AktuelnoOnline plusVesti

IAA Minhen 2025 – Sajam bez hroma i glamura, u eri softvera i kineskog izazova

273Pregleda

IAA Minhen 2025 u kratkim crticama

 

 

Čini mi se da smo skoro do juče u Frankfurtu trčali za svetlucavim limom, hromiranim detaljima i trocifrenim brojem konjskih snaga, cilindrima, glamuroznim hostesama. Onda su stigli električni automobili, pa smanjivanje emisije CO2 – koja je napravila „downsizing“, posle nje pandemija kovida, pa prvo jedan, a za njim čitava najezda sa istoka. Internet je ušao u automobile.

 

 

 

Danas, na ulicama Minhena, u halama i paviljonima sajma IAA, razgovaramo o kodovima, softverskim platformama i veštačkoj inteligenciji. Više ništa nije kao nekada – automobilska industrija prolazi kroz svoju najveću transformaciju do sada.

 

 

Volkswagen – četiri električna aduta

 

 

 

U ekskluzivnom razgovoru za Vrele Gume, CEO Volkswagena Thomas Schaeffer potvrdio je ono što smo već mogli da naslutimo: VW više ne može da sedi na staroj slavi. Zato su u Minhenu predstavili četiri nova električna modela, svaki osmišljen da pokrije po jedan ključni segment tržišta – od kompaktne klase, preko SUV-a, do budućih “entry level” e-automobila.

 

„Elektrifikacija više nije pitanje izbora, već opstanka“, rekao  je Schaeffer, jasno stavljajući do znanja da Volkswagen ubrzava trku kako bi povratio izgubljene pozicije

 

 

 

 

Mercedes GLC Električni – ekskluziva iz Štutgarta

 

 

 

Posebnu pažnju privukao je novi Mercedes-Benz GLC Električni, model koji smo  ekskluzivno upoznali krajem jula na zatvorenoj pretpremijeri u Štutgartu. Sada, u Minhenu, doživeo je svetsku premijeru. To je vozilo koje kombinuje luksuz na koji smo navikli od Mercedesa sa potpuno električnim pogonom – svojevrsni odgovor na izazov Tesle, BYD-a i ostalih globalnih igrača.

 

 

Google, Aumovio i nova pravila igre

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U Minhenu smo razgovarali i sa šefom Google Germany, koji je predstavio rad na četiri softverske platforme za buduća vozila. Google više nije samo “partner za infotainment”, već ulazi u samu srž automobilskog DNK.

 

 

 

Sličnu transformaciju pokazuje i nekadašnji Continental, sada pod imenom Aumovio– nova firma koja je, zbog zakašnjenja u odvajanju od biznisa sa gumama i izlasku na nemačku berzu, morala da menja identitet i da dokaže da može da opstane u eri elektronike i digitalnih rešenja. Njihov 3D HUD je samo primer kako softver i elektronika preuzimaju primat nad klasičnim automobilskim hardverom. Za manje od godinu dana gledaćemo projekcije persinalizovanih slika, poruka i videa na staklima parikranih automobila.

 

 

 

Od fotografija kućnih ljubimaca, reklama za svoje biznise, ili već. Stakla će služiti kao ekrani. I ne samo to, ono što danas zovemo „instrument tabla“ već zvuči tako retro. Zameniće je tzv “ holografski displej na vetrobranskom staklu „.

 

 

Da, tri projektora ugrađena iza volana će da emituju sve informacije na staklo presvučeno specijalnom folijom. U kompaniji Mobis, tvrde da takve stvari stižu već za godinu dana.

 

 

Politika ulazi u igru

 

Priča o automobilima više nije samo industrijska – ona je postala politička tema. Berlin i Pariz pritiskaju Brisel da se rok zabrane prodaje vozila sa SUS motorima (2035)produži, jer je jasno da Evropa i dalje želi svoje tradicionalne automobile, iako je čak 28% novih prodatih vozila električno. Pitanje nije više samo tržišta, već identiteta, radnih mesta i evropskog načina života.

 

 

Nemačka između Amerike i Kine

 

Porsche bežični punjač za vozila, „seme’ buduće elektrifikacije puteva

 

 

Atmosfera na sajmu odražava i širu sliku – Nemačka se bori. Nemački divovi Volkswagen pre svega jeste poklekao ali ustaje.

 

 

Svaka čast elektrifikaciji, ali Porsche 911 Turbo S je zvezda IAA2025 u Minhenu

 

 

Prema zvaničnim podacima, autoindustrija je izgubila 51.000 radnih mesta u poslednjih nekoliko godina. Na to se nadovezuju američke carine od 15% koje prete izvozu, dok s druge strane kineske kompanije sve jače kucaju na vrata Evrope.

 

 

Changan nova zvezda u usponu

 

 

Više nije reč samo o uvozu električnih automobila iz Kine – kineski proizvođači poput BYD-a, NIO-a, XPeng-a i Changana (sa čijim smo predstavnicima imalo i ekskluzivni susret na sajmu) već otvaraju fabrike u Evropi, od Mađarske do Španije. Njihova poruka je jasna: nisu došli da gostuju, već da ostanu. Srbija ima je jedan od prioriteta.

 

 

 

 

Evropa vs. Kina – različiti kupci, različita filozofija

 

Kineski kupac se, međutim, demografski i ideološki značajno razlikuje od evropskog. Dok Evropljanin još uvek voli “klasičan” automobil, sa osećajem mehanike i tradicije, kineski kupac od vozila očekuje što više interneta, AI rešenja i brze softverske nadogradnje. Taj softver bi trebalo da bude osvežavan češće nego naši telefoni.

 

 

 

Auto za njih nije samo prevozno sredstvo, već digitalna platforma na točkovima. U tom smislu možda jedan od najjačih utisaka sa sajma je upravo okretanje nemačke autoindustrije prema ukusu kineskog kupca. Hoće li to pratiti i cene, ostaje nam da vidimo za koju godinu.

 

 

 

U svakom slučaju, IAA u Minhenu više nije glamurozni festival automobila kakav smo nekada voleli i poznavali. Danas je to mesto gde se vodi tiha ali velika bitka za budućnost mobilnosti. Bitka softverskih platformi, novih brendova i globalnih sila. Nemci pokušavaju da zadrže primat, ali vetar sa Istoka postaje sve jači.

 

Auto industrija je najvažnija privredna grana u Nemačkoj, predaja nije opcija

 

A mi zajedno uz VRELE GUME, pratimo tu borbu iz prvog reda.

 

 

 

Ekskluzivno iz Minhena

 

Lidija Piroški

 

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery