Twingo i njegovi preci
Zbog lansiranja novog Twinga, hajde da se osvrnemo na istoriju malih Renault automobila, od kojih je svaki uspešno odgovorio na promene u društvu i još uvek zauzima posebno mesto u srcima vozača.
1946.: 4CV, prvi mali Renault koji je izazvao masovnu pažnju
Nekoliko meseci od kako je rat završen, Evropa počinje da se obnavlja i stanovništvo ponovno razmišlja o budućnosti.
Za one koji na putevima uživaju u novoj slobodi 4CV je idealno rešenje. Sa pogonom na zadnje točkove, dizajniran u tajnosti tokom rata, bio je dovoljno prostran za porodicu i pripadajući prtljag. Konkurentan u ceni, privlačan i jednostavan, 4CV je obeležio posleratno vreme, posebno popularan među pripadnicima radničke i srednje klase. Iako je zbog hromiranih lajsni napred, očigledno bio načinjen da asocira na Fiatovog Topolina (malog miša), u Nemačkoj je prozvan „kremšnita“.
1961.: Renault 4L, prvi „automobil za život“
U posleratnom „bumu“ ekonomija se oporavlja i životni standard se popravlja uz dostupnost nove robe široke potrošnje, uključujući i automobile. Porodice izlaze, uživaju u slobodnom vremenu, putuju istražujući otvorene prostore.
Stvoren za takve porodice Renault 4L će postati legenda sa svojim revolucionarnim i praktičnim vratima prtljažnika. Renault 4L, prvi pravi „automobil za život“, prodat je u više od osam miliona primeraka širom sveta između 1961. i 1992.
1972.: Renault 5, duh iz 1968.
U osvit 1968., Evropljani uživaju veću slobodu i njihove aktivnosti u slobodno vreme i putovanja postaju sve raznovrsniji.
S prvom naftnom krizom 1973., Renault 5, s niskom potrošnjom goriva (4,5 l/100km pri 90 km/h), stiže u pravom trenutku. To je nova vrsta malog automobila, atraktivna i svestrana, sa „pametnim“ branicima od sintetičkih materijala za zaštitu pri parkiranju. Sredinom 1980-ih, Renault menja Renault 5 sa Super 5. Proizvedeni u 8,5 miliona jedinica od 1972. i 1996., Renault 5 i Super 5 su uživali dugu karijeru i zadržali posebno mesto u srcima vozača, a sportske verzije R5 Alpine i R5 Turbo su stekle legendarni status.
1993.: Twingo, „otporan na krizu“
Kriza se nastavila, ekonomija je potkopana u krahom berze, a cena goriva raste zbog zalivskog rata. Ipak, „Berlinski zid“ je nedavno pao, otvarajući novu budućnost za Evropu.
A onda je došao Twingo, spoj reči „twist“, „swing“ i „tango“. Prvi mali „single-box“ automobil na tržištu, ultra-kratkog „nosa“ i korisne dužine kabine od 1,78 m. Novi model je postigao neviđeni uspeh na otvaranju na Pariskom salonu automobila, kao Renaultov mali, „otporan na krizu“ automobil. Sa svojim modularnim dizajnom i svestranošću, Twingo je pogodan za sve vrste automobilizma, kako otvorenom putu tako i u gradu.
Danas: Twingov večni optimizam
U ovom novom, globalizovanom svetu, novi Twingo će izboriti svoje mesto i, nadamo se, izmamiti osmehe. Zabavan i izuzetno poktretljiv, mali spolja, a velik iznutra, novi model je dizajniran za grad, uz radijus skretanja od 4,30 metara. Novi Twingo je dostojan naslednik Renaultovih klasičnih malih automobila, hvalisav na svoju prepoznatljivost i poput svojih prethodnika, inovativan, i „pun duše“.
Kao što Žan-Luj Lube (Jean-Louis Loubet), istoričar i stručnjak za automobilski svet, kaže: „Renault automobili su prvi uzimali u obzir nove zahteve zbog promena u društvu. Renault uvodi novine i dizajnira vozila koja obeležavaju svoje vreme“.
Bez obzira na doba, Renault kroz svoje gradske automobile nastavlja da prenosi optimizam i stvara istoriju. Sledećí udar automobilske svežine (novi Twingo) Renault planira za Septembar 2014.
Tekst priredio: Smail Ališić
Fotografije: Renault, VG Arhiva