Dacia su u suprotnoj priči – dostižu cenovno „dno“ sa 30 godina.
Ako se neki model smatra raritetom, vrednost tog automobila može značajno da raste tokom vremena. Devedesetih, BMW je napravio samo 891 jedinicu modela M5 E34 Touring. Njih 20 je imalo posebno ime – Elekta – i pravljeni su za italijansko tržište. Pored 3,8-litarskog motora od 335 KS, ovi karavani su takođe imali naročitu boju karoserije i dizajn enterijera. Naći polovnu Elektu danas je kao traženje igle u plastu sena. Ljubitelji automobila treba da budu spremni da potroše najmanje 100.000 USD ako misle da je parkiraju u svojoj garaži.
Dok će običan automobil verovatno završiti na deponiji za 20–30 godina, Porsche ili Jaguar sa dokumentovanom servisnom knjižicom i besprekornom istorijom vremenom može postati još vredniji.
1 Komentar
Comments are closed.
To je relativan pad cijene, međutim nas automobil košta u nekom apsolutnom iznosu. Ako poredimo apsolutne iznose premium i običnih auta onda je to zastrašujuće…