Od maja se uvode nove EU oznake pneumatika koje olakšavaju poređenje pneumatika
Evropa će biti prvi deo sveta koji će početi da koristi oznake prianjanja na ledu za pneumatike. Pored toga, pneumatici će imati simbol za prianjanje na snegu i QR kod koji vodi do opsežne evropske baze podataka. Promena stupa na snagu 1. maja.
Cilj je da nove oznake pomognu vozačima u poređenju različitih pneumatika i da ih usmere na izbor bezbednijih i ekološki čistijih pneumatika. Oznake će biti izmenjene u celoj EU. Nove oznake su obavezne na pneumaticima proizvedenim posle aprila 2021. godine. To znači da će nove oznake početi postepeno da se pojavljuju na pneumaticima u prodaji vrlo uskoro.
Univerzalni pneumatici, letnji i zimski pneumatici bez šiljaka dobili su prve EU oznake 2012. godine. Do sada su oznake bile obavezne na pneumaticima za putnička vozila, SUV i kombi vozila. Neophodne informacije uključivale su otpor kotrljanja, mokro prianjanje i spoljašnju buku usled kotrljanja. Oznake se sada menjaju tako da informacije moraju da pokriju i prianjanje na snegu i ledu, uz obnovljenu prethodnu skalu i dodat QR kod. Ovaj zahtev se ne odnosi na zimske pneumatike sa šiljcima.
Kao pionir na polju zimskih pneumatika, Nokian Tyres već dugo radi na razvoju oznaka. Taj rad se sada isplatio.
– U praksi, mokro prianjanje je suprotno od prianjanja na ledu: razvoj jednog svojstva obično umanjuje drugo. Kod pneumatika namenjenih centralnoj Evropi naglašene su karakteristike koje zahtevaju čisti putevi, dok simbol prianjanja na ledu ukazuje na to da će pneumatik dobro funkcionisati i biti bezbedan u zahtevnim uslovima skandinavske zime. Ne preporučujemo da se pneumatici namenjeni centralnoj Evropi koriste u uslovima za koje nisu predviđeni, kaže direktor tehničkog korisničkog servisa Mati Mori iz kompanije Nokian Tyres.
I pneumatici za kamione i autobuse dobijaju oznake
Novi sistem označavanja može da usmeri odlučivanje i na poslovnom nivou, jer se zahtevi sada proširuju i na pneumatike za kamione i autobuse. Kod njih su oznake pneumatika bile korištene samo u marketinškim materijalima. Ovi pneumatici neće imati simbol za prianjanje na ledu.
– Zbog sve većeg naglaska na održivosti, otpor kotrljanja i ekonomičnost potrošnje goriva još više će dobiti na značaju. S druge strane, prianjanje na snegu je veoma važno, naročito u Nemačkoj i u nordijskim zemljama. Ne smemo zaboraviti na održavanje dobre ravnoteže između različitih karakteristika, kaže proizvodni menadžer Tepo Siltanen iz Nokian Heavy Tyres.
Gotovo 90% ugljeničnog otiska pneumatika proizvodi se tokom njihovog korišćenja, pa Nokian Tyres zbog toga već duže vreme radi na smanjivanju otpora kotrljanja svojih proizvoda. Smanjili smootpor kotrljanja naših pneumatika za prosečnih 8,5% u odnosu na 2013. godinu. Manji otpor kotrljanja podrazumeva manju potrošnju goriva i smanjenje emisija ugljen-dioksida.
Opsežna baza podataka za sve pneumatike
– Kada je EU početkom 2000-ih htela da doda oznaku za otpor kotrljanja na pneumatike, industrija pneumatika zahtevala je da se uz nju doda i oznaka mokrog prianjanja kako bi se izbeglo naglašavanje energetske efikasnosti nauštrb bezbednosti. Udruženja za zaštitu okoline htela su da na oznaci bude prisutna karakteristika vezana za buku, i tako je prvobitna oznaka sadržala informacije o otporu kotrljanja, mokrom prianjanju i spoljašnjoj buci usled kotrljanja, kaže Jarmo Sunari, menadžer zadužen za standarde, propise i odobrenja u Nokian Tyres.
Razlozi za obnavljanje oznaka pneumatika uključuju lakši odabir pneumatika za kupce i poboljšanje sveukupne bezbednosti u vožnji. Smanjenje emisija kao prvobitni cilj oznaka pneumatika nastavlja da važi.
– QR kod je nova stavka na oznaci pneumatika pomoću koje možete doći do opsežne baze podataka koja prikuplja informacije o svim pneumaticima dostupnim na evropskom tržištu. Informacije o proizvodima su standardizovane i omogućavaju jednostavno poređenje pneumatika, navodi Sunari.
– Oznake pneumatika će u budućnosti biti dodatno proširene i na njima će biti navedena abrazija, to jest habanje pneumatika, i kilometraža, to jest radni vek pneumatika na putu. Odluka je već doneta ali utvrđivanje metoda testiranja potrajaće nekoliko godina.