
Dok stojim na ulicama Minhena, na koje se „izlio“ IAA Mobility, iz tradicionalnih sajamskih hala na trgove i bulevare, osećam da više ništa nije kao nekada.
Nekada su saloni automobila mirisali na benzin i hrom, a danas „mirišu“ na softver, aplikacije i obećanja o mobilnosti bez atoma. I da budem iskrena – nikada do sada nisam videla ovakvu promenu. Ne samo u automobilima, već i u ljudima. Kao da se menja sama suština odnosa prema automobilu.
U centru pažnje ovogodišnjeg sajma su mali automobili – segment koji je gotovo nestao sa evropskih puteva. Nekada su bili srce mobilnosti kontinenta, a danas su žrtva strogih propisa, sve skuplje tehnologije i evropske trke ka nultoj emisiji.
Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen upravo iz Minhena, pod pritiskom lidera automobilske industrije, najavila je „Small Affordable Cars Initiative“ – plan povratka pristupačnih malih automobila. Ali sada je zahtev da oni budu električni, ekološki i – što je najvažnije – evropski. Ili kako je ona to rekla: „E-car – environmental, economic, European.“
Milioni Evropljana imaju drugačije želje od Kineza. Oni žele automobil koji je njihov, pristupačan i jednostavan, a ne samo digitalni gedžet na točkovima
Istovremeno, evropski proizvođači su u problemu – kineske marke već nude jeftine, male električne automobile, dok u Evropi ti modeli gotovo da su nestali. Ako se ne nađe kompromis u regulativi, kineski proizvođači će zauzeti taj deo tržišta.
I dok politika pokušava da spasi male automobile, nemački giganti su se na sajmu vratili sopstvenim korenima.
Volkswagen je, recimo, predstavio novi ID.Polo, ali je neverovatno da ga je na štandu i dalje držao pod kamuflažom – kao da ga skriva od pogleda, iako je to model koji bi trebalo da osvoji mase.
Glavni dizajner Andreas Mindt kaže: „Želeli smo da ponovo napravimo pravi Volkswagen – jednostavan, poznat, sa optimizmom u linijama.“ Otuda i povratak fizičkih tastera i prepoznatljive siluete Pola.
Mercedes se okreće sličnom putu – njihovo geslo „Welcome Home“ naglašava da električni i SUS modeli više ne bi trebalo da izgledaju kao iz različitih svetova, već da pripadaju jednoj tradiciji brenda koji slavi 140 godina postojanja.
Interesantno je da je i Mercedes svoj izložbeni štand napravio na nekakvoj distanci od publike. Uz ograde, i table koje su sprečavale medije da ga dodirnu i osmotre. Čudna neka strategija komunikacije.
BMW pak, evocira svoj legendarni „Neue Klasse“ iz šezdesetih, čak i u najnovijem električnom iX3 SUV-u.
S jedne strane, Brisel obećava nove „male i pristupačne automobile“, a s druge, nemački dizajneri vraćaju se starim oblicima i emocijama koje su nekada povezivale ljude sa automobilima.
Možda je upravo to odgovor na pitanje kako da Evropa opstane u eri elektrifikacije i kineske ofanzive – povratak bazičnim vrednostima, autentičnosti i osećaju pripadnosti.
A mi dok hodamo između futurističkih holograma i nostalgičnih linija novih modela, ne možemo da ne postavimo najvažnije pitanje: da li će se evropski automobil spasiti povratkom malom, jednostavnom autu?
Ili ćemo i mi, kao kontinent, morati da naučimo da se prilagođavamo, baš kao i industrija koju pratimo decenijama? Jedno je sigurno – sajam u Minhenu ove godine pokazuje da je auto-industrija ušla u novu revoluciju. A revolucije nikada ne prolaze tiho.
BONUS VIDEO: IAA 2025. Minhen! Šta nam je bliže, nemačka kobasica ili elektrifikacija?
Lidija Piroški