AktuelnoVesti

Rizični potezi i milijarde gubitaka automobilskih kompanija: Volkswagen ulaže u Kinu, Ford odustaje od električnog F-150

250Pregleda

 

 

 

Strateške greške se mere desetinama milijardi dolara

 

 

Elektrifikacija nije linearna tranzicija, već niz bolnih korekcija, pogrešnih procena i skupih povlačenja. Jedni ulažu milijarde da bi ostali relevantni. Drugi brišu milijarde gubitaka da bi preživeli. Uz pomoć države, verovatno!?

 

Autoindustrija je ušla u fazu u kojoj se strateške greške više ne mere promašenim modelima, već desetinama milijardi dolara. Dve vesti iz iste nedelje to jasno potvrđuju.

 

 

 

 

 

Sa jedne strane, Volkswagen ulaže 3,5 milijarde dolara u Kinu, pokušavajući da povrati izgubljeni tržišni udeo na najvažnijem i najbržem auto-tržištu na svetu. Sa druge, Ford priznaje poraz u jednoj od svojih najambicioznijih EV opklada i praktično odustaje od koncepta potpuno električnog F-150 Lightninga, uz finansijski otpis koji se procenjuje na oko 19,5 do 20 milijardi dolara.

 

 

 

Dva različita pristupa. I ista poruka: tranzicija ka električnim vozilima je daleko skuplja, sporija i neizvesnija nego što su uprave kompanija javno priznavale pre samo nekoliko godina.

 

 

 

Volkswagen: sve na Kinu

Volkswagen je u kineskom gradu Hefei otvorio svoj najveći istraživačko-razvojni centar van Nemačke. Time je simbolično zatvorio jedno poglavlje sopstvene istorije: decenije u kojima su se u Kini prodavali automobili razvijeni u Evropi, uz obavezno deljenje tehnologije sa lokalnim partnerima.

Taj model je, kako otvoreno priznaje tehnički direktor VW grupe za Kinu Thomas Ulbrich, završena priča.

 

 

 

 

Nova strategija se svodi na jednostavnu, ali rizičnu formulu: automobili razvijeni u Kini, za kineske kupce, u ritmu takozvane „China speed“ industrije. To znači razvoj novih modela za 12 do 18 meseci, softver u prvom planu i potpuno prilagođavanje lokalnim navikama kupaca.

 

 

Problem je što čak i optimistični analitičari procenjuju da ova strategija može pre svega da zaustavi dalji pad, a ne nužno da Volkswagenu vrati nekadašnju dominaciju. U tržištu u kome su cene svedene na ivicu održivosti, povratak profita je daleko od zagarantovanog.

 

 

Ford: skupa lekcija električnog F-150 

 

 

Za razliku od Volkswagena, koji pokušava da se prilagodi hiperkompetitivnoj Kini, Ford se suočio sa realnošću američkog tržišta.

 

 

 

Električni F-150 Lightning, zamišljen kao simbol masovnog pick-up prelaska u EV eru, nikada nije dostigao očekivani obim prodaje. Visoka cena, ograničen realni domet, kao i usporavanje rasta potražnje za skupim električnim vozilima, učinili su svoje.

 

 

Ford je zato odlučio da zaustavi dalji razvoj potpuno električne verzije u sadašnjem obliku i okrene se hibridnim i EREV rešenjima, koja kombinuju električni pogon sa benzinskim motorom-generatorom.

 

 

Cena tog zaokreta je ogromna: kompanija je najavila finansijski otpis od gotovo 20 milijardi dolara, vezan za napuštene projekte, fabrike i ranije planove elektrifikacije.

 

 

Drugim rečima, Ford sada plaća cenu strateškog optimizma iz vremena kada se verovalo da će tržište bez otpora prihvatiti skupe, velike električne kamionete.

 

 

Isti problem, različite greške

 

 

 

Volkswagen i Ford se nalaze na različitim kontinentima i suočavaju sa različitim kupcima, ali suština problema je ista. Elektrifikacija nije linearna tranzicija, već niz bolnih korekcija, pogrešnih procena i skupih povlačenja.

 

Jedni ulažu milijarde da bi ostali relevantni. Drugi brišu milijarde da bi preživeli.

 

 

U oba slučaja, jasno je da je era lakih odluka završena. A prizor u kome se čelnici najvećih auto-kompanija međusobno „gađaju“ milijardama dolara postao je nova normalnost globalne autoindustrije.

 

 

Ekskluzivno iz Šangaja: Lidija Piroški

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery