Etapa 1A: Džeda – Hail
Pod lupom
Na startu Dakar relija 2022. našlo se 409 vozila. Nakon napuštanja Džede i vožnje duz obale Crvenog mora, karavan najzahtevnijeg relija na svetu se uputio ka severu na deonici dugačkoj 225 kilometara, što je bio startni pucanj za kvalifikacionu fazu, ispaljen na ulazu u region Medine.
Početni sprint od 19 kilometara, bio je signal onoga što čeka vozače: peščane staze i dine u peščanom sektoru, u kome su ih učesnici savladavali i osvajali, penjući se na 400 metara nadmorske visine. U ovoj demonstraciji sile, od takmičara se očekivalo da od samog početka krenu s „planom A“, baš kao što su to učinili mladi motociklista Denijel Sanders i iskusni Naser Al-Atija, koji se sigurno „naoštrio“ za novi trijumf. Karavan je zatim krenuo na severoistok, u okviru 614 kilometara dugačke poveznice s Hailom, gde je učesnike čekao podijum za veliki start za današnju 1B etapu.
Sažetak
Nije slučajno što se Sanders preziva kako se preziva („sand“ engl. – „pesak“). Australijska senzacija na Dakaru 2021. ponovo je demonstrirala svoj raskošni talenat na kratkoj peščanoj etapi. Uspešan je bio i drugoplasirani, Pablo Kvintanilja, koji sada vozi za Hondu. Naravno, Naser Al-Atija je takođe bio u svom elementu na peščanom terenu, što ne iznenađuje. Njegova 42. osvojena etapa u karijeri bila je ujedno šesta kada je o otvaranju relija reč. Katarac se našao ispred Karlosa Sainca u novom Audiju, koji ga je „u stopu“ pratio od samog početka, da bi na kraju zaostao samo 12 sekundi. Dva Južnoafrikanca, Brajan Baragvanat u CR6 bagiju i timski kolega Al-Atije iz Toyote, Henk Lategan, bili su za petama dvojici trostrukih osvajača Dakara, a prvih pet je zaokružio Sebastijen Loeb u BRX Hunteru.
U trci lakih prototipova je etapu dobio Set Kintero, dok je u SSV klasi do prve pobede u karijeri došao Marek Gočal, da bi njegov mlađi brat Mihal, obezbedio da prva dva mesta na podijumu ostanu u porodici.
U konkurenciji kamiondžija, Kamaz je prosto oduvao konkurenciju s četvorostrukom pobedom, s tim što je Eduard Nikolajev došao do svog 22. etapnog trijumfa.
Performanse dana
Novogodišnje veče je bilo baksuzno za OT3-Red Bull, koji je bio uzdrman činjenicom da su u 48 sati Mič Gatri i suvozač Gijoma De Mevijusa, Tom Kolsoul, bili pozitivni na Kovid-19. Ipak ovaj tim je uspeo da startuje sa sva tri automobila zauzevši tri mesta u prvih četiri u T3 trci. Devetnaestogodišnji Set Kintero je došao do svoje sedme etapne pobede na tek drugom učešću u Dakar reliju. Dve zamene koje su pristigle u poslednji čas, popunile su upražnjena mesta. Norvežanin Andreas Mikelsen je prekinuo svoje uživanje u skijanju, našavši se na peščanim reli stazama i ostvarivši drugo najbolje vreme u inauguralnom specijalu. U međuvremenu, De Mevijus je već bio na putu ka etapi kada se upozno sa svojim novim navigatorom, Kelonom Volčom, dugogodišnjim suvozačom Robija Gordona, koji je prošle godine ušao u partnerstvo s Ostinom Džonsom.
Težak udarac
„Naćo“ Korneho je završio uvodnu etapu na tek 25. mestu, daleko od prvih 15, što takmičarima pruža priliku da izaberu svoj startni red u narednoj fazi, što može biti razlog za zabrinutost. Trojica njegovih timskih kolega iz Honde, odigrali su malu igru u kvalifikacionoj etapi, ali samo je Pablo Kvintanilja na drugom mestu, izbio među vodeće. Bareda i Brabek su bili 10. odnosno 12., tako da će morati da se zadovolje početnim pozicijama koje im budu preostale za 1B etapu.
Za razliku od njih, Naćo je zaključio da je jedini „pobednički“ potez taj da ga ne odigra, što ga je koštalo vremena (8 minuta, 45 sekundi), ali će makar startovati s pozicije koja će mu pružiti dobar pregled situacije. Motociklista koji se prošle godine borio za pobedu sve do dva dana pre kraja, nije krio svoju strategiju u bivaku u Hailu: „Danas je moglo mnogo da se dobije, ali još više da se izgubi u sredini grupe koju su činila petnaestorica vozača, tako da sam odlučio da igram na sigurno. Izgubio sam malo vremena danas, ali ću imati priliku da to povratim u narednim danima.“ Dakle, možda ovaj „udarac“ i nije tako težak kako se činilo u prvi mah? Očigledno je slično razmišljao i naš Gabor Sagmajster, koji je uvodni specijal završio na 139. poziciji.
Statistika dana: trostruka prva pobeda
Denijel Sanders, koji se prošle godine nametnuo kao najbolji novajlija, za malo propustivši da se nađe na podijumu, došao je do svoje prve etapne pobede na Dakaru. Takođe, to je bio prvi trijum za GasGas u najprestižnijem reliju na svetu, a kao šlag na tortu je došla činjenica da se radi i o prvoj pobedi za KTM 450, najnoviji primerak iz fabrike u Matighofenu, predstavljen u Maroku prošle godine. Španski GasGas je 13. tim koji je nastupio u novoj motociklističkoj trci na Dakaru. Inače, na ovom reliju nije bilo novog pobednika od 2010., kada su Sherco i Aprilia uknjižili trijumf.
Vrele Gume
Pavle Barta
Generalni poredak u konkurenciji motociklista
POZ. | N° | VOZAČ | TIM | VREME |
---|---|---|---|---|
1 | 4 |
(AUS) DANIEL SANDERS
|
GASGAS FACTORY RACING | 00H 55′ 30“ |
2 | 7 |
(CHL) PABLO QUINTANILLA
|
MONSTER ENERGY HONDA | 00H 56′ 30“ |
3 | 16 |
(BWA) ROSS BRANCH
|
MONSTER ENERGY YAMAHA RALLY TEAM | 00H 57′ 25“ |
4 | 1 |
(ARG) KEVIN BENAVIDES
|
RED BULL KTM FACTORY RACING | 00H 57′ 30“ |
5 | 52 |
(AUT) MATTHIAS WALKNER
|
RED BULL KTM FACTORY RACING | 00H 58′ 05“ |
6 | 42 |
(FRA) ADRIEN VAN BEVEREN
|
MONSTER ENERGY YAMAHA RALLY TEAM | 00H 58′ 10“ |
7 | 3 |
(GBR) SAM SUNDERLAND
|
GASGAS FACTORY RACING | 00H 58′ 25“ |
8 | 18 |
(AUS) TOBY PRICE
|
RED BULL KTM FACTORY RACING | 00H 58′ 25“ |
9 | 29 |
(USA) ANDREW SHORT
|
MONSTER ENERGY YAMAHA RALLY TEAM | 00H 58′ 30“ |
10 | 88 |
(ESP) JOAN BARREDA BORT
|
MONSTER ENERGY HONDA | 00H 58′ 30“ |
139 | 63 |
(SRB) GABOR SAGHMEISTER
|
SAGHMEISTER TEAM | 01H 38′ 30“ |
Generalni poredak u konkurenciji automobilista
POZ. | N° | VOZAČ/SUVOZAČ | TIM | VREME |
---|---|---|---|---|
1 | 201 |
(QAT) NASSER AL-ATTIYAH
|
TOYOTA GAZOO RACING | 00H 10′ 56“ |
2 | 202 |
(ESP) CARLOS SAINZ
|
TEAM AUDI SPORT | 00H 11′ 08“ |
3 | 230 |
(ZAF) BRIAN BARAGWANATH
|
CENTURY RACING | 00H 11′ 32“ |
4 | 225 |
(ZAF) HENK LATEGAN
|
TOYOTA GAZOO RACING | 00H 11′ 32“ |
5 | 211 |
(FRA) SEBASTIEN LOEB
|
BAHRAIN RAID XTREME | 00H 11′ 33“ |
6 | 205 |
(SAU) YAZEED AL RAJHI
|
OVERDRIVE TOYOTA | 00H 11′ 43“ |
7 | 204 |
(ESP) NANI ROMA
|
BAHRAIN RAID XTREME | 00H 11′ 45“ |
8 | 207 |
(ZAF) GINIEL DE VILLIERS
|
TOYOTA GAZOO RACING | 00H 11′ 46“ |
9 | 203 |
(POL) JAKUB PRZYGONSKI
|
ORLEN TEAM | 00H 11′ 57“ |
10 | 221 |
(ARG) ORLANDO TERRANOVA
|
BAHRAIN RAID XTREME | 00H 12′ 02“ |
Generalni poredak u konkurenciji kvadista
POZ. | N° | VOZAČ | TIM | TIME |
---|---|---|---|---|
1 | 170 |
(ARG) MANUEL ANDUJAR
|
7240 TEAM | 01H 10′ 10“ |
2 | 174 |
(FRA) ALEXANDRE GIROUD
|
YAMAHA RACING – SMX – DRAG’ON | 01H 11′ 45“ |
3 | 171 |
(CHL) GIOVANNI ENRICO
|
ENRICO RACING TEAM | 01H 12′ 45“ |
4 | 176 |
(CZE) TOMAS KUBIENA
|
STORY RACING S.R.O. | 01H 16′ 55“ |
5 | 187 |
(CHL) ITALO PEDEMONTE
|
ENRICO RACING TEAM | 01H 16′ 55“ |
6 | 175 |
(POL) KAMIL WISNIEWSKI
|
ORLEN TEAM | 01H 17′ 00“ |
7 | 173 |
(USA) PABLO COPETTI
|
DEL AMO MOTORSPORTS / YAMAHA RALLY TEAM | 01H 18′ 00“ |
8 | 193 |
(RAF) ALEKSANDR MAKSIMOV
|
CHYR MARI | 01H 18′ 05“ |
9 | 179 |
(LTU) LAISVYDAS KANCIUS
|
STORY RACING S.R.O. | 01H 18′ 35“ |
10 | 181 |
(FRA) SEBASTIEN SOUDAY
|
TEAM ALL TRACKS | 01H 20′ 55“ |
Generalni poredak u konkurenciji kamiondžija
POZ. | N° | POSADA | TIM | VREME |
---|---|---|---|---|
1 | 505 |
(RAF) EDUARD NIKOLAEV
|
KAMAZ – MASTER | 00H 13′ 01“ |
2 | 500 |
(RAF) DMITRY SOTNIKOV
|
KAMAZ – MASTER | 00H 13′ 08“ |
3 | 509 |
(RAF) ANDREY KARGINOV
|
KAMAZ – MASTER | 00H 13′ 16“ |
4 | 501 |
(RAF) ANTON SHIBALOV
|
KAMAZ – MASTER | 00H 13′ 25“ |
5 | 511 |
(CHL) IGNACIO CASALE
|
TATRA BUGGYRA RACING | 00H 13′ 28“ |
6 | 516 |
(NLD) GERT HUZINK
|
RIWALD DAKAR TEAM | 00H 13′ 35“ |
7 | 504 |
(NLD) JANUS VAN KASTEREN
|
PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 00H 13′ 38“ |
8 | 503 |
(CZE) MARTIN MACIK
|
BIG SHOCK RACING | 00H 13′ 42“ |
9 | 506 |
(NLD) MARTIN VAN DEN BRINK
|
MAMMOET RALLYSPORT TEAM DE ROOY IVECO | 00H 13′ 46“ |
10 | 518 |
(NLD) PASCAL DE BAAR
|
RIWALD DAKAR TEAM | 00H 13′ 49“ |