Šef Stellantisa, Karlos Tavares, smatra da je ubrzana elektrifikacija veoma izazovna za automobilsku industriju i upozorava na posledice u bliskoj budućnosti.
Karlos Tavares je za Rojters izjavio da postoji spoljni pritisak od strane vlada i investitora na proizvođače automobila, da bi se veštački ubrzala elektrifikacija, što dolazi uz veoma visoku cenu.
Naime, „troškovi prevazilaze granice onoga što automobilska industrija može da izdrži“, kaže šef Stellantisa.
Proizvođači su prisiljeni da investiraju ogromne sume u fabrike, a zatim moraju da se nose s višim proizvodnim troškovima (u poređenju s tradicionalnim automobilima), što ugrožava radna mesta i kvalitet vozila, objašnjava on.
Glavni problem je to što elektromobili koštaju u startu više, a s povećanjem cene opada obim, jer je manji broj kupaca koji mogu da priušte nov automobil, bez obzira na kasnije niže troškove za „gorivo“.
„Ono što je odlučeno je da se automobilskoj industriji nametne elektrifikacija koja donosi 50 odsto više troškove u poređenju s konvencionalnim vozilima“, kaže Tavares. „Ne postoji način da 50 odsto dodatnih troškova prenesemo na krajnjeg kupca, jer veći deo ljudi iz srednje klase neće moći to da plati.“
Karlos Tavares podvlači dva moguća puta: povećanje cena što podrazumeva prodaju manjeg broja automobila ili prihvatanje nižih profitnih marži. Po njegovom mišljenju, i u jednom i u drugom slučaju će doći do rezova.
Hiljade radnih mesta bi moglo da bude izgubljeno, ali to nije sve. Proizvođači bi želeli da imaju više vremena za testiranje, jer će u suprotnom doći do podrivanja kvaliteta.
Ubrzavanje elektrifikacije „će samo biti kontraproduktivno. Dovešće do problema s kvalitetom, što će inicirati čitav niz problema.“
Po Karlosu Tavaresu, kompanija namerava da izbegne rezove kroz povećanje produktivnosti iznad industrijske norme od 2-3 odsto na 10 odsto. Kako razumemo, Stellantis će na ovaj način smanjiti troškove i moći će da priušti plan ubrzane elektrifikacije, ili bar minimizuje negativne efekte.
„U narednih pet godina moramo da se odreknemo 10 odsto produktivnosti godišnje, u industriji koja je navikla da ima poboljšanje produktivnosti od dva do tri odsto. Budućnost će pokazati ko će to moći da izdrži a ko će propasti. Automobilska industrija je stavljena na veliki ispit.“
Električna vozila postaju sve konkurentnija a njihovi troškovi padaju.
Nadamo se da će paritet troškova biti postignut u ne tako dalekoj budućnosti, ali će faza tranzicija bez sumnje biti veoma izazovna za etablirane proizvođače, koji moraju da promene veći deo onoga što su radili decenijama i duže.
S druge strane, kompanije su se stavile u nezgodnu poziciju zanemarivanjem električnih automobila u poslednjih 10-20 godina, umesto da razvijaju jedan do dva modela godišnje i postepeno se pripremaju za lakšu tranziciju. Lansiranje Tesla Modela S 2012. je bilo krajnje vreme za to.
Tokom Stellantis EV Day mitinga 2021., kompanija je najavila investiciju od 30 milijardi evra u elektrifikaciju do 2025. Podsticaj uključuje nove platforme i modele, postrojenja za baterije i nove tehnologije.
Karlos Tavares je takođe dodao da bi „vlade trebalo da izmeste fokus s klimatske politike na čišćenje energetskog sektora i razvoj infrastrukture za punjenje električnih vozila.“
Vrele Gume