Sportista sa trokrakom zvezdom u srcu
Mada mnogi marku iz Štutgarta smatraju sinonimom za udobnu i „lenju“ vožnju, ne zaboravimo, prvi Mercedes je bio trkački automobil
Upravo to nasleđe sledi najnoviji model sa „trokrakom zvezdom“, Mercedes AMG GT, koji konačno ulazi u segment vrhunskih sportskih automobila u kome već dugo vlada Porsche 911. GT je drugi model razvijen u potpunosti od strane Mercedes-AMG divizije. Motor je prednje centralno postavljen sa menjačem i diferencijalom u istom kućištu i inteligentnom lakom konstrukcijom. To predstavlja odličnu osnovu za dinamičnu sportsku vožnju. U skladu s tim, kreiran je i novi AMG 4,0 litarski V8 biturbo agregat. Ovo je prvi sportski automobil sa interno postavljenim turbo punjačima („hot inside V“) i suvim karterom sa dve izlazne snage: 462 KS za GT i 510 KS za GT S.
AMG GT poseduje sve što se očekuje od jednog Mercedesovog sportskog modela, od karakterističnog stajlinga, vrhunske tehnologije i optimalne distribucije mase, do sjajnog motora.
Iz stanja mirovanja do 100 km/h dolazi za 3,8 sekundi uz maksimalnu brzinu od 310 km/h. Uz nedvosmisleno vrhunsku voznu dinamiku, ovaj automobil je kao stvoren za brze krugove na stazi, pa iz tog razloga jedva čekamo da vidimo kako će proći sa Porscheovim „snagatorima“ iz 911 porodice.
Prepoznatljiv eksterijer
Spolja, novi model sa svih strana „javlja“ da je reč o jednom sportskom Mercedesu. U igri su karakteristične proporcije, koje odaju pripadnost, i lepo oblikovane površine, koje naglašavaju vrhunski kvalitet izrade. Nema sumnje, Mercedes je uspeo da u novu, modernu formu, utka duh nekadašnjih sportskih modela marke.
Ovo je automobil koji će možda više nego bilo koji Mercedes današnjice buditi emocije, posebno kada uzmemo u obzir da ovaj dvosed pored atraktivnog stajlinga poseduje „zver“ ispod haube, uz voznu dinamiku za koju Mercedes tvrdi da je vrhunska.
Kod GT-a su namerno izbegnute linije u pojasu ramena. Jedina istaknuta linija je ona donja koja širi karoseriju i čini da ona izgleda lakše. Bočni otvori za vazduh su tipični za Mercedesove sportske modele a skulpturalnost ovog modela, na sreću, ne narušava bilo kakav antenski element.
Osvetljenje je „LED High Performance“ sa stilizovanim „obrvama“ koje predstavljaju dnevna svetla. Karakterističan „pogled“ uokviruju tri reflektora unutar svetlosne grupe. Prednji spliter dolazi u boji karoserije kod GT modela, dok je kod GT S verzije u visokom crnom sjaju.
Zadnji difuzor zajedno sa moćnim završecima izduvnih cevi je integrisan u odbojnik.
Zadnja signalna grupa je poslednja reč tehnologije, a sa 18 zasebnih LED dioda na svakoj strani pokazuje nameru vozača kada želi da promeni pravac, i to putem sekvencijalnog paljenja od unutra prema spolja.
„Emotivna“ priča i u unutrašnjosti
Jasno je da su se u Mercedesu potrudili da što više probude emocije kod buduće klijentele. Dizajn spoljašnjosti smo elaborirali. Naravno da je marka mogla da napravi neko dizajnersko „čudo“, ali odabrano minimalističko rešenje je mnogo više u skladu sa sportskim nasleđem Mercedesa.
Unutra je sve „mercedesovski“ autentično, počev od radikalno niskih sportskih proporcija, preko materijala visokog kvalieta i savršene završne obrade. Ne možete da „omašite“ već pri prvom pogledu na enterijer da se radi o jednom rasnom Mercedesu.
Centrom armaturne table dominira „avionska“ tema, što je obeležje sportskih modela marke, ovoga puta restiizovana. Akcenat je na širini armaturne table koja je u formi moćnog krila. Ova komponenta prosto dominira u kokpitu GT-a.
Centralna konzola kao da je izvučena direktno iz sveta trka, a uspravni centralni displej odmah upada u oči. Potraga za nesvakidašnjim detaljima neizbežno prelazi na AMG DRIVE UNIT kontrolne jedinice koje su aranžirane u vidu osam cilindara u „V“ postavci.
Zaista, izuzetna preciznost i kvalitet izrade u kombinaciji sa vrhunskim materijalima i dizajnom stavljaju pečat na kokpit ovog automobila.
Novi motor
O njemu smo čitali, pa smo ga čuli, pa i videli… Sada je konačno u pogonu, ispod haube Mercedesa GT AMG. On je centar uzbuđenja i zabave kada je ovaj automobil u pitanju, „njegovo veličanstvo“ 4.0 V8 biturbo, novi član BlueDIRECT porodice motora sa izuzetnom isporukom snage, performansama koje mogu da se nose sa onim kod trkačkih jedinica, lakom konstrukcijom, ali i štedljivošću i relativno malom emisijom štetnih gasova.
Ono što krasi ovaj V8 je isporuka snage koja je bliska atmosferskim motorima. Mada „brutalno“ snažan, on pruža linearna ubrzanja što ga čini „krotkijim“ kada se vozilo dovede do granica mogućnosti. Tome doprinosi sofisticirana ECU jedinica koja podešava odziv gasa u zavisnosti od generisanih lateralnih sila.
Sa zapreminom od 3982 kubna centimetra, ovaj V8 koristi brojne tehnologije koje su uvršćene u 2,0 litarski turbo iz A 45 AMG, CLA 45 AMG i GLA 45 AMG, koji je, kao što je poznato, najsnažniji dvolitarski serijski četvorocilindarski motor na svetu. Oba motora imaju isti odnos prečnika cilindra i hoda klipa, radi mogućnosti odlaska u visoke obrtaje. Ubrizgavanje goriva je direktno, putem „piezo“ brizgaljki. Da ne bude sve u trkačkom maniru, spomenimo da je ovaj motor u skladu sa Evro 6 normama.
Novi AMG V8 poseduje dva turbo punjača koja nisu postavljena van redova cilindara već unutar „V“ konfiguracije, što je rešenje koje je u velikoj meri Mercedesu donelo prednost i u Formuli 1. To rešenje se zove „hot inside V“. Benefiti koje donosi se ogledaju u kompaktnijem dizajnu, optimalnom odzivu turbo punjača i niskoj emisiji gasova zahvaljujući optimalnom toku vazduha za udvojene katalizatore. Suvi karter takođe obezbeđuje snabdevanje uljem čak i pri visokim lateralnim silama i omogućava da motor bude smešten niže, te se na taj način centar težišta približava tlu, što je osnova za visok stepen lateralnog ubrzanja.
Mercedes AMG GT S je standardno opremljen performantnim AMG izduvnim sistemom sa potpuno varijabilnim izduvnim krilcima. To vozaču omogućava da reguliše zvuk agregata u zavisnosti šta odabere u DYNAMIC SELECT režimu. Na taj način može da se uživa u komforu prilikom dugih vožnji ili u moćnom, emotivnom, sportskom doživljaju. AMG DRIVE UNIT uključuje i posebno dugme za direktnu kontrolu izduvnih krilaca.
U skladu sa tradicijom, i novi 4.0 V8 biturbo motor se proizvodi u Afalterbahu u maniru „jedan čovek – jedan motor“.
Prenos snage
Velika snaga motora mora i efikasno da se prenese. Inženjeri Mercedes-AMG-a su se u ovom slučaju oslonili na kombinaciju prednje-središnje pozicioniranog agregata sa sedmostepenom transmisijom s dvostrukom spojnicom sa integrisanim zadnjim diferencijalom. Ova postavka je uspešno instalirana u SLS AMG. Distribucija mase je 47/53 (napred-pozadi). Efikasnost, brzina promene stepena prenosa i preciznost AMG SPEEDSHIFT DCT 7su dodatno optimizovani za potrebe novog sportskog modela. Zahvaljujući širem opsegu prenosnih odnosa, izraženo visoki obrtni moment V8 turbo motora može optimalno da se iskoristi.
Dizajn pogonskog sklopa je idealan za beskompromisni sportski automobil. U isto vreme, praktični zahtevi u vezi sa svakodnevnom upotrebljivošću, nivoom buke, komforom i niskom potrošnjom su ispoštovani.
Da bi se vozačeve komande prilikom menjanja stepena prenosa prenele još direktnije, komunikacija između motora i menjača je u potpunosti revidirana. To znači da su prethodni limiti što se performansi i odziva tiče, izbrisani. Vozač može po svojoj želji da skroji GT putem AMG DYNAMIC SELECT sistema. Različiti režimi su dostupni: „C“ (Controlled Efficiency), „S“ (Sport), „S+“ (Sport Plus) i potpuno novi „I“ (Individual). Manuelni „RACE“ program vožnje je rezervisan isključivo za GT S i prilagođen je za upotrebu na trkačkoj stazi, što znači još brže promene stepene prenosa i eksplozivniji motor. Pritiskom na dugme „M“, vozač može da aktivira manuelno menjanje stepena prenosa u bilo kom režimu vožnje.
GT dolazi sa standardnom blokadom zadnjeg diferencijala što obezbeđuje izvanrednu trakciju i bezbednu vožnju u svim uslovima. GT S je s druge strane opremljen, takođe standardno, sa elektronski kontrolisanom blokadom diferencijala, koji je smešten u kompaktno kućište samog menjača. Elektronska funkcija obezbeđuje još istančaniju, dinamičniju kontrolu u odnosu na mehaničku soluciju, što u još većoj meri pomera granice vozne dinamike. Ne samo što se poboljšava trakcija na pogonskim točkovima, već se povećava brzina u krivinama. Sistem operiše sa varijabilnim efektom u režimima ubrzanja i preticanja, i perfektno je podešen u odnosu na različite uslove u vožnji i voznu podlogu.
Optimalno ogibljenje
Vozna dinamika i komfor prilikom dugih putovanja, performanse na trkačkoj stazi i svakodnevna upotrebljivost, sve je to trebalo uskladiti na pravi način. Zapravo, velika pažnja je posvećena besprekornoj integraciji mehaničkih i elektronskih sistema tokom razvoja i testiranja. Bilo da je u pitanju ogibljenje, trostepeni ESP, blokada diferencijala, upravljanje, aerodinamika, kočnice ili gume, samo su precizan inženjering i uspešna „saradnja“ između različitih specijalizovanih disciplina mogli da dovedu do traženih rezultata. Sve je trebalo uskladiti na pravi način da bi se na kraju dobio izuzetan sportski automobil superiorne preciznosti i jasnog odziva na upravljaču.
AMG GT praktično koristi tehnološki DNK Mercedes-Benza SLS AMG, jednog od najuspešnijih sportskih modela poslednjih godina. Zahvaljujući optimalnom rasporedu mase, niskom centru težišta i odabranom podešavanju ogibljenja, vozač može da uživa u benefitima u vidu preciznog odziva na upravljaču, izuzetne agilnosti, niskog stepena inercije prilikom promene pravca i sjajne trakcije. Dvostruko viljuškasto ogibljenje je upotrebljeno i napred i pozadi, što je tehnologija koja dominira u automobilskom sportu.
Ramena, zglobni rukavci točkova i nosači glavčina točkova su u potpunosti napravljeni od kovanog aluminijuma da bi se redukovala u što većoj meri neogibljena masa. Koncept sa poprečnim ramenima jasno pozicionira točak sa minimalnim elastičnim pokretima. Visok stepen krutosti zatura točkova ne samo da rezultira visokim brzinama u krivinama, već obezbeđuje vozaču optimalan osećaj kada je vozilo na samoj granici mogućnosti.
AMG RIDE CONTROL sportsko ogibljenje sa elektronski kontrolisanim amortizerima dolazi kao standard na GT S modelu, dok je kod GT-a opcija. Vozač može da podešava karakteristike amortizacije putem priska na dugme u AMG DRIVE UNIT jedinici ili korišćenjem AMG DYNAMIC SELECT režima vožnje. Tri stepena su dostupna: „Comfort“, „Sport“ i „Sport Plus“.
Sportsko upravljanje, progresivno u odnosu na brzinu, odlikuje varijabilni odnos na upravljaču, tako da poboljšava upravljivost i agilnost pri niskim brzinama uz obezbeđivanje bezbednosti pri visokim brzinama. Električna servo asistencija je poseban detalj. Ne samo da reaguje u odnosu na brzinu vozila već i na aktuelno lateralno ubrzanje i odabrani AMG DYNAMIC SELECT režim vožnje. To rezultira time da vozač bolje „oseća“ vozilo zahvaljujući direktnijoj povratnoj informaciji s asfalta.
Kočnice i točkovi
Naravno, da bi se obuzdala velika snaga, neophodan je odgovarajući kočioni sistem. GT poseduje samoventilirajuće, perforirane diskove od 360 mm na sva četiri točka. Na GT S modelu su diskovi prečnika 390 mm napred, da bi se izborili sa oštrijim performansama ovog modela. Visokoperformantne keramičke kompozitne kočnice su dostupne za oba modela kao opcija. Prednosti ovog naprednog kočionog sistema se ogledaju u manjoj masi, dužem veku i boljoj otpornosti na „propadanje“ zahvaljujući keramičkim diskovima prečnika 402 mm napred i 360 mm pozadi.
AMG GT poseduje standardne alu naplatke od 19 cola sa 10 paoka sa pripadajućim pneumaticima dimenzija 255/35 R19 napred i 295/35 R19 nazad. GT S poseduje 265/35 R19 pneumatike napred, dok su mu zadnji točkovi za col veći sa pneumaticima dimenzija 295/30 R20. Naravno, kao opcija dolazi čitavo mnoštvo felni različitog dizajna i boja poput ultra-lakih kovanih točkova sa ukrštenim krakovima itd.
U kombinaciji sa AMG DYNAMIC PLUS paketom, posebno razvijeni sportski pneumatici (Michelin Pilot Sport Cup 2) su dostupni za GT S kao opcija. Ove gume su naravno predviđene za upotrebu na stazi.
Konstrukcija
Mercedes-AMG je bio u potrazi za inteligentnim rešenjem u vidu miksa materijala za konstrukciju GT-a. Šasija, uključujući karoseriju, je napravljena od lakih legura. Poklopac prtljažnika je od čelika a dok je prednja hauba od magnezijuma. Upotreba lakog materijala na prednjem delu je redukovala stepen inercije ispred prednje osovine, što u velikoj meri doprinosi agilnosti vozila. Preko 90 odsto konstrukcije je napravljeno od aluminijumskih komponenti.
Školjka teži svega 231 kg, što je najbolji rezultat u klasi. Treba reći da je AMG GT lakši od Porschea 911 za 25 kg. Tri su ključne stvari odigrale ulogu tokom dizajniranja i razvoja strukture karoserije: optimalna čvrstina, nizak centar težišta i mala masa. Velika otpornost na savijanje i torziona krutost kompletnog rešenja doprinosi uspešnom kroćenju ekstremnih linearnih i poprečnih sila iz pogonskog sistema i ogibljenja, te njihovom uspešnom prenošenju. Na taj način je neželjena fleksibilnost redukovana, a automobil odgovara kruto i direktno. Naravno, u svemu tome najviše uživa vozač, i to onaj sportski nastrojen.
Rezime
Uz osvrt da je Mercedes AMG GT i izuzetno bezbedan automobil sa bezbroj sistema aktivne i pasivne bezbednosti, on je sasvim upotrebljiv u svakodnevnom saobraćaju. U njega je utkana vrhunska Mercedesova tehnologija, jer njegov glavni protivnik je neprikosnoveni vladar u klasi, a to je Porsche 911. Da li će model iz Afalterbaha uspeti da se nosi sa modelom iz Cufenhauzena, ostaje nam da vidimo. Mercedes nas je uverio u kvalitet, izuzetnu završnu obradu, visoku tehnologiju, sjajan motor… Ostaje još da nas postignutim vremenom na stazi uveri i u svoje sposobnosti.