Novi Yaris sve radi drugačije
Samo dan nakon što je proglašen za Evropski automobil godine 2021, novi Yaris stigao nam je na test. Da li je četvrta generacija ovog čuvenog malog gradskog automobila zaslužila ovu prestižnu nagradu, procenite sami na kraju ovog te(k)sta.
Švrća sa stavom
Retko se kome neće svideti spoljašnjost novog Toyota Yarisa. U odnosu na prethodnika on je spušten, kraći, uži, i pre svega mnogo više agresivan i sportski. I običan model sad je mnogo više GR nego li ijedan ranije, pa se može reći da je Yaris krenuo stopama Swifta i još nekih modela mini B segmenta koji imaju tu „sprintersku“ spoljašnjost.
Iako dizajneri Toyote tvrde da su bili inspirisani japanskim pasuljom pod imenom kuromame, njegov zaobljen i aerodinamičan oblik, te blještava „opna“, više podsećaju na neki žir u vodoravnom pokretu. Ne onaj u postolju jednog nakaradnog spomenika svakako.
Neprekinuta linija od male haube do zadnjeg dela krova kreira naglašeni vrh na zadnjem delu, dajući novom Yarisu taj dinamičan i agresivan izgled, a zadnji branik u obliku bumeranga ističe razmaknute zadnje točkove čime je dobijen upečatljiv stav. Potpuno nove svetlosne grupacije čine ga još atraktivnijim i doprinose sveokupnom utisku o jednom sasvim drugačijem modelu.
Uostalom Toyota Yaris 4. generacije koji se proizvodi u francuskom Valensjenu postavljen je na potpuno novoj TNGA-B platformi, na kojoj je za sada samo još i najavljeni potpuno novi model Yaris Cross.
Enterijer s AliEkspresa
Koliko nas je oduševila spoljašnjost novog Yarisa, toliko nas je razočarao iznutra. Čini se da Toyota već godinama kuburi sa jeftinim enterijerom, čast izuzecima u vidu Camry-ja i Land Cruisera. Da li su nam očekivanja bila prevelika jer je upravo dobio gore pomenuto priznanje, ili jednostavno ne možemo da se naviknemo na Toyotinu strategiju uštede upravo na uštrb kvaliteta materijala kabine, u svakom slučaju prvi minus za novog Yarisa odnosi se na to.
Osim previše plastike i „običnih“ materijala, unutrašnjost kabine je zadovoljavajućeg rasporeda, sa lakim komandama i prostim multimedijalnim sistemom. Taj minimalistički dizajn ima jednu veliku prednost. Pomaže da se ruke drže na upravljaču, a pogled na putu. Dodaci na donjem delu kontrolne table, pristupačan menjač, skladan upravljač i duboko zasečeno prednje vetrobransko staklo odaju utisak dobre pozicije za vožnju, što je ipak mnogo važnije od kvaliteta, materijala i završne obrade eneterijera.
Najudobnija Toyota?
Potpuno nova sedišta navela su nas na revolucionarnu konstataciju da je novi Yaris najudobnija Toyota koju smo ikad vozili. Možda zvuči malo hiperbolično s obzirom da je u pitanju najmanja Toyota, posle modela Aygo, ali možemo samo zamisliti šta nas očekuje u novom Highlanderu i, opet, Land Cruiseru.
Sedišta su obložena dodatnim sunđerastim slojem, nisu previše mekana ali ni tvrda, za definitivno jedan veliki plus. Oblik sedišta i niska pozicija sedenja zaista podsećaju na neki mali ali vrlo udoban sportski automobil.
Veći međuosovinski razmak uticao je na to da u novom Yarisu sada ima više mesta nego li u ijednom prethodnom. Naravno, kabina Yarisa i dalje je mala, ali sličnija Corolli nego starim Yarisima. Kada se uz malo muke (za one preko 185cm) sedne na vozačku poziciju, utisak je da ima sasvim dovoljno prostora i komfora za jedan automobil ovog segmenta.
Nazad ima mesta za dva jedva odrasla čoveka, ali troje dece ćete „strpati“ lagano (bez sedišta za bebe). Lepo je što novi Yaris dolazi isključivo sa petora vrata (osim GR-a), ali ulazak kroz njihove okvire je ozbiljan izazov za sve one na kojima majka priroda nije štedela. Kapacitet prtljažnika je u tužnom skladu sa segmentom. 286 litara, sa mogućnošču da bude preko 900l kada se spuste zadnja sedišta.
Prava stvar
Ništa manje dimamičan i udoban novi Yaris nije ni u samoj vožnji. Nakon početnog zadovoljstva na osnovu izgleda i blagog razočarenja unutar kabine, prava stvar dolazi u toku vožnje. Već nakon nekoliko desetina kilometara mešovite gradske i otvorene vožnje, te po koje krivine, jasno vam je zašto je novi Toyota Yaris „kupio“ članove žirija za najbolji evropski automobil.
Vrlo je startan, odlično ubrzava, lagan je ali savršeno stabilan, i sjajno se snalazi u preticanju, krivinama, ali i zaustavljanju. Dinamika vožnje i taj sportski osećaj podižu Yarisa Hybrid na jedan novi nivo, najsličniji onome koji smo osetili u novoj Corolli Hybrid hečbek pre dve godine. Naravno, kod takve vožnje i gradskog automobila vrlo bitne su i kočnice koje kod novog Yarisa, barem ovog našeg, rade svoj posao besprekorno.
Agilnosti i pravilnim međubrzanjima u ovom hibridnom modelu zasigurno doprinosi i modifikovani CVT menjač ili vam e-CVT (elektronski kontrolisan kontinualno varijabilni transmiter). Transmisija je savršena, nema tromosti niti gubljenja ubrzanja i ovo je verovatno najveći plus u novom Yarisu.
Preglednost je takođe odlična, pa će se posebno dame koje vole ovakve automobile oduševiti lakoćom njegove vožnje (dokazano u praksi). U svakom trenutku ste savršeno svesni svojih (malih) dimenzija i skoro da nema šanse da vam se prilikom gradskog provlačenja i parkiranja dese neprijatnosti.
Uz relativno tvrdo ogibljenje i krutost karoserije dolazi i činjenica da novi Yaris „ne vole“ rupe i bregove po srpskim putevima, pa će vam na svakoj neravnini jasno staviti do znanja da nije predviđen za „teranje po džombe“. Iako je kabina vrlo dobro zvučno izolovana, a rad ispod haube se gotovo i ne čuje pogotovo pri startovanju i u hibridnom režimu vožnje, „klecanje“ mu prodrma svaki šrafčić (pa i onaj na tablici koji nije bio do kraja zašrafljen) i to se itekako čuje.
Zahvaljujuću svojim malim dimenzijama i agilnosti u gradu se vrlo spretno snalazi. Pun krug okreta mu je za segment prosečnih 9,8 m.
Kad Japanac hoće da bude Nemac
Ne lezi vraže, posle jednog velikog oduševljenja u vožnji, mora i malo da se spustimo na zemlju. Zamerke na tehnologiju koja bi trebalo da pomaže u vožnji i čini je bezbednom. Za početak, head-up displej koji ide uz ovaj najskuplji paket opreme. Iz svih uglova sedenja on se vidi malo više od pola i samo služi da vas nervira i odvlači vam pažnju.
Osim toga, asistencije za održavanje vozila u koloseku vrlo su agresivne, bučne i naporne. Yaris je malen, lako se vozi, pa ako i nekad malo nagazi traku to uglavnom nije toliko opasno koliko se bord kompjuter „dere“ na svako doticanje trake. Po tome podseća na suviše disciplinovane VW modele, ali u azijskom kreštavom stilu. Isto je i sa elektronskom opomenom za blizinu prepreke tj. potrebu kočenja koja je takođe toliko dramatična da će pre izazvati paniku nego bržu reakciju kod vozača. Srećom, mada to nikad do sada nisam preporučio i praktikovao, ova dva segmenta se jednostavno mogu isključiti i time se lako prekinuti frustriranje istim.
Oni se isključuju, ali tempomat se ne uključuje. Po cenu toga da me proglase automobilskim Vulinom, priznajem da ceo put od Beograda do Novog Sada nisam uspeo da aktiviram adaptivni tempomat. Cruise control za prilagođavanje maksimalne brzine pomoću radara funkcionisao je, ali podešavanje željene (adaptivne) brzine i odmor od papučice gasa me „nije htelo“. Da ne bude da ništa od opreme ne valja, treba pohvaliti sistem automatskog prebacivanja dugih i kratkih svetala, kao i sistem prepoznavanja vozila u mrtvom uglu, koji funcionišu besprekorno.
Digitalna instrument tabla sastavljena od dva zanimljiva kružna i jednog sitnog centralnog ekrana, izgledaju lepo i daju sve neophodne informacije. I glavni multimedijalni ekran, ovde je bio od 10″, mada je opet kao naknadno „nabudžen“, vrlo je pregledan i sasvim dovoljan prosečnom vozaču. Posebna pohvala na adresu Toyote ide za inovativnu specijalnu telefonsku aplikaciju za novi Yaris, pomoću koje planirate put, vreme, stanje na putevima (pa i radare), ali i lakše pronalazite automobil na velikim parkinzima sveprisutnih šoping molova kojih će još malo biti više nego gradova u Srbiji.
Hybrid kao standard
Prilikom preuzimanja novog Yarisa izletelo mi je pitanje „da li je hibrid“ na koje sam se i sam zamislio. Da li Toyota još uvek pravi automobile koji nisu hibridni? Odgovor je Da, u ponudi zvanično još uvek ima modela sa samo konvencionalnim agregatima (kod nas 1.0 i 1.5 benzinci), ali je jednostavno hibrid postao Toyotin standard od kojeg se ne odstupa. Na sceni je 4. generacija modela sa hibridnim pogonom japanskog proizvođača i slobodno se može reći da je u ovoj kategoriji Toyota „prešla igricu“.
Takođe je potpuno nov i 1,5-litarski trocilindarski agregat koji se proizvodi u Poljskoj. Gde bi nam bio kraj sa jednom tako ozbiljnom fabrikom, za razliku od italijanskih prevaranata u Kragujevcu. Njegovih 92 KS isporučuje se na 5.500 obrataja, ali je ukupna snaga sa hibridnim pogonom realnih 116 konja. Maksimalni obrtni moment je 120 Nm između 3600 i 4800 o/min. Novi Yaris do 100 km/h zvanično ubrzava za 9,7 sekundi, mada to deluje dosta brže u realnosti.
Na račun odličnih perfomarmansi u vožnji nije povećana prosečna potrošnja. Mada smo poučeni fantastičnim iskustvom iz hibridnog CH-R-a očekivali da ona možda bude i manja. Na naših oko 1000 km vrlo agresivne vožnje potrošili smo oko 60 litara benzina. Zanimljivo da je usled električne asistencije potrošnja daleko manja u gradskim uslovima eksploatacije (oko 5l/100 km), a da na otvorenom putu uz malo jači stisak papučice gasa ona ide i do 7l. Zapremina rezervora kod hibridnog modela smanjena je na svega 36 litara, dok konvencionalni imaju 42 l.
Trebalo bi naglasiti i da je emisija štetnih gasova nove Toyote Yaris Hybrid svedena na fantastičnih samo 87 g CO2/km, čime je on postao sigurno jedan od najčistijih automobila na tržištu. Što ne znači da zločinci sa Fruške gore, ministri koji ne umeju ni da čitaju, termolektrane i ostali neprijatelji prirode mogu da nastave sa uništavanjem zemlje nam.
Sve u svemu
Već smo naučili: Nema više dosadnih, ali nema više ni jeftinih automobila. Nekada vrlo pristupačan, danas je Yaris mnogima nedostižan. Na našem tržištu, novi Toyota Yaris startuje od nekih 15 hiljada evra, hibridni kreću od 20.000€, da bi ovaj na našem testu dogurao i do frapantnih 28 hiljada evra u najluksuznijem Premiere paketu opreme.
Nova generacija Toyote Yaris je zaista jedan gotovo potpuno nov model. I sigurno nije bez razloga poneo titulu zvanu Evropski automobil godine 2021. Osećaj koji pruža u vožnji je fenomenalan, veći je, udoban, štedljiv, tih i ekološki „svestan“. Mana ima i one nisu zanemarljive, ali… Tu dolazimo do stavke za koga je idealan novi Yaris.
VRLINE:
Spoljašnjost, stav, startnost, dinamičnost vožnje, ponašanje u krivinama, kočnice, spretnost, udobnost, novi menjač, hibridni pogon, emisija CO2…
MANE:
Kvalitet materijala i završna obrada enterijera, sistemi asistencije u vožnji, osetljivost na neravnine, cena, i opet cena.
Novi Toyota Yaris Hybrid namenjen je onima koji svoj automobil uglavnom voze po gradu. Svima onima kojima su snalaženje po gradskoj gužvi i lakoća parkiranja bitniji od materijala enterijera i tehnoloških novotarija. Koji vole dinamičnu, agilnu, ali bezbednu vožnju. Koji umeju da izbegavaju rupe, da isključe asistencije, a uključe mozak. Kojima je par litara benzina „gore-dole“ bitna stavka u ovim teškim vremenima, ali i onima koju su svesni ekološke katastrofe koja nam preti. Kojima je Japan „bliži“ od Nemačke. Najzad, novi Yaris je za ljude sa stavom, jer je i sam takav. U svakom pogledu.
Toyota Yaris benzin-hibrid 1.5 CVT
Tip karoserije: hečbek, 5 vrata, 5 sedišta;
Dimenzije ( DxŠxV): 3.940 x 1.745 x 1.500 mm;
Međuosovinsko rastojanje: 2.560 mm;
Klirens: 133 mm;
Zapremina prtljažnika 286 l;
Masa praznog vozila: oko 1.100 kg;
Agregat: 1.5 Hybrid Dynamic Force – 1.5 l benzinski, 3 cilindra;
Prednji elektromotor: Sinhroni elektromotor sa permanentnim magnetom, 59 kW i 141 Nm;
Oznaka motora: M15A-FXE
Radna zapremina: 1.490 cm3;
Snaga: benzinski agregat 92 KS pri 5.500 o/min; ukupno 116 KS;
Maks. obrtni moment benzinskog agregata: 120 Nm pri 3.600-4.800 o/min;
Maksimalna brzina: 175 km/h;
Od 0 do 100 km/h: 9,7 sec;
Pogon: prednji;
Menjač: automatski e-CVT;
Ogibljenje napred: McPhearson;
Ogibljenje nazad: Torzia poluzavisno;
Kočnice: Samoventilirajći diskovi napred, diskovi nazad;
Gorivo: Benzin (hibrid);
Prosečna potrošnja benzina – fabrička/test: 4,4 / 5,5 l na 100 km;
Prosečna potrošnja po gradu: 5 l na 100 km;
Zapremina rezervoara: 36 l;
Emisija CO2: 87 g/km;
Početna cena modela Toyota Yaris u Srbiji: 14.990 evra
Početna cena modela Toyota Yaris Hybrid u Srbiji: 19.990 evra
Cena testiranog modela: 26.990 evra.
Te(k)st: Stefan Stojković
Foto: Lara Piroški
10 Komentara
Comments are closed.
[…] Test: Toyota Yaris benzin-hibrid […]
[…] Test: Toyota Yaris benzin-hibrid […]
[…] Test: Toyota Yaris benzin-hibrid […]
Neki drugo-srbijanac pisao tekst… sram vas bilo
Čuj neki :-). Potpisan sam lepo. Dodajte i autošovinista ;-).
Будале човек не мора да тражи. Саме се јаве. Тако и потписник овог чланка…
[…] Test: Toyota Yaris benzin-hibrid […]
Ne vredi, opet je preskupo…
Аутор текста накараднији од аутомобила и споменика и опет никоме ништа. Штета што се будалама даје прилика да јавно износе своје мишљење, јако за ударају на круг двојке.
Botovi svih patriJotskih organizacija, ujedinite se :):):)